I
I
I
I
I
I
I
I
1
1
I
I
I
1
I
I
I
- 6 -
mogelijkerwijze kunt U in dit precedent een verkoopargument vinden
voor die gevallen, die op het moment van verschijnen van de circula
re reeds in behandeling waren.
De heer Yalk
Mijnheer de voorzitter, deze ontwikkeling brengt mij ertoe de raad
verzoeken de uitspraak te doen, dat de bestemmingsplannen zo spoedig
mogelijk aan een algehele herziening onderworpen worden. Niet alleeij|
zomaar om deze gevallen te helpen. Maar deze methode en ook die daa*
voor praktijk was, brengt een bepaalde willekeur met zich mee. Daar
mee wil ik niet zeggen, dat burgemeester en wethouders daarbij wille
keurig te werk gaan, maar op een gegeven moment wil iemand iets en I
dan wordt hem aan het loket meegedeeld, dat dat volgens de plannen
niet kan en dat aan het verkrijgen van een anticipatie-verklaring
niet meegewerkt wordt. Ik zie hier toch bepaalde figuren naar voren
komen, mijnheer de voorzitter, waaraan de gemeente wel haar medewer
king geeft. Het gevolg van deze methode is, dat niet iedereen dezelf
de rechten krijgt. En dat vind ik betreurenswaardig. En daarom wil
de raad voorstellen te besluiten, dat met spoed een totale herzi
van het bestemmingsplan zal worden uitgewerkt.
De voorzitter
Toen via een overgangsregeling, gekoppeld aan de invoering van de
nieuwe wetgeving op de ruimtelijke ordening, aan de werking van arti
kel 20 van de Wederopbouwwetmet welk artikel praktisch alles moge
lijk was, een einde kwam, hebben de gemeenten in de anticipatie-pro
cedure een vervanging daarvan gezien. Dit niet het minst, omdat de
provincie daarvoor zelf de ruimte heeft gegeven. Niet in het minst
daardoor is er hier, zoals in andere plaatsen, een praktijk ontsta
dat wij in daarvoor in aanmerking komende gevallen meenden te moeten
helpen via de anticipatie-procedure. We hebben dat in de loop der j^
ren zoveel mogelijk verfijnd. Het is tenslotte zo geworden, dat het
geval tweemaal in de raad kwam, een keer om te vragen of U er iets
zag en dan nog een keer om het voorbereidingsbesluit te nemen. We
hebben dus van alle kanten getracht deze zaken te objectiveren. We
hebben wel de stelregel gehanteerd, dat er een behoorlijke motiveri
moest zijn om het geval aan de provincie te kunnen voorleggen. De^^
provincie heeft al eerder te kennen gegeven, dat dit zo niet lan^P
zou kunnen, omdat van de wet een oneigenlijk gebruik gemaakt werd o
deze manier. Het lijkt me dus wat sterk om van gewoonterecht te spre
ken. Wij zijn maar gewoon doorgegaan, ondanks deze geluiden, maar n
n
is dan deze zaak uiteindelijk dichtgeklapt. Die circulaire is dus
niet helemaal uit de blauwe lucht komen vallen. We hebben wel zien
aankomen, dat het zou gaan gebeuren. Maar goed, wat je meenam, dat
nam je mee en het lag tenslotte niet op onze weg om op de provincial
stoel te gaan zitten.
De heer Valk heeft gelijk, dat een plan-herziening de uitkomst gaat
bieden, want we hebben hier te maken met een aantal oude plannen.
Niet alleen verouderd in de zin van oud in jaren, maar ook in de aa
passing aan de wet op de ruimtelijke ordening, daar deze tot nu toe
zijn beslag nog niet heeft gekregen. Hoewel de meeste plannen volle
dig zijn gerealiseerd, doen zich nogal eens moeilijkheden voor met
verouderde maatvoeringen. Ook het bestemmingsplan voor het zogenaamde
buitengebied is volledig verouderd en uit de tijd. Ik ben het hele
maal met U eens, mijnheer Valk. Ik denk, dat het college geen enkel
moeilijkheid heeft om Uw voorstel over te nemen. De nieuwe wetgevin,
laat voor de bestemmingsplannen voor de toekomstige uitbreidingen
meer souplesse dan vroeger, door bijvoorbeeld een vlekkenplan of ee
onder bepaalde regelen te verlenen afwijkingsbevoegdheid, laat meer
- vrijheid