- 7 - Mijnheer de voorzitter, de heer Valk heeft gesproken over slacht- offers, die tengevolge van de verkeerssituatie op de oudeE 10 zijn gevallen. Ik wil opmerken dat er even zoveel doden zijn gevallen op de secundaire wegen als op de hoofdwegen. Om dat te voorkomen zijn er naar mijn mening voldoende mogelijkheden. In een vorige vergadering heb ik reeds aangedrongen op het houden van een inten sieve kontrole. Waarom worden vrachtauto's, die gevaarlijke stof fen vervoeren, niet van politie-zijde begeleid Als men zegt dat daarvoor geen geld aanwezig is, moet daarvoor,, evenals dat voor andere zaken geschiedt, maar geld gezocht worden. Als er een intensieve kontrole gehouden wordt, zullen de gevaren beslist verminderen. Als de snelheid beperkt wordt, zullen de ge varen verminderen. Is het misschien mogelijk om een eenrichtings verkeer in te stellen? Ik denk bijvoorbeeld aan een drie-minuten- regeling. Het zijn maar een paar suggesties, want ik heb omtrent deze zaak geen volledige studie gemaakt. Ik ben terzake per slot van rekening geen expert. Ik dank U wel, mijnheer de voorzitter. De heer Huijbregts Mijnheer de voorzitter, er is de laatste tijd ontzettend veel te doen geweest over het vrachtverkeer. Dit vrachtverkeer is vanavond hier aan de orde. Het ene krantenartikel volgt het andere op. Dit vrachtverkeer is het gesprek van de dag. Ik vind één ding jammer en dat is dat de aangekondigde en in het vooruitzicht ge stelde acties en alles wat daarmee verband houdt vele gezinnen, die afhankelijk zijn van dit verkeer, moreel hebben aangetast. Men gaat in gezinsverband praten en pikeren over al die onzeker heden en de bestaanszekerheid van het gezin. Ik behoef U niet te vertellen dat dit een toestand van onbehagen schept. Wij hebben als mensen, die het beste met de kwestie voor hebben, ten deze gewikt en gewogen en wij hebben een standpunt ingenomen, waar voor wij niet schromen uit te komen. Het is eén niet te loochenen feit dat het vrachtverkeer in belangrijke mate is toegenomen. Wij zijn ervan overtuigd dat een aantal vrachtwagens is geladen met zeer gevaarlijke stoffen. Als er met een van die wagens iets gebeurt, dan kan dat rampzalige gevolgen hebben voor onze bevol king. Wij beseffen volledig dat wij in deze een zeer grote verantwoordelijkheid hebben te dragen. We mogen hieraan niet voor bij gaan. Als men langs de weg van gezond overleg kan komen tot afdoende maatregelen dan zouden wij dat toejuichen. Wat het ove rige vrachtverkeer betreft, merk ik op dat daaraan zoveel be langen zijn verbonden dat we daaraan niet mogen voorbijgaan. Aan de grens verdienen meer dan 200 mensen hun brood. Deze mensen verdienen geld, wat de gehele Zundertse gemeenschap ten goede komt. De exploitanten van bezine-stationsde horeca-bedrijven langs de weg Wuustwezel-rotonde Breda, de rijksambtenaren, zij zijn allen belanghebbenden. Wanneer we de plaatselijke weekbladen volgen, dan blijkt daaruit regelmatig dat er personeel wordt ge vraagd voor werkzaamheden aan de grens. Hiermede wordt de werkgele genheid bevorderd, welke een belangrijke factor vormt in ons heden daags bestel. Behoort het niet tot een der taken van het gemeente bestuur om de werkgelegenheid te bevorderen en te stimuleren. Wij dienen als leden van de raad met al die facetten rekening te houden. Wij zijn van mening dat alles overgebracht moet worden naar Hazeldonk. Dan was ons inziens de zaak opgelost. We weten dat de regeringen van de Benelux-landen gebonden zijn aan verdragen, die door de Kamers der Staten-Generaal zijn bekrachtigd. Maar in het verleden is al vaker gebleken dat verdragen weinig waarde hebben en voor wijziging vatbaar zijn. Zouden we ook voor deze situatie, waarin we thans verkeren, door benadering van alle -politieke -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 70