I I I I I I I I 1 1 I I I 1 I I I - 6 - mogelijkerwijze kunt U in dit precedent een verkoopargument vinden voor die gevallen, die op het moment van verschijnen van de circula re reeds in behandeling waren. De heer Yalk Mijnheer de voorzitter, deze ontwikkeling brengt mij ertoe de raad verzoeken de uitspraak te doen, dat de bestemmingsplannen zo spoedig mogelijk aan een algehele herziening onderworpen worden. Niet alleeij| zomaar om deze gevallen te helpen. Maar deze methode en ook die daa* voor praktijk was, brengt een bepaalde willekeur met zich mee. Daar mee wil ik niet zeggen, dat burgemeester en wethouders daarbij wille keurig te werk gaan, maar op een gegeven moment wil iemand iets en I dan wordt hem aan het loket meegedeeld, dat dat volgens de plannen niet kan en dat aan het verkrijgen van een anticipatie-verklaring niet meegewerkt wordt. Ik zie hier toch bepaalde figuren naar voren komen, mijnheer de voorzitter, waaraan de gemeente wel haar medewer king geeft. Het gevolg van deze methode is, dat niet iedereen dezelf de rechten krijgt. En dat vind ik betreurenswaardig. En daarom wil de raad voorstellen te besluiten, dat met spoed een totale herzi van het bestemmingsplan zal worden uitgewerkt. De voorzitter Toen via een overgangsregeling, gekoppeld aan de invoering van de nieuwe wetgeving op de ruimtelijke ordening, aan de werking van arti kel 20 van de Wederopbouwwetmet welk artikel praktisch alles moge lijk was, een einde kwam, hebben de gemeenten in de anticipatie-pro cedure een vervanging daarvan gezien. Dit niet het minst, omdat de provincie daarvoor zelf de ruimte heeft gegeven. Niet in het minst daardoor is er hier, zoals in andere plaatsen, een praktijk ontsta dat wij in daarvoor in aanmerking komende gevallen meenden te moeten helpen via de anticipatie-procedure. We hebben dat in de loop der j^ ren zoveel mogelijk verfijnd. Het is tenslotte zo geworden, dat het geval tweemaal in de raad kwam, een keer om te vragen of U er iets zag en dan nog een keer om het voorbereidingsbesluit te nemen. We hebben dus van alle kanten getracht deze zaken te objectiveren. We hebben wel de stelregel gehanteerd, dat er een behoorlijke motiveri moest zijn om het geval aan de provincie te kunnen voorleggen. De^^ provincie heeft al eerder te kennen gegeven, dat dit zo niet lan^P zou kunnen, omdat van de wet een oneigenlijk gebruik gemaakt werd o deze manier. Het lijkt me dus wat sterk om van gewoonterecht te spre ken. Wij zijn maar gewoon doorgegaan, ondanks deze geluiden, maar n n is dan deze zaak uiteindelijk dichtgeklapt. Die circulaire is dus niet helemaal uit de blauwe lucht komen vallen. We hebben wel zien aankomen, dat het zou gaan gebeuren. Maar goed, wat je meenam, dat nam je mee en het lag tenslotte niet op onze weg om op de provincial stoel te gaan zitten. De heer Valk heeft gelijk, dat een plan-herziening de uitkomst gaat bieden, want we hebben hier te maken met een aantal oude plannen. Niet alleen verouderd in de zin van oud in jaren, maar ook in de aa passing aan de wet op de ruimtelijke ordening, daar deze tot nu toe zijn beslag nog niet heeft gekregen. Hoewel de meeste plannen volle dig zijn gerealiseerd, doen zich nogal eens moeilijkheden voor met verouderde maatvoeringen. Ook het bestemmingsplan voor het zogenaamde buitengebied is volledig verouderd en uit de tijd. Ik ben het hele maal met U eens, mijnheer Valk. Ik denk, dat het college geen enkel moeilijkheid heeft om Uw voorstel over te nemen. De nieuwe wetgevin, laat voor de bestemmingsplannen voor de toekomstige uitbreidingen meer souplesse dan vroeger, door bijvoorbeeld een vlekkenplan of ee onder bepaalde regelen te verlenen afwijkingsbevoegdheid, laat meer - vrijheid

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1974 | | pagina 141