- 13 - jongeren genoegen zullen nemen met een functie in de industrie. Indien men desondanks toch uitbreiding van Zundert met 2200 woningen zal doorvoeren, hetgeen noodzakelijk en aantrekkelijk lijkt, zullen deze voor een belangrijk deel voor mensen van buiten Zundert beschikbaar komen. In tegenstelling tot de nota zijn wij het wel eens met de me ning van het E.T.I. dat de recreatiemogelijkheden dienen te wor den benut. Het is niet juist als burgemeester en wethouders zeg gen dat de kosten voor de nodige voorzieningen voor kampeerboer derijen met 4 5 caravans economisch te hoog zouden liggen. Een farce vinden wij het als een wethouder volgens krantenberich ten zegt "Wij moeten van Zundert geen woonwagenkamp maken". Wij zijn van mening, dat op de eerste plaats onderzocht dient te wor den of er onder de landbouwers of andere agrariërs liefhebberij bestaat voor het exploiteren van kampeerboerderijen. Indien de ze liefhebberij niet bestaat, goed dan is het uit. Maar indien deze er wel mocht zijn, zeggen burgemeester en wethouders dan nog neen? En de raad? Voor het creëren van werkgelegenheid op beperkte schaal voor ambacht en nijverheid zal volgens burgemeester en wethouders een additionele terreinbehoefte nodig zijn van circa tien ha. Op wel ke gronden komen burgemeester en wethouders aan het getal van tien. En welke soorten van ambacht en nijverheid heeft men op het oog. Dezelfde vraag geldt voor de behoefte aan additionele winkelruimte van 4000 m2. Op welke gegevens is dit getal gebaseerd. Het con centreren van de uitbreiding in de kern groot Zundert lijkt econo misch aantrekkelijk, daar versnippering van de woningbouw over de kernen zal leiden tot het achterwege blijven van bepaalde voorzie ningen welke bij een concentratie van de bevolking wel haalbaar zijn. Welke bepaalde voorzieningen worden bedoeld. Ten aanzien van de voorzieningen met betrekking tot het sociaal en cultureel le ven moet gesteld worden, dat zij daar worden gesitueerd waar men sen wonen. Dus ook in andere kerkdorpen. Concentratie daarvan in Groot-Zundert maakt de andere kerkdorpen met betrekking tot het sociaal en cultureel leven zeer afhankelijk van Groot -Zundert. Bovendien zijn de mensen in Achtmaal, Klein-Zundert en Wernhout zeer honkvast, ook de jongeren. Deze mentaliteit zal niet in de toekomst zo maar verandering ondergaan. Overigens is het nu geen realiteit. Het ligt daarom voor de hand de groei van de gemeente Zundert om sociale redenen te verspreiden over de vier kerkdorpen, evenals de zorg voor de daarbij behorende voorzieningen. Daardoor zal tevens het dorpsgezicht van de gemeente, alsmede van de vier kerkdorpen afzonderlijk beter behouden kunnen blijven. De gege vens uit onderzoekingen van het E.T.I. zijn al te zeer bepalend ge weest voor het samenstellen van de beleidsnota. Daarbij zijn wel uitsluitend welvaartsbepalingen, dus economische motieven in aan merking genomen. De welzijnsfactoren dienen mijns inziens eveneens in aanmerking te worden genomen. Deze dienen zelfs te gelden als uitgangspunten voor een uit te stippelen beleid. Van de welzijns- bepalende factoren is omtrent Zundert weinig bekend. Daartoe is een onderzoek, discussie, informatie met en door en bij de bevol king noodzakelijk. In de nota is een termijn genoemd tot het jaar 2000. Het zou derhalve te verwachten zijn geweest als in het be leid een fasering zou worden aangebracht. De voorzitters Ik dank u wel. De heer Pellis: De heer Ouwens heeft hier een nota gemaakt voor het jaar 2000 en evenzoveel woningen. Ik betwijfel echter of dit aantal nodig is, - wanneer -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 36