- 9 - "bestaat. Het is ook duidelijk geworden in de laatste jaren, hoezeer wij ook met goedbedoelende en oprecht medewerkende rijksambtenaren hieromtrent overleg hebben gepleegd en wat voor deelmaatregelen men ook in het leven heeft geroepen, dat dat alles niet helpt. Wat er aan de grens gebeurt is één complex van zaken en dat kun je niet uit elkaar trekken. Dat is zonder meer gebleken dat is niet in tweeën te knippen, dat is niet te veranderen. Daar komt het verkeer langs omdat daar de zaken gedaan worden. En nu heb ik -en dat was een grapje destijds, toen de nieuwe E 10 er zou komen en men vroeg of het voor Zundert dan niet vervelend zou zijn, dat het verkeer niet meer door de plaats zou komen- toen heb ik gezegd, waar de minister van financiën zijn geld beurt kan ons niet schelen, daar krijgen wij toch geen procenten van en degenen, die aan de grens in Wernhout werken zullen toch zonder enige bezwaar ook naar Hazeldonk kunnen gaan om daar hun boterham te verdienen en dat zal dan toch helemaal niets uitmaken. Toen wisten we nog niet, dat men daar geen douane-kantoor ging maken, want daar is grond voor gereserveerd geweest bij de aan leg van die weg. Maar er is een besluit gekomen van de Benelux- ministerraad, dat er geen andere mogelijkheid geboden zou worden dan voor de aangifte van B.T.W.; douane-handelingen zouden niet kunnen plaatsvinden aan de nieuwe E 10. Dat is een politieke beslissing geweest en dat is er de oorzaak van geweest, dat wij met de top-ambtenaren, die ons over deze zaak bijzonder begrijpend te woord hebben gestaan nooit aan een eind zijn kunnen komen, omdat die ook weer iedere keer zich moesten schikken naar een regerings beslissing, een zaak die ambtenaren eigen is. Het wezen van de zaak, waar het vanavond om gaat is dus, dat de regering niet bereid is een destijds onjuist genomen beslissing ongedaan te maken. Daar gaat het om. Het is een politieke zaak. Het gaat niet om technische aspecten, het gaat niet om routing van vrachtwagens het gaat niet om groupagewerkzaamheden, het gaat zelfs niet om de vraag of je die accomodatie daar kunt ver dubbelen -mijnheer Valk heeft terecht gezegd, dat je dat met heel eenvoudige dingen zou kunnen doen, want wat er nu staat is ook niet zo riant- het gaat er om, dat men tot nu toe niet gewild heeft, dat er aan de nieuwe E 10 nog een normaal douane-kantoor zou komen. Dat douane-kantoor is op dit moment nodig. Dat zou een heel simpele beslissing zijn in wezen. Daar is helemaal geen rondweg voor nodig van de nieuwe E 10 naar Wernhout. In overleg met de Belgen zou men in redelijkheid moeten komen tot de erken ning van het feit, dat er nog zoveel dingen aan de grens te doen zijn, dat men die zou moeten kunnen doen" üieWmfn heeft ge maakt uit verkeerstechnische overwegingen. Want wat er op het opgenblik gebeurt is eigenlijk iets wat thuishoort in de dagen van Koningin Victoria. Wij zijn de achterdeur van Nederland, de dienstingang. Men heeft een goede weg gemaakt, maar daar mocht dan geen douane-kantoor komen en omdat dat niet mocht gebeuren zitten*wij op het ogenblik met een hoop verkeerwaar ons dorp niet op berekend is. En nogmaals -en ik kijk in de richting van de heren Pellis en Huijbregts- wij hebben als college altijd een heel duidelijk begrip gehad voor de belangen van degenen, die aan de grens werken. En wij hebben destijds -en ik heb in ieder geval daarin behoorlijk mijn aandeel gehad- geprobeerd om zoveel moge lijk de schade te beperken, die toen bij de liberalisatie dreigde voor de declaranten. Dat is bijzonder meegevallen, maar daar is toch wel degelijk aandacht voor nodig geweest. Maar als men zijn geld kan verdienen in Hazeldonk, dan zie ik werkelijk niet, dat wij in Zundert nog met die overlast en met het gevaar van het ver keer kunnen blijven zitten. - Daarom -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 72