Daar komt ook bij dat de douanefaciliteiten aan de grens niet door iedereen op de juiste manier worden begrepen. Je kunt aan de grens alle B.T.W.-handelingen verrichten. Derde-landen goederen en accijnsgoederen moeten langs een losplaats, in casu langs Wernhout. Er zit op deze weg heel wat verkeer dat er niet behoeft te komen. Daar bedoel ik niet mee dat hier geen ene vrachtwagen meer be hoeft door te komen, maar dat er heel wat verkeer doorkomt, dat om douane-technische redenen niet van de oude E-10 ge bruik behoeft te maken. Dat verkeer kan gebruik maken van de faciliteiten welke op Hazeldonk worden geboden. Het ongeluk is dat die faciliteiten op Hazeldonk helemaal niet uitkomen. Er staat daar een kiein hokje, waar zich enkele douanemensen ophouden. Daar is het mee afgelopen. Dat is nu niet direkt datgene wat een chauffeur er toe brengt om vol vertrouwen van de faciliteiten in Hazeldonk gebruik te maken. Het douanekan toor is optisch dus niet goed geplaatst. Ik wil nu even ingaan op de opmerkingen van de heer Kunst inzake onze bemoeienissen om voor de deklaranten iets gedaan te krij gen. Vooreerst hebben wij ons nooit verheeld, dat de libera lisatie van het grensverkeer zou medebrengen dat aan de douane formaliteiten gaandeweg een einde zou komen. Dat is een zaak die, op grote schaal gezien, in de politieke wenselijkheid ligt. Het ging alleen maar om de mogelijkheden voor een goede over gang te verkrijgen. Ik heb me wel eens daarover uitgelaten in die zin, dat het ons niets kon schelen waar de minister van financiën zijn geld beurde, in Wernhout of in Hazeldonk. Zundert trekt daar toch geen direkt profijt van en dat het goed zou zijn, indien er op Hazeldonk een nieuw complex zou komen waar het hele apparaat naar toe zou kunnen worden overgeplaatst. Zo hebben wij altijd gedacht dat kort voor de opening van de E-10 de liberalisatiemaatregelen kwamen. Ik ben er nooit op gebrand geweest om het vrachtverkeer door het dorp te houden. Wanneer ik praat over maatregelen voor deklaranten, dan wil dat niet zeggen, dat het hele vrachtverkeer -inklusief het TIR-vervoer- nog door Zundert zou komen, Dat is wel degelijk wat genuanceerder dan u mij gevraagd hebt, mijnheer Kunst. Nu maatregelen om de bestaande toestand te veranderen. Wij hebben -gebruikmakend van relaties die wij hebben opgedaan in de tijd van de deklarantenkwestie- de zaak aangespannen op een zeer hoog niveau. Ik hoop dat het gearrangeerde ge sprek op niet al te lange termijn tot stand komt. U moet be grijpen, het is natuurlijk één ding om met mensen van het ar rondissement Breda te spreken en een andere zaak om deze diep ingrijpende kwestie op het hoogste departementale niveau aan de orde te stellen, lat is niet iets wat je van de ene op de de andere dag tot eens einde krijgt. Daar kan evenmin on middellijk sukses van worden verwacht. Wil men het grote vrachtverkeer in deze mate weghebben dan moet men niet komen met dwangmaatregelen. Het voorstel om konstante kontrole te houden is heel begrijpelijk, ik vrees alleen dat dit bij de politie op grote praktische bezwaren zal stuiten. De politiemensen zijn ook op andere punten noodzakelijk. Wij dringen bij herhaling aan op intensieve kontrole en ook dit punt gaat aan de orde komen in het gesprek met de Verkeers politie. Het verbieden van vrachtverkeer om over deze weg heen te gaan is onmogelijk. Wanneer men in het gedragspatroon van de vrachtwagenchauffeurs om gebruik te blijven maken van de oude rijksweg, verandering wil brengen, dan zal er een be hoorlijke horeca-accommodatie langs de nieuwe E-10 tot stand moeten worden gebracht. Met name een zaak welke ook voor de vrachtwagenchauffeurs interessant is. Dergelijke zaken laten - zich -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 137