nenbrengen. Ik meen niet te overdrijven wanneer ik stel,
dat heel Zundert hiermede gebaat is. Het komt ons voor
-en het lijkt ons ook volkomen billijk- dat ten aanzien
van deze groep van mensen andere plannen op tafel komen.
Dan heb ik, mijnheer de voorzitter, nog enkele minder be
langrijke punten.
In de Nachtegaalstraat treffen we links en rechts een aan
tal bomen aan. Deze bomen verfraaien het aanzien van deze
straat in genen dele. Deze bomen doen het bijzonder slecht.
Ik zou het kollege willen voorstellen in de Nachtegaal
straat parkeerstroken aan te leggen. Deze straat is bijzon
der hinderlijk voor het doorgaande verkeer. Er staan name
lijk links en rechts auto's geparkeerd. Bij het aanleggen
van parkeerstroken zal de doorstroming van het verkeer
worden bevorderd. Ons inziens zijn parkeerstroken de enige
afdoende oplossing.
Wij zouden in herhaling willen treden en u voor de zoveel
ste keer willen vragen om de straatverlichting in de Prin
senstraat uit te breiden vanaf bakkerij Zagers tot aan de
Prinsenbrug. De desbetreffende bewoners zijn in de loop
der jaren al vaak blij gemaakt. Die blijheid schijnt thans
over te zijn. Ik zou het kollege daar ook de volle aandacht
voor willen vragen.
Wij zouden bijzonder graag van het kollege willen vernemen
hoever men gevorderd is met de plannen inzake de aanleg van
het fietspad Maalbergenstraat-kom Wernhout.
Mijnheer de voorzitter, onze groepering zou tevens voor
willen stellen het gemeentehuis ook in de namiddag open te
willen stellen voor het publiek. Zeer zeker dient dit b
gebeuren tijdens de donderdagmiddag. Wij weten dat dit sterk
leeft onder de bevolking. Wij willen het kollege dan ook
vragen een eventuele openstelling in de namiddag in studie
te willen nemen en ons op korte termijn zijn bevindingen mede
te delen. Ik dank u wel, mijnheer de voorzitter.
De heer Hoekman:
Ik ga niet pleiten voor afschaffing van de baatbelasting
verordening electrificatie. Men heeft mij echter nog steeds
niet kunnen overtuigen, dat deze belasting alleen moet wor
den betaald door de mensen die toevallig in de zogenaamde
onrendabele gebieden wonen. Ik wil echter op dat punt niet
verder ingaan. Het zal u bekend zijn dat verschillende men
sen die in zo'n straat wonen hun baatbelasting -sommigen
reeds sedert 19^4- niet meer betalen. Wanneer hiertegen niet
wordt opgetreden zullen er in de toekomst natuurlijk nog
meer volgen. Ik noem hier met name de Moersebaan. Nog meer
bewoners zullen die baatbelasting over 1971 niet betalen.
Er resteert mij nog een vraag. Wanneer de tekening uitwijst
dat er vroeger )in dit geval vóór 1952) in een bepaalde straat
een noodleiding "Boterleiding") heeft gelegen en deze nadien
wordt vernieuwd, kan men dan tóch van de aanwonenden verlan
gen dat zij een baatbelasting blijven betalen? Wanneer deze
leiding elders wordt vernieuwd behoeft men toch ook geen baat
belasting betalen. Wanneer iemand, die voorheen 40baat
belasting verschuldigd is, een woning gaat bouwen, kan men
hem dan ineens gaan aanslaan voor 80,(het maximum bedrag)
-Wanneer-