- 13 -
jongeren genoegen zullen nemen met een functie in de industrie.
Indien men desondanks toch uitbreiding van Zundert met 2200
woningen zal doorvoeren, hetgeen noodzakelijk en aantrekkelijk
lijkt, zullen deze voor een belangrijk deel voor mensen van
buiten Zundert beschikbaar komen.
In tegenstelling tot de nota zijn wij het wel eens met de me
ning van het E.T.I. dat de recreatiemogelijkheden dienen te wor
den benut. Het is niet juist als burgemeester en wethouders zeg
gen dat de kosten voor de nodige voorzieningen voor kampeerboer
derijen met 4 5 caravans economisch te hoog zouden liggen.
Een farce vinden wij het als een wethouder volgens krantenberich
ten zegt "Wij moeten van Zundert geen woonwagenkamp maken". Wij
zijn van mening, dat op de eerste plaats onderzocht dient te wor
den of er onder de landbouwers of andere agrariërs liefhebberij
bestaat voor het exploiteren van kampeerboerderijen. Indien de
ze liefhebberij niet bestaat, goed dan is het uit. Maar indien
deze er wel mocht zijn, zeggen burgemeester en wethouders dan
nog neen? En de raad?
Voor het creëren van werkgelegenheid op beperkte schaal voor
ambacht en nijverheid zal volgens burgemeester en wethouders een
additionele terreinbehoefte nodig zijn van circa tien ha. Op wel
ke gronden komen burgemeester en wethouders aan het getal van tien.
En welke soorten van ambacht en nijverheid heeft men op het oog.
Dezelfde vraag geldt voor de behoefte aan additionele winkelruimte
van 4000 m2. Op welke gegevens is dit getal gebaseerd. Het con
centreren van de uitbreiding in de kern groot Zundert lijkt econo
misch aantrekkelijk, daar versnippering van de woningbouw over de
kernen zal leiden tot het achterwege blijven van bepaalde voorzie
ningen welke bij een concentratie van de bevolking wel haalbaar
zijn. Welke bepaalde voorzieningen worden bedoeld. Ten aanzien van
de voorzieningen met betrekking tot het sociaal en cultureel le
ven moet gesteld worden, dat zij daar worden gesitueerd waar men
sen wonen. Dus ook in andere kerkdorpen. Concentratie daarvan in
Groot-Zundert maakt de andere kerkdorpen met betrekking tot het
sociaal en cultureel leven zeer afhankelijk van Groot -Zundert.
Bovendien zijn de mensen in Achtmaal, Klein-Zundert en Wernhout
zeer honkvast, ook de jongeren. Deze mentaliteit zal niet in de
toekomst zo maar verandering ondergaan. Overigens is het nu geen
realiteit. Het ligt daarom voor de hand de groei van de gemeente
Zundert om sociale redenen te verspreiden over de vier kerkdorpen,
evenals de zorg voor de daarbij behorende voorzieningen. Daardoor
zal tevens het dorpsgezicht van de gemeente, alsmede van de vier
kerkdorpen afzonderlijk beter behouden kunnen blijven. De gege
vens uit onderzoekingen van het E.T.I. zijn al te zeer bepalend ge
weest voor het samenstellen van de beleidsnota. Daarbij zijn wel
uitsluitend welvaartsbepalingen, dus economische motieven in aan
merking genomen. De welzijnsfactoren dienen mijns inziens eveneens
in aanmerking te worden genomen. Deze dienen zelfs te gelden als
uitgangspunten voor een uit te stippelen beleid. Van de welzijns-
bepalende factoren is omtrent Zundert weinig bekend. Daartoe is
een onderzoek, discussie, informatie met en door en bij de bevol
king noodzakelijk. In de nota is een termijn genoemd tot het jaar
2000. Het zou derhalve te verwachten zijn geweest als in het be
leid een fasering zou worden aangebracht.
De voorzitters
Ik dank u wel.
De heer Pellis:
De heer Ouwens heeft hier een nota gemaakt voor het jaar 2000 en
evenzoveel woningen. Ik betwijfel echter of dit aantal nodig is,
- wanneer -