I i I I I 1 I I I I I I I - 6 - Er moet daar uiteraard ruimte geschapen worden voor de vesti gingen van de douane-agentschappen en eventuele pleisterplaatsen» voor chauffeurs. Het is duidelijk geen oplossing wanneer minis- I ter Westerterp en diens kollega de minister van financiën beslis singen gaan nemen om de faciliteiten te Wernhout eenzijdig in te trekken. Wanneer de aktie tot gevolg mocht hebben dat de facil teiten te Wernhout eenzijdig ingetrokken worden en de vrachtwa- gens voor de belgische in- en uitvoerdocumentatie via Wernhout- Wuustwezel moeten blijven rijden, dan zal de situatie zodanig zijn dat de vrachtwagens via de Meirseweg door de Molenstraat zullen blijven rijden. Dat is duidelijk geen oplossing. Het lijkt van belang om onder de aandacht van de ministers te brengen dat op deze wijze geen vrachtwagen meer of minder door Zundert zal rijden, doch wel een toename van de werkloosheid. Bovendien zou ik nog iets willen zeggen over Hazeldonk. De grensovergang aldaa is indefdaad een model-grensovergang binnen de Benelux. Het is in wezen een prestige-object voor de twee daarbij betrok regeringen. Ik geloof toch dat de regeringen, wanneer ze dit prestige-object op allerlei manieren willen handhaven, slechts^B een oplossing kunnen treffen en wel, zoals door de heer Valk reeds gesuggereerd is, een weg aan te doen leggen tussen Wuust- wezel en de nieuwe E-10. De regeringen moeten, wanneer ze de mod, grensovergang te Hazeldonk ondanks alles willen handhaven, ook de financiële gevolgen van een dergelijke oplossing voor hun reke ning nemen. Ze moeten dan snel hun medewerking hiertoe verlenen. Mijnheer de voorzitter, dat was alles wat ik nog aan toelichtin omtrent de motie wilde toevoegen. lar :kwi de| De heer Pellis Uit het schrijven van de Minister van Financiën blijkt dat de Minister de mogelijkheid aanwezig acht de oude E-10 van het vrachtverkeer te ontlasten, en wel door het intrekken van de aanwijzing van Wernhout als omzetbelastingkantoor. Hij voegt hieH- aan echter wel toe dat een zodanige maatregel wel bezwaren ont- moet van de zijde van de douane-agenten. De Minister kan geen oplossing voor deze problematiek vinden en vraagt de gemeente Zundert terzake om advies. De motie heb ik ondertekend als een stuk ter behandeling Dat is ook mondeling besproken met de heer Valk. Mijnheer de voorzitter, de minister acht dus nog a: re belangen aanwezig, die gewicht in de schaal leggen. Als we motie bekijken dan blijkt dat deze uitsluitend is gericht op een verkeersprobleem. Ik kan me met de behartiging van deze zaak- volledig verenigen, maar hier zijn nog andere problemen in het geding. Het is een complex van problemen en daardoor is dat ook zo moeilijk. We kunnen de motie nu wel indienen en hopen dat de oude E-10 ontlast wordt van het verkeer, maar dan beteleit dat nog niet of we aan onze verplichtingen voldaan hebben. De anderel problemen zijn daarmee niet opgelost. Er zijn honderden mensen die in hun bestaan bedreigd worden. Om deze reden kunnen we dit verkeersprobleem niet afzonderlijk beoordelen. We moeten een en ander in een breed verband zien. Ik wil dan ook voorstellen om een commissie te benoemen, die onder andere zal bestaan uit alle_ belanghebbenden, derhalve de expeditie-bedrijven, de douane agenten, de ambtenaren enz. In deze commissie zouden dan tevens zitting moeten nemen verkeersexperts en leden van de raad. Zij kunnen zich dan gezamenlijk beraden over dit complex van proble-| men. Ik hoop dan dat uit dit overleg een conclusie voortvloeit, op basis waarvan de raad verdere beslissingen kan nemen. Mocht er uit dit overleg geen eenstemmig advies komen, dan kan de raad waarschijnlijk een dankbaar gebruik maken van de studie uit| de commissie. -Mijnheer -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 69