- 4 - willen geven aan de heer Jansen om het werk van het E.T.I. in het kort nog eens even te verklaren. Mijnheer Jansen, mag ik u het woord geven? De heer Jansen: Graag burgemeester. Dames en heren, als ik dan een korte toelichting mag geven op de rap porten die in de loop van de afgelopen twee jaren door het E.T.I. aan uw kollege zijn uitgebracht dan dacht ik dat het in eerste instantie nuttig was om u even de procedure te schetsen waardoor ik hier in feite sta n.l. hoe moeten deze zaken tot stand komen? Zoals u bekend is, is daarvoor op de eerste plaats de wet op de Ruimtelijke Ordening, die dus wettelijk voorschrijft dat elk gemeentebestuur verplicht is een struktuurplan op te stellen. Als dit niet gedaan wordt zal deze taak door de provincie worden overgenomen. Dat opstellen van een struk tuurplan houdt volgens die zelfde wet op de Ruimtelijke Ordening in: een studie van de sociaal economische ontwikkelingen die zich in het verleden in de gemeenschap hebben afgespeeld om op basis daarvan en ge plaatst tegen de achtergrond van nationale en provinciale ontwikkelingen te trachten daa~ de functie van die betreffende gemeente voor de toe komst in vast te leggen. En dit gaat dan uiteindelijk vorm krijgen wan neer u het n.l. gezamelijk over de functiebepaling eens bent over de plaats die deze gemeenschap, in dit geval dus de gemeente Zundert, is toebedeeld in planologische uitbreidingen die dan gestalte krijgen in daarbij ook weer door de wet voorgeschreven kaarten. Dit is even de procedure. De juridische betekenis van een structuurprent is dat deze in feite geen enkele binding voor de burger met zich brengt. In feite is het zo, dat het slechts een plan is dat aanwijzingen geeft hoe de ontwikkelingen in de toekomst zullen gaan en tegen -welke achtergrond de bestemmingsplannen die dus wel een juridische binding hebben gepro- jekteerd dienen te worden en in het kader van het struktuurplan steeds bezien moeten worden. Dat betekent in feite dat het struktuurplan de grote lijnen uitzet van de toekomstige ontwikkeling, waarvoor men ge kozen heeft en dat de bestemmingsplannen de realisering in fèite zijn van hetgeen men voornemens is te doen. Ik heb u verteld dat die be stemmingsplannen dus wel terdege een juridische binding hebben. Dat wat de procedure betreft. In tweede instantie wou ik daaraan toevoegen dat de struktuurplannen die meestal voor een tijdsperiode van 50 jaar worden opgezet ook volgens de wet de intentie hebben om na 10 A 15 jaar te worden herzien. U zult met mij eens zijn dat de prognose en karakte ristieken en funktiebepalingen voor een tijdsperiode van 50 jaar waarop in feite dus het struktuurplan is geënt nogal heel ver in de toekomst liggen en dat bijzondere ontwikkelingen, die nu eenmaal in zo 'n periode kunnen zitten zich kunnen aftekenen, tussentijds korrektie noodzakelijk maken. Men heeft daar veelal een termijn van 10 jaar voor.Dus hiermee dacht ik dat ik u in het kort geschetst heb wat de achtergrond en de procedure van de zêen is. Dan wilde ik u nu zeer beknopt een toelichting geven u heeft immers a. de rapporten gezien en b. de beleidsnota van het kollege. In eerste instantie -wat onze taak als E.T.I. betreft in deze totaliteit- is er dan een sociaal economisch onderzoek geweest van hoe de ontwikkelingen zich in het verleden hebben voltrokken. Met de studies die op provin ciaal en ander niveau zijn verricht ten aanzien van de toekomstige functiebepaling in een groter nationaal kader daarop gebaseerd zijnde zijn onzerzijds van de provincie aanbevelingen gedaan om de functiebe paling van Zundert in de naaste toekomst gestalte te geven. Wanneer wij in dat sociaal economisch onderzoek Zundert dan een beknopte karakteris tiek mogen geven dan dacht ik dat wij primair vast kunnen stellen dat de signatuur van deze gemeente is een dorpsgemeenschap met een landelijk karakter die over een groot aantal kernen en een zeer verspreide bebouwing beschikt, dit voornamelijk als gevolg is van het agrarische karakter. Ik dacht dat Zundert in een zeer unieke situatie verkeert althans wanneer - wij -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 27