- .8 -
Deze wijze van werken is denkbaar omdat het natuurlijk bij de vaststek
ling van een plan, de raad een grote zorg zal zijn of het blokje nou i
voren of naar achter staat. Dat is een kwestie van vormgeving op het
moment, dat daar gebouwd gaat worden. Als maar duidelijk is, wat voor
soort bebouwing er moet komen en in welke buurt die moet komen te
staan en welke totale voorzieningen er in een wijk nodig zijn.
Dat is het vlekkenplan, maar daar vang je ook niet mee, want daar van^
je ook geen kwekersloods of wat dan meer onder.
Wij hebben bij de provincie over deze kwestie gesproken. Wij hebben,
U hebt het gemerkt aan de mededelingen, ja, die zijn in de huidige
agenda wat in de pannen gevallen, maar aan de mededelingen over divers
plannen, die er lagen, alles wat aan de orde was, alles wat in behan
deling was, wat door ons was aangenomen op het moment, dat de circu
laire kwam, daar zien wij wel een goed kans voor om dat er door te
krijgen. Er zijn er al diversen teruggekomen, die alsnog zijn afgedaai
dus na die circulaire. Van de reeks, die in behandeling was, hebben w<
het grootste gedeelte terug en voor de rest heb ik goede hoop, dat we
die ook aan een redelijk einde kunnen krijgen. In ieder geval zullen
ze, naar mijn smaak, in behandeling worden genomen.
Willen we aan dergelijke gevallen -en nu praat ik over serieuze gev^^
len van bouwerij, dus niet over een erkertje of een klein schuurtje,
maar werkelijk over belangrijke dingen zoals een kwekersloods en dat
soort zaken- meewerken, dan zou in de toekomst de weg zijn, die we moe
ten gaan, dat we een totale wijziging van een plan maken op dat punt.
Het wordt in de wandeling wel eens het postzegelplan genoemd. Het wil
dus zeggens een wijziging van een bestemmingsplan ter plaatse, complex
met kaarten, compleet de hele behandeling van voor naar achter volgens
de wet. En nou moet U zich eens voorstellen, welke situatie we nu
krijgen. Je had vroeger art. 20. Dat was een vrij simpele zaak. Dat
deden B. en W. Daar kwam de raad niet aan te pas.
We hebben daarna gekend de anticipatie-procedure, die we uiteindelijk
twee maal in de raad brachten, eenmaal een principe-uitspraak en een
maal om een voorbereidingsbesluit vast te stellen. Daar heeft de pro
vincie nee tegen gezegd, omdat dat in strijd was met de bedoelingen e
de opzet van de wet op de ruimtelijke ordening.
Nou, dan is de enige mogelijkheid om bij een duidelijke afwijking van
een plan te helpen, het zogenaamde postzegelplan, maar het nadeel daa
van is dat het steeds moeilijker wordt.
Art. 20 kostte niet veel, de anticipatie was al duurder, want daai^P
moest de stedebouwkundige aan te pas komen en nou wordt het helemaal
duur, omdat je een complete plan-wijziging moet laten maken. En daar
is niet aan te ontkomen. IJ kunt geen plannen maken waarin alles voor
zien is, en we gaan plannen herzien hoor wees niet bang en er wordt
spoed mee gemaakt, maar ja, wij kunnen die stedebouwkundige inderdaad
ook niet voor de kar spannen. Hij weet het. Hij is er aan doende. Maa:
voor serieuze gevallen zal de beoordeling inderdaad moeilijker gaan
worden. Er zal in het voorkomende geval een complete planwijziging ge
maakt moeten worden. Dat i.s de enige mogelijkheid die ons open blijft
Een totale wijziging van het plan. Nou ja, dat is nu wel een heel
klein puntje net voor dat perceel, maar de hele procedure zal van vooj
naar achter netjes doorgewerkt moeten worden.
Dat hoeft niet zo lang te duren als een volgroeid, compleet bestem
mingsplan, dat we dan voor een totale uitbreiding nemen. Maar het is
natuurlijk wel weer een bemoeilijking, een belemmering van de vrijheit
van beweging, die we hebben.
Het spijt me. Dat is op dit moment de situatie en ik zie niet in, dat
die zal wijzigen, zolang de huidige wet geldt.
De heer Valk
Mijnheer de voorzitter. Die totale herziening.