- 3 -
Wanneer de vrachtauto's gebruik gemaakt hadden van de E-10 zouden
deze ongelukken niet gebeurd zijn. Zouden ze in Den Haag aan deze
verkeerssituatie meer aandacht besteed hebben, wanneer er onge
lukken van nog meer ernstigere aard plaatsgevonden zouden hebben.
Of worden ze daar pas wakker, als een rijdende bom in een van de
woonkernen tot ontploffing komt, en waarvan de gevolgen niet te
overzien zijn? We willen de bewoners langs de rijksweg niet bang
maken, maar het moet bekend worden dat zeer vele explosieve en
zware giftige stoffen over de oude weg worden getransporteerd.
Voor dit soort transporten worden in de steden speciale routes
aangewezen. Wonen er in Kjsbergen en Zundert geen mensen, die be
schermd moeten worden. Wij vernamen het volgende verhaal, mijn
heer de voorzitter. Toen aan de grens aan een chauffeur werd ge
vraagd welke soort vracht hij vervoerde, kon daarop geen antwoord
gegeven worden. Nadat de betrokkene chauffeur meegedeeld was wat
hij vervoerde, schrok deze zo dat hij met zijn baas telefonisch
contact opnam en hem verzocht de auto zelf verder te rijden. Het
is op zichzelf een merkwaardige zaak dat een chauffeur niet eens
weet wat hij vervoert. Derhalve wordt niet die voorzichtigheid in
acht genomen, die geboden is. Waarom moeten er eerst meer en gro
tere ongelukken plaatsvinden vooraleer maatregelen worden getrof
fen. Moet het kalf persé altijd eerst verdronken zijn. We willen
niet voorbijgaan aan de gevolgen voor bepaalde groepen, indien
het vrachtverkeer zonder meer komt te vervallen. Maar het behoeft
toch geen betoog dat doden en voor het leven lichamelijk en gees
telijk gekwetsten tengevolge van het overbodige vrachtverkeer
duidelijk zwaardere argumenten zijn dan de gevolgen van het
verdwijnen van het vrachtverkeer. Wij zijn het niet eens met een
gedeelte van het commentaar van de heer Nieman in het officieel
orgaan Nationale Organisatie Beroepsgoederenvervoer van 3 april
1974- Daarin was het memorandum van de milieugroep in zijn geheel
opgenomen. In zijn commentaar schrijft de heer Nieman dat de
samenstellers twee zaken door elkaar halen namelijk de verkeers
veiligheid op de oude E-10 en de logische vermindering van de
werkgelegenheid door de economische versmelting van de Benelux-
landen. Alle grensfaciliteiten in Benelux-verband zijn nog
steeds niet afgeschaft en blijkens de verwachtingen en aanwij
zingen is het einde daarvan nog in geen jaren te voorzien.
De douane-agentschappen hebben hun dienstbaarheid in de loop der
jaren waargemaakt en maken de vervoersbedrijven en de anderen,
die wat in- en uit te voeren hebben, gaarne gebruik van deze
dienstverlenende sector. Derhalve zijn wij van mening dat,
zolang er grensfaciliteiten aan de grens vervuld moeten worden,
genoemde sector de kans moet krijgen de door anderen gevraagde
diensten te verlenen. In het commentaar in voornoemd orgaan
zegt de heer Nieman verder dat wisselwachters, stokers op loco
motieven, uitgangs-controleurs op spoorwegstations niet meer be
staan omdat de maatschappij nu eenmaal gestroomlijnd is. Met het
goederenvervoer over de grens is het echter nog niet zover,
zelfs, zoals gezegd, nog niet in het zicht. Zolang er kolen-
locomotieven waren, heeft men stokers nodig gehad. Mijnheer de
voorzitter, het is bekend dat burgemeester en wethouders van de
gemeenten Zundert en Rijsbergen brieven hebben geschreven be
sprekingen hebben gevoerd, misschien tot vervelens toe. Kamer
leden hebben vragen gesteld aan de ministers. Alles zonder enig
resultaat. Het antwoord van de Minister van Financiën, dat afge
lopen vrijdag door de gemeente werd ontvangen, houdt geen nieuws
voor ons in. Wat ons echter in het schrijven opviel is dat burge
meester en wethouders wordt verwezen naar een eerdere brief van
dezelfde minister. Zou de minister gedacht hebben dat burgemeeste:
en wethouders die brief vergeten hebben
- Deze -