- 9 -
"bestaat. Het is ook duidelijk geworden in de laatste jaren,
hoezeer wij ook met goedbedoelende en oprecht medewerkende
rijksambtenaren hieromtrent overleg hebben gepleegd en wat voor
deelmaatregelen men ook in het leven heeft geroepen, dat dat alles
niet helpt. Wat er aan de grens gebeurt is één complex van zaken
en dat kun je niet uit elkaar trekken. Dat is zonder meer gebleken
dat is niet in tweeën te knippen, dat is niet te veranderen.
Daar komt het verkeer langs omdat daar de zaken gedaan worden.
En nu heb ik -en dat was een grapje destijds, toen de nieuwe E 10
er zou komen en men vroeg of het voor Zundert dan niet vervelend
zou zijn, dat het verkeer niet meer door de plaats zou komen-
toen heb ik gezegd, waar de minister van financiën zijn geld
beurt kan ons niet schelen, daar krijgen wij toch geen procenten
van en degenen, die aan de grens in Wernhout werken zullen toch
zonder enige bezwaar ook naar Hazeldonk kunnen gaan om daar hun
boterham te verdienen en dat zal dan toch helemaal niets uitmaken.
Toen wisten we nog niet, dat men daar geen douane-kantoor ging
maken, want daar is grond voor gereserveerd geweest bij de aan
leg van die weg. Maar er is een besluit gekomen van de Benelux-
ministerraad, dat er geen andere mogelijkheid geboden zou worden
dan voor de aangifte van B.T.W.; douane-handelingen zouden niet
kunnen plaatsvinden aan de nieuwe E 10. Dat is een politieke
beslissing geweest en dat is er de oorzaak van geweest, dat wij
met de top-ambtenaren, die ons over deze zaak bijzonder begrijpend
te woord hebben gestaan nooit aan een eind zijn kunnen komen, omdat
die ook weer iedere keer zich moesten schikken naar een regerings
beslissing, een zaak die ambtenaren eigen is.
Het wezen van de zaak, waar het vanavond om gaat is dus, dat de
regering niet bereid is een destijds onjuist genomen beslissing
ongedaan te maken. Daar gaat het om. Het is een politieke zaak.
Het gaat niet om technische aspecten, het gaat niet om routing
van vrachtwagens het gaat niet om groupagewerkzaamheden, het
gaat zelfs niet om de vraag of je die accomodatie daar kunt ver
dubbelen -mijnheer Valk heeft terecht gezegd, dat je dat met heel
eenvoudige dingen zou kunnen doen, want wat er nu staat is ook
niet zo riant- het gaat er om, dat men tot nu toe niet gewild
heeft, dat er aan de nieuwe E 10 nog een normaal douane-kantoor
zou komen. Dat douane-kantoor is op dit moment nodig. Dat zou een
heel simpele beslissing zijn in wezen. Daar is helemaal geen
rondweg voor nodig van de nieuwe E 10 naar Wernhout. In overleg
met de Belgen zou men in redelijkheid moeten komen tot de erken
ning van het feit, dat er nog zoveel dingen aan de grens te doen
zijn, dat men die zou moeten kunnen doen" üieWmfn heeft ge
maakt uit verkeerstechnische overwegingen. Want wat er op het
opgenblik gebeurt is eigenlijk iets wat thuishoort in de dagen
van Koningin Victoria. Wij zijn de achterdeur van Nederland, de
dienstingang. Men heeft een goede weg gemaakt, maar daar mocht
dan geen douane-kantoor komen en omdat dat niet mocht gebeuren
zitten*wij op het ogenblik met een hoop verkeerwaar ons dorp
niet op berekend is. En nogmaals -en ik kijk in de richting van
de heren Pellis en Huijbregts- wij hebben als college altijd een
heel duidelijk begrip gehad voor de belangen van degenen, die aan
de grens werken. En wij hebben destijds -en ik heb in ieder geval
daarin behoorlijk mijn aandeel gehad- geprobeerd om zoveel moge
lijk de schade te beperken, die toen bij de liberalisatie dreigde
voor de declaranten. Dat is bijzonder meegevallen, maar daar is
toch wel degelijk aandacht voor nodig geweest. Maar als men zijn
geld kan verdienen in Hazeldonk, dan zie ik werkelijk niet, dat
wij in Zundert nog met die overlast en met het gevaar van het ver
keer kunnen blijven zitten.
- Daarom -