nenbrengen. Ik meen niet te overdrijven wanneer ik stel, dat heel Zundert hiermede gebaat is. Het komt ons voor -en het lijkt ons ook volkomen billijk- dat ten aanzien van deze groep van mensen andere plannen op tafel komen. Dan heb ik, mijnheer de voorzitter, nog enkele minder be langrijke punten. In de Nachtegaalstraat treffen we links en rechts een aan tal bomen aan. Deze bomen verfraaien het aanzien van deze straat in genen dele. Deze bomen doen het bijzonder slecht. Ik zou het kollege willen voorstellen in de Nachtegaal straat parkeerstroken aan te leggen. Deze straat is bijzon der hinderlijk voor het doorgaande verkeer. Er staan name lijk links en rechts auto's geparkeerd. Bij het aanleggen van parkeerstroken zal de doorstroming van het verkeer worden bevorderd. Ons inziens zijn parkeerstroken de enige afdoende oplossing. Wij zouden in herhaling willen treden en u voor de zoveel ste keer willen vragen om de straatverlichting in de Prin senstraat uit te breiden vanaf bakkerij Zagers tot aan de Prinsenbrug. De desbetreffende bewoners zijn in de loop der jaren al vaak blij gemaakt. Die blijheid schijnt thans over te zijn. Ik zou het kollege daar ook de volle aandacht voor willen vragen. Wij zouden bijzonder graag van het kollege willen vernemen hoever men gevorderd is met de plannen inzake de aanleg van het fietspad Maalbergenstraat-kom Wernhout. Mijnheer de voorzitter, onze groepering zou tevens voor willen stellen het gemeentehuis ook in de namiddag open te willen stellen voor het publiek. Zeer zeker dient dit b gebeuren tijdens de donderdagmiddag. Wij weten dat dit sterk leeft onder de bevolking. Wij willen het kollege dan ook vragen een eventuele openstelling in de namiddag in studie te willen nemen en ons op korte termijn zijn bevindingen mede te delen. Ik dank u wel, mijnheer de voorzitter. De heer Hoekman: Ik ga niet pleiten voor afschaffing van de baatbelasting verordening electrificatie. Men heeft mij echter nog steeds niet kunnen overtuigen, dat deze belasting alleen moet wor den betaald door de mensen die toevallig in de zogenaamde onrendabele gebieden wonen. Ik wil echter op dat punt niet verder ingaan. Het zal u bekend zijn dat verschillende men sen die in zo'n straat wonen hun baatbelasting -sommigen reeds sedert 19^4- niet meer betalen. Wanneer hiertegen niet wordt opgetreden zullen er in de toekomst natuurlijk nog meer volgen. Ik noem hier met name de Moersebaan. Nog meer bewoners zullen die baatbelasting over 1971 niet betalen. Er resteert mij nog een vraag. Wanneer de tekening uitwijst dat er vroeger )in dit geval vóór 1952) in een bepaalde straat een noodleiding "Boterleiding") heeft gelegen en deze nadien wordt vernieuwd, kan men dan tóch van de aanwonenden verlan gen dat zij een baatbelasting blijven betalen? Wanneer deze leiding elders wordt vernieuwd behoeft men toch ook geen baat belasting betalen. Wanneer iemand, die voorheen 40baat belasting verschuldigd is, een woning gaat bouwen, kan men hem dan ineens gaan aanslaan voor 80,(het maximum bedrag) -Wanneer-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 8