- 31 -
Het is een fictie dat het vrachtverkeer bereid zou zijn om los
plaatsen, in casu ontvangkantoren op te gaan zoeken in het binnen
land, in de binnensteden. De hemel verhoede overigens de steden
voor een toename van dat verkeer. Het is een fictie dat men van
binnenlandse losplaatsen gebruik kan en zal maken. Daar komt niets
van terecht. Men tracht nu een oplossing te zoeken middels een
versoejeLing van de administratif^fen voorts middels een regeling
dat men de goederen onmiddellijk kan gaan brengen naar ieders
eigen perceel of bedrijf. Voor een aantal gevallen is dat een
interessante zaak, doch voor een aantal andere gevallen blijkt
dit niet het geval te zijn. Het feit blijft dat er heel veel ver
keer hier langs blijft komen, zelfs verkeer dat hier niets te
maken heeft en dat hier niet behoeft te zijn. Zelfs onbeladen
vrachtverkeer. Nu is onze mening dat Zundert slechts dan van dat
verkeer ontlast zou kunnen worden, wanneer de hele "kermis-winkel"
van Wernhout verplaatst wordt van Wernhout naar Hazeldonk. Dat
zou betekenen dat zij, die thans te Wernhout hun brood verdienen,
dan dan zouden kunnen doen te Hazeldonk. Dat zou naar ons oordeel
een redelijke oplossing betekenen. We zijn er niet voor dat die
gehele zaak te Wernhout beëindigd moet worden, zonder dat daar
tegenover een oplossing geboden wordt. Het is niet redelijk om
te zeggen dat ze dan maar naar Glanerbrug of Roosendaal moeten
gaan. Naar onze mening kan een oplossing alleen gevonden worden
door een overplaatsing van alle faciliteiten inclusief alle ves
tigingen naar Hazeldonk. Dat hadden ze destijds moeten doen, maar
omwille van een optiek op een vrije europese weg,-het sprookje
van een vrij Europa, dat geen grenzen meer zou kennen- heeft men
ons opgezadeld met het grens-vrachtverkeerMen heeft een zoda
nige oplossing geweigerd. Met België is overeengekomen dat te
Hazeldonk geen losplaats zou komen, doch slechts een mogelijkhe-i-ci
om zaken in het kader van de B.T.W. af te wikkelen. Men heeft daar
geen vestiging van douane-instellingen op grote schaal gewild.
Daardoor hebben we steeds dat vrachtverkeer behouden. Alleen
een overbrengen van het gehele gebeuren te Wernhout naar Hazel
donk zou een oplossing bieden. Die overplaatsing is gehouden aan
politieke overeenkomsten, die met België gesloten zijn. Het spijt
me dat we daarop geen greep hebben. Dat is de kern van de zaak.
De heer Valk
Ik ben blij te horen dat U het ook zo stelt. Ik neem aan dat het
kollege daarachter staat. Ik hoop zelfs de gehele raad en dat
voorzover dat in zijn vermogen ligt, de raad alle medewerking
zal geven een verplaatsing van alle vestigingen van Wernhout
naar Hazeldonk te bewerkstelligen. Die medewerking zou ik graag
van het kollegraad willen hebben.
De voorzitter
Het kollege heeft al meermalen aangedrongen op het nemen van een
zodanige maatregel. Nogmaals zeg ik dat het een beslissing is ge
weest van de ministerraad. We zullen het nog een keer onder de
aandacht van de regering brengen. Uitgaande van de beslissingen,
die terzake genomen zijn in de belgisch-nederlandse ministers
conferentie, heeft men van ambtelijke zijde gesteld dat gepro
beerd zou worden maatregelen te treffen, die er toe zullen leiden
dat die verkeersoverlast beperkt wordt. Het spijt me te moeten
zeggen dat die maatregelen geen resultaten hebben, want het aan
tal vrachtwagens neemt nog steeds toe. De feitelijke proef op de
som wordt hier dagelijks- geleverd. Wat men er ook van op schrift
stelt, het werkt niet. Ik wil gaarne de boodschap van de raad aan
nemen dat déze aangelegenheid nog eens onder de aandacht van
de regering wordt gebracht.
-Al -