- 31 - Het is een fictie dat het vrachtverkeer bereid zou zijn om los plaatsen, in casu ontvangkantoren op te gaan zoeken in het binnen land, in de binnensteden. De hemel verhoede overigens de steden voor een toename van dat verkeer. Het is een fictie dat men van binnenlandse losplaatsen gebruik kan en zal maken. Daar komt niets van terecht. Men tracht nu een oplossing te zoeken middels een versoejeLing van de administratif^fen voorts middels een regeling dat men de goederen onmiddellijk kan gaan brengen naar ieders eigen perceel of bedrijf. Voor een aantal gevallen is dat een interessante zaak, doch voor een aantal andere gevallen blijkt dit niet het geval te zijn. Het feit blijft dat er heel veel ver keer hier langs blijft komen, zelfs verkeer dat hier niets te maken heeft en dat hier niet behoeft te zijn. Zelfs onbeladen vrachtverkeer. Nu is onze mening dat Zundert slechts dan van dat verkeer ontlast zou kunnen worden, wanneer de hele "kermis-winkel" van Wernhout verplaatst wordt van Wernhout naar Hazeldonk. Dat zou betekenen dat zij, die thans te Wernhout hun brood verdienen, dan dan zouden kunnen doen te Hazeldonk. Dat zou naar ons oordeel een redelijke oplossing betekenen. We zijn er niet voor dat die gehele zaak te Wernhout beëindigd moet worden, zonder dat daar tegenover een oplossing geboden wordt. Het is niet redelijk om te zeggen dat ze dan maar naar Glanerbrug of Roosendaal moeten gaan. Naar onze mening kan een oplossing alleen gevonden worden door een overplaatsing van alle faciliteiten inclusief alle ves tigingen naar Hazeldonk. Dat hadden ze destijds moeten doen, maar omwille van een optiek op een vrije europese weg,-het sprookje van een vrij Europa, dat geen grenzen meer zou kennen- heeft men ons opgezadeld met het grens-vrachtverkeerMen heeft een zoda nige oplossing geweigerd. Met België is overeengekomen dat te Hazeldonk geen losplaats zou komen, doch slechts een mogelijkhe-i-ci om zaken in het kader van de B.T.W. af te wikkelen. Men heeft daar geen vestiging van douane-instellingen op grote schaal gewild. Daardoor hebben we steeds dat vrachtverkeer behouden. Alleen een overbrengen van het gehele gebeuren te Wernhout naar Hazel donk zou een oplossing bieden. Die overplaatsing is gehouden aan politieke overeenkomsten, die met België gesloten zijn. Het spijt me dat we daarop geen greep hebben. Dat is de kern van de zaak. De heer Valk Ik ben blij te horen dat U het ook zo stelt. Ik neem aan dat het kollege daarachter staat. Ik hoop zelfs de gehele raad en dat voorzover dat in zijn vermogen ligt, de raad alle medewerking zal geven een verplaatsing van alle vestigingen van Wernhout naar Hazeldonk te bewerkstelligen. Die medewerking zou ik graag van het kollegraad willen hebben. De voorzitter Het kollege heeft al meermalen aangedrongen op het nemen van een zodanige maatregel. Nogmaals zeg ik dat het een beslissing is ge weest van de ministerraad. We zullen het nog een keer onder de aandacht van de regering brengen. Uitgaande van de beslissingen, die terzake genomen zijn in de belgisch-nederlandse ministers conferentie, heeft men van ambtelijke zijde gesteld dat gepro beerd zou worden maatregelen te treffen, die er toe zullen leiden dat die verkeersoverlast beperkt wordt. Het spijt me te moeten zeggen dat die maatregelen geen resultaten hebben, want het aan tal vrachtwagens neemt nog steeds toe. De feitelijke proef op de som wordt hier dagelijks- geleverd. Wat men er ook van op schrift stelt, het werkt niet. Ik wil gaarne de boodschap van de raad aan nemen dat déze aangelegenheid nog eens onder de aandacht van de regering wordt gebracht. -Al -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 31