- 4 -
willen geven aan de heer Jansen om het werk van het E.T.I. in het
kort nog eens even te verklaren.
Mijnheer Jansen, mag ik u het woord geven?
De heer Jansen:
Graag burgemeester.
Dames en heren, als ik dan een korte toelichting mag geven op de rap
porten die in de loop van de afgelopen twee jaren door het E.T.I. aan
uw kollege zijn uitgebracht dan dacht ik dat het in eerste instantie
nuttig was om u even de procedure te schetsen waardoor ik hier in
feite sta n.l. hoe moeten deze zaken tot stand komen? Zoals u bekend
is, is daarvoor op de eerste plaats de wet op de Ruimtelijke Ordening,
die dus wettelijk voorschrijft dat elk gemeentebestuur verplicht is
een struktuurplan op te stellen. Als dit niet gedaan wordt zal deze
taak door de provincie worden overgenomen. Dat opstellen van een struk
tuurplan houdt volgens die zelfde wet op de Ruimtelijke Ordening in:
een studie van de sociaal economische ontwikkelingen die zich in het
verleden in de gemeenschap hebben afgespeeld om op basis daarvan en ge
plaatst tegen de achtergrond van nationale en provinciale ontwikkelingen
te trachten daa~ de functie van die betreffende gemeente voor de toe
komst in vast te leggen. En dit gaat dan uiteindelijk vorm krijgen wan
neer u het n.l. gezamelijk over de functiebepaling eens bent over de
plaats die deze gemeenschap, in dit geval dus de gemeente Zundert, is
toebedeeld in planologische uitbreidingen die dan gestalte krijgen in
daarbij ook weer door de wet voorgeschreven kaarten. Dit is even de
procedure. De juridische betekenis van een structuurprent is dat deze
in feite geen enkele binding voor de burger met zich brengt. In feite
is het zo, dat het slechts een plan is dat aanwijzingen geeft hoe de
ontwikkelingen in de toekomst zullen gaan en tegen -welke achtergrond
de bestemmingsplannen die dus wel een juridische binding hebben gepro-
jekteerd dienen te worden en in het kader van het struktuurplan steeds
bezien moeten worden. Dat betekent in feite dat het struktuurplan de
grote lijnen uitzet van de toekomstige ontwikkeling, waarvoor men ge
kozen heeft en dat de bestemmingsplannen de realisering in fèite zijn
van hetgeen men voornemens is te doen. Ik heb u verteld dat die be
stemmingsplannen dus wel terdege een juridische binding hebben. Dat
wat de procedure betreft. In tweede instantie wou ik daaraan toevoegen
dat de struktuurplannen die meestal voor een tijdsperiode van 50 jaar
worden opgezet ook volgens de wet de intentie hebben om na 10 A 15 jaar
te worden herzien. U zult met mij eens zijn dat de prognose en karakte
ristieken en funktiebepalingen voor een tijdsperiode van 50 jaar waarop
in feite dus het struktuurplan is geënt nogal heel ver in de toekomst
liggen en dat bijzondere ontwikkelingen, die nu eenmaal in zo 'n periode
kunnen zitten zich kunnen aftekenen, tussentijds korrektie noodzakelijk
maken. Men heeft daar veelal een termijn van 10 jaar voor.Dus hiermee
dacht ik dat ik u in het kort geschetst heb wat de achtergrond en de
procedure van de zêen is.
Dan wilde ik u nu zeer beknopt een toelichting geven u heeft immers
a. de rapporten gezien en b. de beleidsnota van het kollege. In eerste
instantie -wat onze taak als E.T.I. betreft in deze totaliteit- is er
dan een sociaal economisch onderzoek geweest van hoe de ontwikkelingen
zich in het verleden hebben voltrokken. Met de studies die op provin
ciaal en ander niveau zijn verricht ten aanzien van de toekomstige
functiebepaling in een groter nationaal kader daarop gebaseerd zijnde
zijn onzerzijds van de provincie aanbevelingen gedaan om de functiebe
paling van Zundert in de naaste toekomst gestalte te geven. Wanneer wij
in dat sociaal economisch onderzoek Zundert dan een beknopte karakteris
tiek mogen geven dan dacht ik dat wij primair vast kunnen stellen dat
de signatuur van deze gemeente is een dorpsgemeenschap met een landelijk
karakter die over een groot aantal kernen en een zeer verspreide bebouwing
beschikt, dit voornamelijk als gevolg is van het agrarische karakter.
Ik dacht dat Zundert in een zeer unieke situatie verkeert althans wanneer
- wij -