- 11 -
verschil van meningen en kritische beschouwingen leidt meestal
tot betere resultaten. Het is dan ook daarom dat wij ons eerst
afvragen of het wel goed zou zijn als de raad nu een beslis
sing zou nemen over de voorgestelde beleidsnota. Voor inspraak
mogelijkheden van de bevolking is er volgens ons te weinig
gelegenheid geweest. En er is misschien ook te weinig voor ge
daan om deze gelegenheid te scheppen. Zoals op het einde van de
nota wordt gesteld dient de nota ter voorbereiding van een
ontwerpstructuurplan. Daarnaast zou een nadere uitwerking van
de bestemmingsplannen zijn beslag kunnen krijgen. Het structuur
plan heeft geen tot de burger gerichte voorschriften. Desondanks
is het van belang de burger te betrekken zowel bij het vaststel
len van het structuurplan als bij de bestemmingsplannen. Daar
toe dient allereerst voldoende adequate en verstaanbare infor
matie vooraf te worden gegeven. Het is zeer juist en noodzake
lijk dan men zich door het E.T.I. laat adviseren. Het bezwaar
is echter dat onderzoek en adviezen van E.T.I. zich geheel be
palen tot de economische aspecten van het huidige en toekomstige
Zundert. De leefbaarheid van Zundert nu en in de toekomst wordt
niet alleen bepaald door voldoende werkgelegenheid hier of el
ders of door voldoende woningen, maar ook door voldoende en goe
de voorzieningen. Behalve het zekerstellen van de welvaart dient
ook het toekomstige welzijn in het oog te worden gehouden. Daar
voor is inzicht nodig in het peil en het functioneren van de be
staande voorzieningen en de behoefte aan aanvulling en uitbrei
ding daarvan, zowel voor het heden als voor de toekomst. Een
onderzoek hiernaar bijv. door het provinciaal opbouworgaan is
minstens even noodzakelijk als de onderzoeken door het E.T.I.
In de taakstelling van het E.T.I. rapport wordt gesproken van
de noodzaak Ie1 ciperen en de elementen voor een optimaal woon-
milieu aan te brengen. In de beleidsnota wordt hierover met
geen woord gerept. Overigens is het waarschijnlijk dat Zundert
nu reeds een achterstand op dit punt heeft in te halen. Mijn
heer de voorzitter, uw college wordt bijgestaan door deskundigen
die er een studie van gemaakt hebben. Daartegenover staan wij,
raadsleden met beperkte tijd om ons erin te verdiepen en een
beperkte kennis van zaken. Het zal ook hier gpen farce zijn om
te mogen veronderstellen dat door andere deskundigen over ver
schillende punten anders wordt gedacht. Daarom zouden wij graag
zien dat deze beleidsnota als discussienota naar voren werd aan
gebracht als aanzet voor een definitieve nota met intussen vol
doende ruimte voor inspraak van de bevolking bijgestaan door
deskundigen, die daar liefst op verschillende punten anders over
denken om te komen tot voldoende tegenspel ter verbetering van
het eindresultaat. Een werkelijke discussie is, dacht ik, niet
mogelijk wegens onvoldoende beheersing van deze materie en ge
let op de vele facetten hieraan verbonden. Wij moeten ons wegens
tijdgebrek beperken tot vragen en opmerkingen. Is het college
van mening dat de bevolking voldoende inspraak heeft gehad in
deze toch al belangrijke beslissingen. Hebben de opstellers van
de beleidsnota voldoende kritisch tegenspel gehad. Is de be
leidsnota niet teveel aan de economische zijde belicht; wij
denken aan de leefbaarheid en de sociale factoren. Blijft de
nota niet te vaag, vooral op het punt van de verwezenlijking
van de taakstelling. De nota vermeldt zeer terecht dat Zundert
als grensgemeente in betekenis zal afnemen. Wij missen in deze
nota iets over samenwerking met omliggende plaatsen, waarbij
wij dan speciaal denken aan onze zuiderburen. Over de agrarische
sector wordt in de nota alleen maar gewezen op hetgeen het E.T.I.
zegt. Mogen of moeten wij hieruit opmaken dat burgemeester en
- wethouders -