I 1 1 I I I I I I I I I I I - 6 - ingegaan op de tijdelijke aard van ons verzoek, namelijk een proefperiode van drie maanden om daarna te bekijken of de ruimdB re openstelling al dan niet wenselijk of noodzakelijk is- gebleB ken. De nota daarentegen, mijnheer de voorzitter, maakt de indruk* geschreven te zijn tegen de achtergrond van een blijvende open stelling van het gemeentehuis op de vrijdagavond. Ik moet U zeggen, dat wij ons dan ook niet met de inhoud van de nota kun-— nen verenigen en wel om tamelijk principiële redenen. Er wordt I n.l. in deze nota alleen maar uitgegaan van de belangen van de® ambtenaren en de organisatiestructuur van het werk op het ge meentehuis. Er wordt helemaal niet uitgegaan van de belangen van de bevolking. Ons inziens moet het gemeentehuis ten diens staan van de bevolking; het is ergens ook een dienstverlenende instantie ten dienste van de burgeri-j. - Het gemeentehuis en het gemeentepersoneel zijn er, mijnheer de voorzitter om -de belangen, de wensen, de vragen en de problemen van de bevolking te behartigen voor zover deze liggen op het gemeentelijk niveau. Daarom zal er, -wanneer er bij monde van(Afl enige raadsleden, vanuit die bevolking een wens naar voren wordx gebracht in eerste instantie gekeken moeten worden naar de wen selijkheid of de noodzakelijk heid hi-ervan voor de bevolking de bevolking z-elf, mijnheer de voorzitter, en niet zoals nu is gebeurd- alleen maar bekijken of de ambtenaren het graag doen, of het hen en hun gemeentelijk apparaat gelegen komt en of hun arbeidsvoorwaarden al of niet slechter gaan worden. Per slot van rekening zijn er onze ambtenaren voor de mensen en zij moe ten zich voor de bevolking dienstbaar maken en zo nodig zich aanpassen. En niet andersom, mijnheer de voorzitter. Natuurlijk is het logisch, dat bij wijziging van de werktijden, de commissie voor georganiseerd overleg wordt geraadpleegd. Maar hierbij moet men het niet laten. Ik vind het overigens wel -wat erg mager hoe het gemeentehuis en het functioneren daarvan word' geschilderd in deze nota: zie onder 1waar het aantal handelin gen wordt opgesomd. Een gemeentehuis moet ons inziens, mijnheer de voorzitter, wel iets meer te bieden hebben dan de afwikkeling van wettelijke formaliteiten. Het moet ook een bepaalde centrumfunktie vervuB len ten aanzien van b.v. informatie en advies voor de inwoners zelf en ook voor de mensen, die naar Zundert komen. Het moet iets vertrouwen gevends hebben, mijnheer de voorzitter. Het moet een instelling zijn, waar men met bepaalde vragen, wensen of problemen rustig naar toe moet kunnen stappen. Om dit laatste t bevorderen lijkt ons een avond-openstelling zonder meer erg wenselijk. Lang niet iedereen heeft overdag de tijd om naar het ,r t gemeentehuis te gaan. Ik moet U zeggen, mijnheer de voorzitter, dat wij het standpunt innemen, dat het gemeentehuis op vrijdagavond bij wijze van m proef voor een periode van drie maanden opengesteld moet wordenB Om te besluiten zou ik U, mijnheer de voorzitter de volgende vraag willen stellen Is het gemeentehuis een star, bureaiitÖCa- tisch instituut of meer een open huis voor de bevolking. Ik dank U. De heer Valk Bij het lanceren van het voorstel door kollega Huijbregts hebbe wij ook al gesteld, dat er een onderzoek naar de behoefte aan de bepleite openstelling moet plaatsvinden. Ik kan helemaal meegaa* met vorige spreker, wat dat betreft. Er is een tekortkoming ge-B weest bij het onderzoek in die zin, dat de bevolking niet heeft - mogen -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 85