ik stel dat het kollege niets liever zou zien dan dat wij die
achterstand zouden kunnen opheffen. Ik denk dat wij in dat
opzicht geen andere instincten hebben dan iederander gemeen
tebestuur, dat met dit probleem geconfronteerd wordt. Wij
willen dat ook wel, maar de vraag is uiteraard of wij daar
voor de kans zullen krijgen. IJ kijkt daarvoor niet het kol
lege verwijtend aan, dat wou ik wel even duidelijk stellen.
Wij willen ook wel die achterstand inlopen die wij hebben.
De groei in de andere kerkdorpen is door alle sprekers aange
haald. De heer Valk heeft na de heer Kunst sprekend, een groot
aantal vragen gesteld van feitelijke aard. Ik heb gezien dat
de heer Jansen wat notities gemaakt heeft, misschien kan hij
uit de rapporten enkele cijfers verduidelijken, maar voor het
kollege is eigenlijk bepalend geweest, dat wij zoals ik u al
zei niet mogen industrialiseren op enige merkbare schaal.
Wij kunnen -en dat zal u duidelijk zijn- ook geen garanties
geven over de werkgelegenheid in omliggende gemeenten. Ik wil
er wel op wijzen, mijnheer Valk, dat pendelen naar Breda of
naar Etten eigenlijk geen pendel is. Dat noemt u pendel maar
dat is geen pendel meer dat was pendel, dat is voorstadsverkeer.
Het is een heel normale zaak om daar te werken en hier te wo-
nene. Het is zelfs een heel normale zaak om in Antwerpen of
in Rotterdam te werken en hier te wonen. Dan zit je in de
pendeluren en dan zit je met de transportkosten, maar het is
toch geen probleem om van hieruit te gaan werken in Breda en
in Etten. Ik dacht dat onze mensea daar gelijke kansen hadden
met een ander en dat er bij ontslag geen kwestie zou zijn dat
je eerst de mensen van buiten zou moeten ontslaan. Dat geldt
ook voor dure pendelaars, die met bussen moeten worden aange
voerd en die slaapuren moeten krijgen en wat al niet meer: Dan
wil ik het geloven ja, hoewel dat ook niet zo'n probleem meer
is. Ik wil het beslist niet meer geloven voor de werkgelegen»
heid die hier in de omgeving gelegen is. Daar hebben de Zun-
dertsen gelijke kansen als een ander om de dóódsimpele reden
dat ze er best kunnen komen. We weten heel goed dat de mo
biliteit op het ogenblik een heel ander is dan die van 10 jaar
geleden. Vroeger werden pendelafstanden van 10 km. ongewenst
gevonden; ik denk niet dat iemand dat nog in ernst zal durven
aanhalen. Dat beidcent dat wij in feite een beetje moeten varen
buiten de cijfers om. Cijfermatig benaderd kun je stellen dat
wij mogelijkerwijs een dalende werkgelegenheid zullen zien
in Zundert. Wat er in de dienstensektor zal komen is natuurlijk
zeer sterk afhankelijk van de ontwikkelingen die zich zullen
voordoen, waar wij geen garantie op kunnen geven, omdat zij
op een zeker ogenblik zich moeten aandienen en geselecteerd moe
ten worden en wel of niet geaccepteerd. Dat is een zaak waar
wij aktief in kunnen zijn, maar toch maar op betrekkelijke
hoogte. Het is zelfs op het terrein van de industriewerving al
niet gemakkelijk, maar in de dienstensektor is natuurlijke
werving van gemeentewege helemaal een hachelijke zaak. Wij staan
in dat oogpunt gezien open voor alle dingen die zich aanbieden
op alle gebied. Wij willen -en dat is misschien een misvatting
die er hier en daar ligt- ook heel graag werkgelegenheid en
middenstandsaktiviteiten zien, die voortvloeien uit goede cam
pings. Daar hebben wij niets op tegen, integendeel dat juichen
wij toe, maar wel graag goeie. Ik vind het ook wel heel markant
dat de heer Pellis, na gepleit te hebben voor boerderijkamperen,
onmiddellijk releveert dat het dan toch in het landschap geen
pijn mag doen. Terecht, daar heeft hij groot gelijk in, daar
- zijn -