- 40 -
gebied en je kan zeggen daar woont 8,5in de buitenkernen en 53» 5$ in
het buitengebied. Ik heb het allemaal nog eens even proberen te benade
ren wat dat zou kunnen zijn.
Overigens geloof ik niet, dat het de bedoeling van het gemeentebestuur
is om ons dan ook exakt aan de 2000 en 200 te houden, ik dacht dat het
gaat om de orde van grootte. De concentratie die in deze nota staat be
tekent dus niet een totale verandering van het reeds bestaande beeld. Het
blijft dus zo, dat een zeer belangrijk deel van de bevolking van Zundert,
ook bij dit nieuwe beeld, niet in de hoofdkern Zundert gehuisvest wordt,
maar blijft wonen -en in meerdere mate ook zal gaan wonen- in het buiten
gebied en in de andere kernen. Wat betekent die concentratie nu voor die
andere kernen en ook voor het buitengebied, want daar wonen op dit moment
meer mensen dan in de kern Zundert. Daar zal straks ook altijd nog zeker 1/5
deel van de bevolking blijven wonen. Dan is duidelijk dat voor een kern als
Wernhout en ook voor een kern als Achtmaal de verbetering van die ene hoofd
kern, Zundert van het hele niveau van die kern, van essentieel belang is.
Daardoor wordt het een kern van 10.000 inwoners, dus van 5«000 naar 10.000.
Dat is volgens deze tweede nota een essentieel verschil, dat is nl. van een
a-kern naar een b-kern dat wil zeggen dat er een ander voorzieningenniveau
mogelijk gaat worden, maar ook gaat nodig zijn, waar iedereen in de gemeen
te Zundert van profiteert. Ik dacht, dat het een heel verstandige keuze was
om zich daarnaar te richten. Het komt daarbij niet op die laatste 100 in
woners aan, maar het gaat om die orde van grootte. Daar profiteert dus ook
Wernhout evenveel van, evenals Achtmaal en alle mensen die in het buiten
gebied wonen, indien de hoofdkern versterkt kan worden en zoveel niveau
krijgt dat het een ander en een groter voorzieningenpakket naar binnen kan
halen dan wat er nu is. En dan denk ik aan grotere sportvelden, een zwaardere
funktie van het winkelcentrum, een belangrijke uitbreiding van het scholen
centrum, een verdere verhoging van het niveau, zoals een sporthal, sociale
gebouwen en dergelijke. Dat is dacht ik een essentieel iets. Wij hadden
in het bestaande Zundert die verkeersfunktie van de doorgaande weg, die
nu in grote mate vervallen is doordat de nieuwe weg buiten Zundert om is
komen te lopen. Dat geeft zonder enige twijfel nu op dit moment een pro
bleem en de vraag is of wij daar -en ik wil dat ook wel graag nagaan- planolo
gisch iets tegen kunnen doen. Ik geloof dat het duidelijk geworden is dat
een andere of een grotere prognose, zonder dat deze een basis heeft ook die
mensen niet helpt. Wij kunnen hoogstens kijken of wij daar andere methodie
ken voor kunnen vinden. Je zou b.v. eens kunnen denken, is het snel tot
stand brengen van een nieuwe provinciale weg van Meir over Zundert in de
richting van St. Willebrord, Etten en Roosendaal, een mogelijkheid om niet
alleen een betere verkeersoplossing te kunnen geven, maar bovendien het
andere verkeer weer in de richting van Zundert te brengen, welk verkeer Zun
dert nu verlaten heeft. Dus ik zit al even positief over iets te denken,
waar wij iets mee kunnen doen.
Verder is het volkomen duidelijk dat wij moeten zoeken naar planologische
ruimten en bestuurlijke middelen om nieuwe werkgelegenheid in de gemeente
te krijgen. Wij denken daar dus aan een flink industriegebied van een ha
of 10 en ruimten voor het maken van voorzieningen in de tertiaire sektor,
gedeeltelijk dus in de kern. Het dorp Zundert ligt op een rug tussen twee
rivieren. Het centrum bestaat uit de Molenstraat. Wij bouwen verder in het
plan De Berk en het Rutvenplan een heleboel woningen, dat is dus wat dat
betreft een zekere onevenwichtige situatie. Het zou prettig zijn als wij aan
de noordelijke kant in het algemeen wat meer woningen bouwen, gewoon om
daarin evenwicht te brengen. Daarbij moeten we uitgaan van het feit dat er
zoveel waarde zit -en dat niet alleen economisch in de infrastruktuur en het
gehele winkelbestand en de andere centrumvoorzieningen die hier zijn en ook
de scholen in de Molenstraat en
- in -