-22- Voornamelijk ook ben ik het met deze keuze eens, omdat het ook min of meer de keuze is van de chauffeurs en dat zijn de mensen die dagelijks met dit materiaal op pad moeten. Ik bedoel, wij kunnen nou allemaal wel mooi zeggen,dat het een Nederlandsprodukt moet zijn, daar zit dan wel een kern van waarheid in,maar:"als de-juan die er acht uur""për' dag mee:a$ padtmoetin feite nog voor minder geld, al scheelt het dan niet veel,kwalitatief inderdaad beter ma teriaal ter beschikking kan hebben, dan zou ik het niet verstandig vinden als we dan toch zouden zeggen;het moet een Nederlands produkt zijn. De heer Arnouts; hank u wethouder, ik ben blij met die informatie. De heer van Nunen; Ik wou de wethouder vragen of er in die zeven jaar dat er hier in de gemeente Daf's rijden bezwaren zijn geweest De heer Marijnissen; Het is zo, dat de mensen over de wagens die ze op dit moment hebben dik tevreden zijn. Alleen, dat hebt u ook in het voorstel kunnen zien, de wagens worden niet meer gemaakt zoals deze. Zo zit bijvoorbeeld bij de Daf de instaphoogte nu veel hoger, (namelijk 1,33 meter). Bij Mercedes een stuk lager. Dat was niet het allergrootste bezwaar, maar de instap zit bij Daf vóór de wielen, terijl die bij Mercedes achter de wielen zit. Bij de huidige Daf's heb je nog van die mooie grote tree planken, waar die mensen opstaan en dan staan ze meteen bij die kraan en dat is fijn en makkelijk om te bedienen, maar die mogelijkheid is er dus niet meer. Zo,is de'keuze'gevallen" op deze type's van Mercedes. De heer van Nunen; Is de wethouder bekend dat het motorvermogen bij Daf groter is dan bij Mercedes. De heer Marijnissen; Dat is ook bekend, maar het motorvermogen dat wordt aange boden is zodanig, dat het voldoende is om het werk dat wij er mee moeten doen naar behoren te kunnen uitvoeren. De heer van Nunen; Ik meen dat bij de Nederlandse gemeenten dus voor 80$ Daf's in gebruik zijn. Het marktaandeel van de Daf is wel 45$ in Nederland en van de Mercedes 11$. De heer Marijnissen; Dat zijn allemaal argumenten die waar zijn en die ik ook ken.Van de andere kant zijn er natuurlijk ook gemeenten die Mercedes hebben, bijvoorbeeld Klundert,Ulvenhout en Fijnaart en daar zijn onze mensen gaan kijken. Zelf heb ik enkele direkteuren Gemeentewerken gesproken en die zijn alleen maar heel erg dik tevreden met het materiaal dat ze hebben en het betekent ook niet dat wanneer een bepaald produkt móér gekocht wordt het altijd beter is. Maar nogmaals, het verschil lag niet zover uit elkaar, maar de motieven van de chauffeurs hebben de doorslag gegeven.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1976 | | pagina 102