- .8 - Deze wijze van werken is denkbaar omdat het natuurlijk bij de vaststek ling van een plan, de raad een grote zorg zal zijn of het blokje nou i voren of naar achter staat. Dat is een kwestie van vormgeving op het moment, dat daar gebouwd gaat worden. Als maar duidelijk is, wat voor soort bebouwing er moet komen en in welke buurt die moet komen te staan en welke totale voorzieningen er in een wijk nodig zijn. Dat is het vlekkenplan, maar daar vang je ook niet mee, want daar van^ je ook geen kwekersloods of wat dan meer onder. Wij hebben bij de provincie over deze kwestie gesproken. Wij hebben, U hebt het gemerkt aan de mededelingen, ja, die zijn in de huidige agenda wat in de pannen gevallen, maar aan de mededelingen over divers plannen, die er lagen, alles wat aan de orde was, alles wat in behan deling was, wat door ons was aangenomen op het moment, dat de circu laire kwam, daar zien wij wel een goed kans voor om dat er door te krijgen. Er zijn er al diversen teruggekomen, die alsnog zijn afgedaai dus na die circulaire. Van de reeks, die in behandeling was, hebben w< het grootste gedeelte terug en voor de rest heb ik goede hoop, dat we die ook aan een redelijk einde kunnen krijgen. In ieder geval zullen ze, naar mijn smaak, in behandeling worden genomen. Willen we aan dergelijke gevallen -en nu praat ik over serieuze gev^^ len van bouwerij, dus niet over een erkertje of een klein schuurtje, maar werkelijk over belangrijke dingen zoals een kwekersloods en dat soort zaken- meewerken, dan zou in de toekomst de weg zijn, die we moe ten gaan, dat we een totale wijziging van een plan maken op dat punt. Het wordt in de wandeling wel eens het postzegelplan genoemd. Het wil dus zeggens een wijziging van een bestemmingsplan ter plaatse, complex met kaarten, compleet de hele behandeling van voor naar achter volgens de wet. En nou moet U zich eens voorstellen, welke situatie we nu krijgen. Je had vroeger art. 20. Dat was een vrij simpele zaak. Dat deden B. en W. Daar kwam de raad niet aan te pas. We hebben daarna gekend de anticipatie-procedure, die we uiteindelijk twee maal in de raad brachten, eenmaal een principe-uitspraak en een maal om een voorbereidingsbesluit vast te stellen. Daar heeft de pro vincie nee tegen gezegd, omdat dat in strijd was met de bedoelingen e de opzet van de wet op de ruimtelijke ordening. Nou, dan is de enige mogelijkheid om bij een duidelijke afwijking van een plan te helpen, het zogenaamde postzegelplan, maar het nadeel daa van is dat het steeds moeilijker wordt. Art. 20 kostte niet veel, de anticipatie was al duurder, want daai^P moest de stedebouwkundige aan te pas komen en nou wordt het helemaal duur, omdat je een complete plan-wijziging moet laten maken. En daar is niet aan te ontkomen. IJ kunt geen plannen maken waarin alles voor zien is, en we gaan plannen herzien hoor wees niet bang en er wordt spoed mee gemaakt, maar ja, wij kunnen die stedebouwkundige inderdaad ook niet voor de kar spannen. Hij weet het. Hij is er aan doende. Maa: voor serieuze gevallen zal de beoordeling inderdaad moeilijker gaan worden. Er zal in het voorkomende geval een complete planwijziging ge maakt moeten worden. Dat i.s de enige mogelijkheid die ons open blijft Een totale wijziging van het plan. Nou ja, dat is nu wel een heel klein puntje net voor dat perceel, maar de hele procedure zal van vooj naar achter netjes doorgewerkt moeten worden. Dat hoeft niet zo lang te duren als een volgroeid, compleet bestem mingsplan, dat we dan voor een totale uitbreiding nemen. Maar het is natuurlijk wel weer een bemoeilijking, een belemmering van de vrijheit van beweging, die we hebben. Het spijt me. Dat is op dit moment de situatie en ik zie niet in, dat die zal wijzigen, zolang de huidige wet geldt. De heer Valk Mijnheer de voorzitter. Die totale herziening.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 169