- 3 - Wanneer de vrachtauto's gebruik gemaakt hadden van de E-10 zouden deze ongelukken niet gebeurd zijn. Zouden ze in Den Haag aan deze verkeerssituatie meer aandacht besteed hebben, wanneer er onge lukken van nog meer ernstigere aard plaatsgevonden zouden hebben. Of worden ze daar pas wakker, als een rijdende bom in een van de woonkernen tot ontploffing komt, en waarvan de gevolgen niet te overzien zijn? We willen de bewoners langs de rijksweg niet bang maken, maar het moet bekend worden dat zeer vele explosieve en zware giftige stoffen over de oude weg worden getransporteerd. Voor dit soort transporten worden in de steden speciale routes aangewezen. Wonen er in Kjsbergen en Zundert geen mensen, die be schermd moeten worden. Wij vernamen het volgende verhaal, mijn heer de voorzitter. Toen aan de grens aan een chauffeur werd ge vraagd welke soort vracht hij vervoerde, kon daarop geen antwoord gegeven worden. Nadat de betrokkene chauffeur meegedeeld was wat hij vervoerde, schrok deze zo dat hij met zijn baas telefonisch contact opnam en hem verzocht de auto zelf verder te rijden. Het is op zichzelf een merkwaardige zaak dat een chauffeur niet eens weet wat hij vervoert. Derhalve wordt niet die voorzichtigheid in acht genomen, die geboden is. Waarom moeten er eerst meer en gro tere ongelukken plaatsvinden vooraleer maatregelen worden getrof fen. Moet het kalf persé altijd eerst verdronken zijn. We willen niet voorbijgaan aan de gevolgen voor bepaalde groepen, indien het vrachtverkeer zonder meer komt te vervallen. Maar het behoeft toch geen betoog dat doden en voor het leven lichamelijk en gees telijk gekwetsten tengevolge van het overbodige vrachtverkeer duidelijk zwaardere argumenten zijn dan de gevolgen van het verdwijnen van het vrachtverkeer. Wij zijn het niet eens met een gedeelte van het commentaar van de heer Nieman in het officieel orgaan Nationale Organisatie Beroepsgoederenvervoer van 3 april 1974- Daarin was het memorandum van de milieugroep in zijn geheel opgenomen. In zijn commentaar schrijft de heer Nieman dat de samenstellers twee zaken door elkaar halen namelijk de verkeers veiligheid op de oude E-10 en de logische vermindering van de werkgelegenheid door de economische versmelting van de Benelux- landen. Alle grensfaciliteiten in Benelux-verband zijn nog steeds niet afgeschaft en blijkens de verwachtingen en aanwij zingen is het einde daarvan nog in geen jaren te voorzien. De douane-agentschappen hebben hun dienstbaarheid in de loop der jaren waargemaakt en maken de vervoersbedrijven en de anderen, die wat in- en uit te voeren hebben, gaarne gebruik van deze dienstverlenende sector. Derhalve zijn wij van mening dat, zolang er grensfaciliteiten aan de grens vervuld moeten worden, genoemde sector de kans moet krijgen de door anderen gevraagde diensten te verlenen. In het commentaar in voornoemd orgaan zegt de heer Nieman verder dat wisselwachters, stokers op loco motieven, uitgangs-controleurs op spoorwegstations niet meer be staan omdat de maatschappij nu eenmaal gestroomlijnd is. Met het goederenvervoer over de grens is het echter nog niet zover, zelfs, zoals gezegd, nog niet in het zicht. Zolang er kolen- locomotieven waren, heeft men stokers nodig gehad. Mijnheer de voorzitter, het is bekend dat burgemeester en wethouders van de gemeenten Zundert en Rijsbergen brieven hebben geschreven be sprekingen hebben gevoerd, misschien tot vervelens toe. Kamer leden hebben vragen gesteld aan de ministers. Alles zonder enig resultaat. Het antwoord van de Minister van Financiën, dat afge lopen vrijdag door de gemeente werd ontvangen, houdt geen nieuws voor ons in. Wat ons echter in het schrijven opviel is dat burge meester en wethouders wordt verwezen naar een eerdere brief van dezelfde minister. Zou de minister gedacht hebben dat burgemeeste: en wethouders die brief vergeten hebben - Deze -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 66