-11- Wy hebben niet de mogelijkheid om die ongewenste toestand te keren, daar ter plaatse geen gebruiksvoorschriften gelden. Als hij met een vrachtwagen op het erf rijdt, dan kunnen wij hem dat niet ver bieden. We kunnen alleen daartoe medewerking weigeren door geen in- en uitrit toe te staan. Naar onze mening heeft het bedrijf een omvang bereikt, die redelijkerwijs niet groter mag worden. Dat houdt in dat die zaak aldaar niet ongelimiteerd mag uitgroeien. Het bedrijf is immers gelegen in een woonblok. Dat gaat niet, daar er andere belangen dan alleen economische in het geding komen. Als men zaken doet, moet men zelf zorgen voor een daarop afgestem de accommodatie. In dat opzicht is de situatie van het bedrijf van de heer van Trijp toch wel achter gebleven, üiziet van tal van be drijven in Zundert dat deze terreinen aanleggen en inrichten voor het parkeren van vrachtwagens. Dat is eigenlijk de normale gang van zaken bij de groei van een dergelijk bedrijf. Ik kan best begrij pen dat de heer van Trijp het in economisch opzicht niet direkt mo ge lijl$4chl/zijn bedrijf te verplaatsen. Ik begrijp ook goed dat het in de secjtor van de transportbedrijven in de toekomst niet allemaal rozengeur en maneschijn wordt. Natuurlijk zullen er in die branche moeilijkheden komen. De olie-schaarste zal zijn gevolgen hebben. Hoe en in hoeverre weet ik ook allemaal niet. Ik weet niet of het in die sector zo hard zal aankomen. Ik durf er niets van te zeggen. Maar laten we aannemen dat het zo zal gaan. Zelfs dan nog zou ik willen zeggen dat we in dit geval niet buiten proporties moeten gaan. Wat doen we eigenlijk We zeggen tegen de heer van Trijp dat hij niet op onze medewerking moet rekenen bij hetgeen zich aan de Veldstraat ontwikkelt. Bij het huisje, dat de heer van Trijp ten be hoeve van de uitbouw van zijn bedrijf gekocht heeft, behoort een tuin. Dat open erf is in het bestemmingsplan niet aangewezen als een parkeerterrein. Het behoort als tuin bij de woning, opdat de ze woning als zodanig bewoond kan worden. Wij vinden de huidige si tuatie niet juist. Terwijl we de heer van Trijp graag zijn boter ham gunnen, kunnen we niet tolereren de overlast, die zijn bedrijf bezorgt aan omwonenden, temeer omdat de plaats, van waaruit de overlast ontstaat, niet als parkeerterrein gebruikt mag worden. Wanneer een wagen, staande op de openbare weg, overlast veroorzaak^ dan moet dat, ondanks het feit dat ook dajr wel hinderlijk is, ge accepteerd worden, want het parkeren op straat is een normale zaak. Tegen de heer van Trijp zeggen we niet dat hij zijn bedrijf stil moet leggen of zijn bedrijf in moet krimpen. We zeggen alleen dat hij de vrachtwagens niet in- de achtertuin mag parkereh. Beter gezegd, wij geven daaraan geen medewerking. Wij weigeren een zodanige medewer king te verlenen dat een ongewenste situatie in het leven wordt geroepen. Daar doen wij niet aan mee. Wij vinden dat het bedrijf aan de Veldstraat zijn maximale groei heeft bereikt. Wij weigeren mede werking te verlenen -om hem in de gelegenheid te stellen het be drijf aldaar nog meer uit te bouwen. Als de heer van Trijp komt met alternatieve oplossingen, zal dat met de meeste zorgvuldigheid be zien worden. In een eerder geval hebben wij met onze stedebouw- kundige en een ambtenaar van de provinciale planologische dienst in de gemeente nagegaan of een geschikte en aanvaardbare plaats aanwezig is. Als de heer van Trijp een gelijke richting uit wil, dan zijn wij bereid om te bezien of er mogelijkheden zijn. Dat mag u ge rust van ons aannemen. Die mogelijkheden zijn er wel degelijk. Immers, andere expeditie-bedrijven hebben ook een oplossing gevonden. Moge lijkheden zijn er, zelfs buiten het plan om. Wij zijn als college be reid om deze op de meest efficiënte wijze aan te spannen. Ik twij fel er niet aan dat de raad daaraan zou meedoen. -Dat-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1973 | | pagina 256