- 11 - verschil van meningen en kritische beschouwingen leidt meestal tot betere resultaten. Het is dan ook daarom dat wij ons eerst afvragen of het wel goed zou zijn als de raad nu een beslis sing zou nemen over de voorgestelde beleidsnota. Voor inspraak mogelijkheden van de bevolking is er volgens ons te weinig gelegenheid geweest. En er is misschien ook te weinig voor ge daan om deze gelegenheid te scheppen. Zoals op het einde van de nota wordt gesteld dient de nota ter voorbereiding van een ontwerpstructuurplan. Daarnaast zou een nadere uitwerking van de bestemmingsplannen zijn beslag kunnen krijgen. Het structuur plan heeft geen tot de burger gerichte voorschriften. Desondanks is het van belang de burger te betrekken zowel bij het vaststel len van het structuurplan als bij de bestemmingsplannen. Daar toe dient allereerst voldoende adequate en verstaanbare infor matie vooraf te worden gegeven. Het is zeer juist en noodzake lijk dan men zich door het E.T.I. laat adviseren. Het bezwaar is echter dat onderzoek en adviezen van E.T.I. zich geheel be palen tot de economische aspecten van het huidige en toekomstige Zundert. De leefbaarheid van Zundert nu en in de toekomst wordt niet alleen bepaald door voldoende werkgelegenheid hier of el ders of door voldoende woningen, maar ook door voldoende en goe de voorzieningen. Behalve het zekerstellen van de welvaart dient ook het toekomstige welzijn in het oog te worden gehouden. Daar voor is inzicht nodig in het peil en het functioneren van de be staande voorzieningen en de behoefte aan aanvulling en uitbrei ding daarvan, zowel voor het heden als voor de toekomst. Een onderzoek hiernaar bijv. door het provinciaal opbouworgaan is minstens even noodzakelijk als de onderzoeken door het E.T.I. In de taakstelling van het E.T.I. rapport wordt gesproken van de noodzaak Ie1 ciperen en de elementen voor een optimaal woon- milieu aan te brengen. In de beleidsnota wordt hierover met geen woord gerept. Overigens is het waarschijnlijk dat Zundert nu reeds een achterstand op dit punt heeft in te halen. Mijn heer de voorzitter, uw college wordt bijgestaan door deskundigen die er een studie van gemaakt hebben. Daartegenover staan wij, raadsleden met beperkte tijd om ons erin te verdiepen en een beperkte kennis van zaken. Het zal ook hier gpen farce zijn om te mogen veronderstellen dat door andere deskundigen over ver schillende punten anders wordt gedacht. Daarom zouden wij graag zien dat deze beleidsnota als discussienota naar voren werd aan gebracht als aanzet voor een definitieve nota met intussen vol doende ruimte voor inspraak van de bevolking bijgestaan door deskundigen, die daar liefst op verschillende punten anders over denken om te komen tot voldoende tegenspel ter verbetering van het eindresultaat. Een werkelijke discussie is, dacht ik, niet mogelijk wegens onvoldoende beheersing van deze materie en ge let op de vele facetten hieraan verbonden. Wij moeten ons wegens tijdgebrek beperken tot vragen en opmerkingen. Is het college van mening dat de bevolking voldoende inspraak heeft gehad in deze toch al belangrijke beslissingen. Hebben de opstellers van de beleidsnota voldoende kritisch tegenspel gehad. Is de be leidsnota niet teveel aan de economische zijde belicht; wij denken aan de leefbaarheid en de sociale factoren. Blijft de nota niet te vaag, vooral op het punt van de verwezenlijking van de taakstelling. De nota vermeldt zeer terecht dat Zundert als grensgemeente in betekenis zal afnemen. Wij missen in deze nota iets over samenwerking met omliggende plaatsen, waarbij wij dan speciaal denken aan onze zuiderburen. Over de agrarische sector wordt in de nota alleen maar gewezen op hetgeen het E.T.I. zegt. Mogen of moeten wij hieruit opmaken dat burgemeester en - wethouders -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 34