Daar komt ook bij dat de douanefaciliteiten aan de grens niet
door iedereen op de juiste manier worden begrepen. Je kunt
aan de grens alle B.T.W.-handelingen verrichten. Derde-landen
goederen en accijnsgoederen moeten langs een losplaats, in casu
langs Wernhout. Er zit op deze weg heel wat verkeer dat er niet
behoeft te komen.
Daar bedoel ik niet mee dat hier geen ene vrachtwagen meer be
hoeft door te komen, maar dat er heel wat verkeer doorkomt,
dat om douane-technische redenen niet van de oude E-10 ge
bruik behoeft te maken. Dat verkeer kan gebruik maken van de
faciliteiten welke op Hazeldonk worden geboden. Het ongeluk
is dat die faciliteiten op Hazeldonk helemaal niet uitkomen.
Er staat daar een kiein hokje, waar zich enkele douanemensen
ophouden. Daar is het mee afgelopen. Dat is nu niet direkt
datgene wat een chauffeur er toe brengt om vol vertrouwen van
de faciliteiten in Hazeldonk gebruik te maken. Het douanekan
toor is optisch dus niet goed geplaatst.
Ik wil nu even ingaan op de opmerkingen van de heer Kunst inzake
onze bemoeienissen om voor de deklaranten iets gedaan te krij
gen. Vooreerst hebben wij ons nooit verheeld, dat de libera
lisatie van het grensverkeer zou medebrengen dat aan de douane
formaliteiten gaandeweg een einde zou komen. Dat is een zaak
die, op grote schaal gezien, in de politieke wenselijkheid ligt.
Het ging alleen maar om de mogelijkheden voor een goede over
gang te verkrijgen. Ik heb me wel eens daarover uitgelaten in
die zin, dat het ons niets kon schelen waar de minister van
financiën zijn geld beurde, in Wernhout of in Hazeldonk. Zundert
trekt daar toch geen direkt profijt van en dat het goed zou
zijn, indien er op Hazeldonk een nieuw complex zou komen waar
het hele apparaat naar toe zou kunnen worden overgeplaatst.
Zo hebben wij altijd gedacht dat kort voor de opening van de
E-10 de liberalisatiemaatregelen kwamen. Ik ben er nooit op
gebrand geweest om het vrachtverkeer door het dorp te houden.
Wanneer ik praat over maatregelen voor deklaranten, dan wil
dat niet zeggen, dat het hele vrachtverkeer -inklusief het
TIR-vervoer- nog door Zundert zou komen, Dat is wel degelijk
wat genuanceerder dan u mij gevraagd hebt, mijnheer Kunst.
Nu maatregelen om de bestaande toestand te veranderen. Wij
hebben -gebruikmakend van relaties die wij hebben opgedaan
in de tijd van de deklarantenkwestie- de zaak aangespannen
op een zeer hoog niveau. Ik hoop dat het gearrangeerde ge
sprek op niet al te lange termijn tot stand komt. U moet be
grijpen, het is natuurlijk één ding om met mensen van het ar
rondissement Breda te spreken en een andere zaak om deze diep
ingrijpende kwestie op het hoogste departementale niveau aan
de orde te stellen, lat is niet iets wat je van de ene op de
de andere dag tot eens einde krijgt. Daar kan evenmin on
middellijk sukses van worden verwacht.
Wil men het grote vrachtverkeer in deze mate weghebben dan moet
men niet komen met dwangmaatregelen. Het voorstel om konstante
kontrole te houden is heel begrijpelijk, ik vrees alleen dat
dit bij de politie op grote praktische bezwaren zal stuiten.
De politiemensen zijn ook op andere punten noodzakelijk. Wij
dringen bij herhaling aan op intensieve kontrole en ook dit
punt gaat aan de orde komen in het gesprek met de Verkeers
politie. Het verbieden van vrachtverkeer om over deze weg heen
te gaan is onmogelijk. Wanneer men in het gedragspatroon van
de vrachtwagenchauffeurs om gebruik te blijven maken van de
oude rijksweg, verandering wil brengen, dan zal er een be
hoorlijke horeca-accommodatie langs de nieuwe E-10 tot stand
moeten worden gebracht. Met name een zaak welke ook voor de
vrachtwagenchauffeurs interessant is. Dergelijke zaken laten
- zich -