plastic-vuilniszakken zijn verkocht. Dit aantal ligt
onder het genoemde aantal van 150.000, welke raming
enigszins aan de ruime kant was. Het is in ieder ge
val veel minder dan naar onze mening zeker nodig was.
Er zijn 150 containers geplaatst. Desondanks komen
er van alle kanten veel klachten over de vervuiling
in het buitengebied. Hieraan zijn niet alleen de Zun-
dertse bewoners schuldig, doch ook anderen. De politie
heeft zelfs een slager uit Wouw betrapt, die afval
van vlees en beenderen deponeerde in onze bossen. Ik
zou er toch op willen aandringen dat de bewoners in
het buitengebied, die kennisnemen van een vervuiling,
tegen deze handelswijze in het geweer komen. Uw erf
wordt bevuild, uw straten worden bevuildj Het is
niet mogelijk continu van overheidswege alles te kon-
troleren, daar dit alles gebeurt op de meest gekke
tijden en plaatsen. Er wordt voortdurend gezocht naar
degenen, die vuilnis hier neergooien, maar de mede
werking van de ter plaatse wonende mensen is daarbij
zonder meer onontbeerlijk. Langs deze weg doe ik een
oproep aan de inwoners van Zundert om de vervuiling
van hun eigen gemeente te voorkomen. Ik hoop op een
goed gehoor hiervoor en ik vertrouw dat men begrijpt
waarom we dit vragen.
De afdeling Financiën, die ons vorengenoemde cijfers
betreffende de vuilniszakken verschafte, heeft een
zeer druk jaar achter de rug. Te noemen valt hierbij
de opstelling van de begroting, die in deze vergade
ring behandeld zal worden. Het is misschien interes
sant u enkele belastingopbrengsten te noemen. De
hondenbelasting bracht in het afgelopen jaar ƒ11.500,
op en de vermakelijkheidsbelasting 30.000,
Op 17 januari 1972 vond de feestelijke opening van de
nieuwe E-10 plaats. U kent de verwachtingen. Na het
verstrijken van één jaar kunnen we een voorlopige ba
lans opmaken. Naar buiten gezien is het zeer duidelijk
dat er nog veel te veel vrachtverkeer door Zundert
komt, welk verkeer evenals in Rijsbergen om redenen
van structurele aard niet meer in deze gemeente thuis-
behoort. Daar is deze weg niet geschikt voor. Om aller
lei secundaire redenen komt er vrachtverkeer door Zun
dert. De hoofdreden hiervan is dat de gehele situatie
aan de grens bij Wernhout nog te aantrekkelijk is.
De enige oplossing van dit verkeersprobleem is het
treffen van voorzieningen op Hazeldonk, welke overigens
reeds hadden moeten zijn gerealiseerd. In het blad
De Onderneming van 12 januari j.l. wordt o.m. met klem
als oplossing voorgesteld een aantal fiskaal-technische
vereenvoudigingen. Wanneer men tot deze regeling niet
bereid is, is de enige echte oplossing om het drukke
vrachtverkeer kwijt te geraken een sterke beperking
van de faciliteiten te Wernhout en de opheffing van
de aldaar aanwezige losplaats. Dit betekent een niet
geringe ingreep, maar, als we moeten vernemen dat het
vrachtverkeer zelfs met 10$ is toegenomen, moet het
-dringende-