I
i
I
I
I
1
I
I
I
I
I
I
I
- 6 -
Er moet daar uiteraard ruimte geschapen worden voor de vesti
gingen van de douane-agentschappen en eventuele pleisterplaatsen»
voor chauffeurs. Het is duidelijk geen oplossing wanneer minis- I
ter Westerterp en diens kollega de minister van financiën beslis
singen gaan nemen om de faciliteiten te Wernhout eenzijdig in
te trekken. Wanneer de aktie tot gevolg mocht hebben dat de facil
teiten te Wernhout eenzijdig ingetrokken worden en de vrachtwa-
gens voor de belgische in- en uitvoerdocumentatie via Wernhout-
Wuustwezel moeten blijven rijden, dan zal de situatie zodanig
zijn dat de vrachtwagens via de Meirseweg door de Molenstraat
zullen blijven rijden. Dat is duidelijk geen oplossing. Het lijkt
van belang om onder de aandacht van de ministers te brengen dat
op deze wijze geen vrachtwagen meer of minder door Zundert zal
rijden, doch wel een toename van de werkloosheid. Bovendien zou
ik nog iets willen zeggen over Hazeldonk. De grensovergang aldaa
is indefdaad een model-grensovergang binnen de Benelux.
Het is in wezen een prestige-object voor de twee daarbij betrok
regeringen. Ik geloof toch dat de regeringen, wanneer ze dit
prestige-object op allerlei manieren willen handhaven, slechts^B
een oplossing kunnen treffen en wel, zoals door de heer Valk
reeds gesuggereerd is, een weg aan te doen leggen tussen Wuust-
wezel en de nieuwe E-10. De regeringen moeten, wanneer ze de mod,
grensovergang te Hazeldonk ondanks alles willen handhaven, ook
de financiële gevolgen van een dergelijke oplossing voor hun reke
ning nemen. Ze moeten dan snel hun medewerking hiertoe verlenen.
Mijnheer de voorzitter, dat was alles wat ik nog aan toelichtin
omtrent de motie wilde toevoegen.
lar
:kwi
de|
De heer Pellis
Uit het schrijven van de Minister van Financiën blijkt dat de
Minister de mogelijkheid aanwezig acht de oude E-10 van het
vrachtverkeer te ontlasten, en wel door het intrekken van de
aanwijzing van Wernhout als omzetbelastingkantoor. Hij voegt hieH-
aan echter wel toe dat een zodanige maatregel wel bezwaren ont-
moet van de zijde van de douane-agenten. De Minister kan geen
oplossing voor deze problematiek vinden en vraagt de gemeente
Zundert terzake om advies. De motie heb ik ondertekend als een
stuk ter behandeling Dat is ook mondeling besproken met de
heer Valk. Mijnheer de voorzitter, de minister acht dus nog a:
re belangen aanwezig, die gewicht in de schaal leggen. Als we
motie bekijken dan blijkt dat deze uitsluitend is gericht op
een verkeersprobleem. Ik kan me met de behartiging van deze zaak-
volledig verenigen, maar hier zijn nog andere problemen in het
geding. Het is een complex van problemen en daardoor is dat ook
zo moeilijk. We kunnen de motie nu wel indienen en hopen dat de
oude E-10 ontlast wordt van het verkeer, maar dan beteleit dat
nog niet of we aan onze verplichtingen voldaan hebben. De anderel
problemen zijn daarmee niet opgelost. Er zijn honderden mensen
die in hun bestaan bedreigd worden. Om deze reden kunnen we dit
verkeersprobleem niet afzonderlijk beoordelen. We moeten een en
ander in een breed verband zien. Ik wil dan ook voorstellen om
een commissie te benoemen, die onder andere zal bestaan uit alle_
belanghebbenden, derhalve de expeditie-bedrijven, de douane
agenten, de ambtenaren enz. In deze commissie zouden dan tevens
zitting moeten nemen verkeersexperts en leden van de raad. Zij
kunnen zich dan gezamenlijk beraden over dit complex van proble-|
men. Ik hoop dan dat uit dit overleg een conclusie voortvloeit,
op basis waarvan de raad verdere beslissingen kan nemen. Mocht
er uit dit overleg geen eenstemmig advies komen, dan kan de
raad waarschijnlijk een dankbaar gebruik maken van de studie uit|
de commissie.
-Mijnheer -