- 7 -
Mijnheer de voorzitter, de heer Valk heeft gesproken over slacht-
offers, die tengevolge van de verkeerssituatie op de oudeE 10 zijn
gevallen. Ik wil opmerken dat er even zoveel doden zijn gevallen
op de secundaire wegen als op de hoofdwegen. Om dat te voorkomen
zijn er naar mijn mening voldoende mogelijkheden. In een vorige
vergadering heb ik reeds aangedrongen op het houden van een inten
sieve kontrole. Waarom worden vrachtauto's, die gevaarlijke stof
fen vervoeren, niet van politie-zijde begeleid
Als men zegt dat daarvoor geen geld aanwezig is, moet daarvoor,,
evenals dat voor andere zaken geschiedt, maar geld gezocht worden.
Als er een intensieve kontrole gehouden wordt, zullen de gevaren
beslist verminderen. Als de snelheid beperkt wordt, zullen de ge
varen verminderen. Is het misschien mogelijk om een eenrichtings
verkeer in te stellen? Ik denk bijvoorbeeld aan een drie-minuten-
regeling. Het zijn maar een paar suggesties, want ik heb omtrent
deze zaak geen volledige studie gemaakt. Ik ben terzake per slot
van rekening geen expert.
Ik dank U wel, mijnheer de voorzitter.
De heer Huijbregts
Mijnheer de voorzitter, er is de laatste tijd ontzettend veel te
doen geweest over het vrachtverkeer. Dit vrachtverkeer is vanavond
hier aan de orde. Het ene krantenartikel volgt het andere op.
Dit vrachtverkeer is het gesprek van de dag. Ik vind één ding
jammer en dat is dat de aangekondigde en in het vooruitzicht ge
stelde acties en alles wat daarmee verband houdt vele gezinnen,
die afhankelijk zijn van dit verkeer, moreel hebben aangetast.
Men gaat in gezinsverband praten en pikeren over al die onzeker
heden en de bestaanszekerheid van het gezin. Ik behoef U niet te
vertellen dat dit een toestand van onbehagen schept. Wij hebben
als mensen, die het beste met de kwestie voor hebben, ten deze
gewikt en gewogen en wij hebben een standpunt ingenomen, waar
voor wij niet schromen uit te komen. Het is eén niet te loochenen
feit dat het vrachtverkeer in belangrijke mate is toegenomen.
Wij zijn ervan overtuigd dat een aantal vrachtwagens is geladen
met zeer gevaarlijke stoffen. Als er met een van die wagens iets
gebeurt, dan kan dat rampzalige gevolgen hebben voor onze bevol
king. Wij beseffen volledig dat wij in deze een zeer grote
verantwoordelijkheid hebben te dragen. We mogen hieraan niet voor
bij gaan. Als men langs de weg van gezond overleg kan komen tot
afdoende maatregelen dan zouden wij dat toejuichen. Wat het ove
rige vrachtverkeer betreft, merk ik op dat daaraan zoveel be
langen zijn verbonden dat we daaraan niet mogen voorbijgaan.
Aan de grens verdienen meer dan 200 mensen hun brood. Deze mensen
verdienen geld, wat de gehele Zundertse gemeenschap ten goede
komt. De exploitanten van bezine-stationsde horeca-bedrijven
langs de weg Wuustwezel-rotonde Breda, de rijksambtenaren, zij
zijn allen belanghebbenden. Wanneer we de plaatselijke weekbladen
volgen, dan blijkt daaruit regelmatig dat er personeel wordt ge
vraagd voor werkzaamheden aan de grens. Hiermede wordt de werkgele
genheid bevorderd, welke een belangrijke factor vormt in ons heden
daags bestel. Behoort het niet tot een der taken van het gemeente
bestuur om de werkgelegenheid te bevorderen en te stimuleren.
Wij dienen als leden van de raad met al die facetten rekening te
houden. Wij zijn van mening dat alles overgebracht moet worden
naar Hazeldonk. Dan was ons inziens de zaak opgelost. We weten dat
de regeringen van de Benelux-landen gebonden zijn aan verdragen,
die door de Kamers der Staten-Generaal zijn bekrachtigd. Maar
in het verleden is al vaker gebleken dat verdragen weinig waarde
hebben en voor wijziging vatbaar zijn. Zouden we ook voor deze
situatie, waarin we thans verkeren, door benadering van alle
-politieke -