- 40 - gebied en je kan zeggen daar woont 8,5in de buitenkernen en 53» 5$ in het buitengebied. Ik heb het allemaal nog eens even proberen te benade ren wat dat zou kunnen zijn. Overigens geloof ik niet, dat het de bedoeling van het gemeentebestuur is om ons dan ook exakt aan de 2000 en 200 te houden, ik dacht dat het gaat om de orde van grootte. De concentratie die in deze nota staat be tekent dus niet een totale verandering van het reeds bestaande beeld. Het blijft dus zo, dat een zeer belangrijk deel van de bevolking van Zundert, ook bij dit nieuwe beeld, niet in de hoofdkern Zundert gehuisvest wordt, maar blijft wonen -en in meerdere mate ook zal gaan wonen- in het buiten gebied en in de andere kernen. Wat betekent die concentratie nu voor die andere kernen en ook voor het buitengebied, want daar wonen op dit moment meer mensen dan in de kern Zundert. Daar zal straks ook altijd nog zeker 1/5 deel van de bevolking blijven wonen. Dan is duidelijk dat voor een kern als Wernhout en ook voor een kern als Achtmaal de verbetering van die ene hoofd kern, Zundert van het hele niveau van die kern, van essentieel belang is. Daardoor wordt het een kern van 10.000 inwoners, dus van 5«000 naar 10.000. Dat is volgens deze tweede nota een essentieel verschil, dat is nl. van een a-kern naar een b-kern dat wil zeggen dat er een ander voorzieningenniveau mogelijk gaat worden, maar ook gaat nodig zijn, waar iedereen in de gemeen te Zundert van profiteert. Ik dacht, dat het een heel verstandige keuze was om zich daarnaar te richten. Het komt daarbij niet op die laatste 100 in woners aan, maar het gaat om die orde van grootte. Daar profiteert dus ook Wernhout evenveel van, evenals Achtmaal en alle mensen die in het buiten gebied wonen, indien de hoofdkern versterkt kan worden en zoveel niveau krijgt dat het een ander en een groter voorzieningenpakket naar binnen kan halen dan wat er nu is. En dan denk ik aan grotere sportvelden, een zwaardere funktie van het winkelcentrum, een belangrijke uitbreiding van het scholen centrum, een verdere verhoging van het niveau, zoals een sporthal, sociale gebouwen en dergelijke. Dat is dacht ik een essentieel iets. Wij hadden in het bestaande Zundert die verkeersfunktie van de doorgaande weg, die nu in grote mate vervallen is doordat de nieuwe weg buiten Zundert om is komen te lopen. Dat geeft zonder enige twijfel nu op dit moment een pro bleem en de vraag is of wij daar -en ik wil dat ook wel graag nagaan- planolo gisch iets tegen kunnen doen. Ik geloof dat het duidelijk geworden is dat een andere of een grotere prognose, zonder dat deze een basis heeft ook die mensen niet helpt. Wij kunnen hoogstens kijken of wij daar andere methodie ken voor kunnen vinden. Je zou b.v. eens kunnen denken, is het snel tot stand brengen van een nieuwe provinciale weg van Meir over Zundert in de richting van St. Willebrord, Etten en Roosendaal, een mogelijkheid om niet alleen een betere verkeersoplossing te kunnen geven, maar bovendien het andere verkeer weer in de richting van Zundert te brengen, welk verkeer Zun dert nu verlaten heeft. Dus ik zit al even positief over iets te denken, waar wij iets mee kunnen doen. Verder is het volkomen duidelijk dat wij moeten zoeken naar planologische ruimten en bestuurlijke middelen om nieuwe werkgelegenheid in de gemeente te krijgen. Wij denken daar dus aan een flink industriegebied van een ha of 10 en ruimten voor het maken van voorzieningen in de tertiaire sektor, gedeeltelijk dus in de kern. Het dorp Zundert ligt op een rug tussen twee rivieren. Het centrum bestaat uit de Molenstraat. Wij bouwen verder in het plan De Berk en het Rutvenplan een heleboel woningen, dat is dus wat dat betreft een zekere onevenwichtige situatie. Het zou prettig zijn als wij aan de noordelijke kant in het algemeen wat meer woningen bouwen, gewoon om daarin evenwicht te brengen. Daarbij moeten we uitgaan van het feit dat er zoveel waarde zit -en dat niet alleen economisch in de infrastruktuur en het gehele winkelbestand en de andere centrumvoorzieningen die hier zijn en ook de scholen in de Molenstraat en - in -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 63