- 10 - Het is te verwachten dat de oude rijksweg, welke door Zundert loopt, zijn portie zal meekrijgen. Het verkeer dat nu door de Molenstraat komt zal dus jaarlijks met 15 a 20$ toenemen. Over 5 jaren hebben we dus precies dezelfde si tuatie als vóór de opening van de nieuwe weg. Nu is mijn vraag, ik ben erg blij ipet de verkeersmaatregelen die nu direkt getroffen kunnen worden, maar wordt het geen tijd dat we er aan gaan denken om het vrachtverkeer uit de dorps kommen gaan weren? Kunnen burgemeester en wethouders daar over geen besprekingen voeren met Rijkswaterstaat en het Ministerie van Economische Zaken teneinde daaraan iets te doen. Men heeft een nieuwe weg aangelegd voor ongeveer 200 millioen gulden, voor wat betreft het Nederlandse wegge deelte. Dat geld is in de eerste plaats bedoeld om het vrachtverkeer op te vangen. Dat geld is eigenlijk - gezien het resultaat - weggegooid. Misschien wordt het tijd voor de aanleg van een rondweg rond Zundert en Rijsbergen. Ik weet niet in hoeverre burgemeester en wethouders daar in vloed op kunnen uitoefenen. De woon- en winkelsituatie in Zundert zal de komende jaren alleen nog maar verslechte ren omdat het vrachtverkeer nog steeds toeneemt. De heer Valk: De maatregelen, die de heer Kunst vraagt, onderstreep ik graag. U hebt gesproken over veiligheidsmaatre^pLen voor Wernhout, komende vanaf de grens. Maar moeten derge lijke maatregi.en ook niet getroffen worden voor de kant van Zundertkomende van Breda? Ik hoop ook dat de andere maatregelen niet lang op zich zullen laten wachten. De voorzitter: Wat IJ daar zegt is inderdaad een punt dat de aandacht moet hebben. Ik zou de heer Kunst willen vragen: Wij heb ben toch gezegd dat het kollege het probleem op 2 niveaus behandeld wil hebben? Er moeten op korte termijn maatrege len getroffen worden om te komen tot een verbetering van de verkeersveiligheid, met name in Wernhout. Daarnaast moeten wij, omdat Rat niet plaatselijk of regionaal be keken kan worden, maatregelen nastreven om te komen tot het verdwijnen van het vrachtverkeer. Wij zijn van mening dat het vrachtverkeer hier niet thuishoort. Alleen dat laatste - dat heb ik IJ gezegd - is een punt dat elders, maar niet in Breda, besproken moet worden. Dat gaan wij in Den Haag bespreken. De heer Kunst zegt, dat het. vrachtverkeer jaarlijks met een aantal procenten zal toenemen. Ik dacht dat de ervaringen van de afgelopen jaren geleerd hadden dat het vrachtver keer jaarlijks met 10$ toeneemt. Dat percentage zullen wij ook op de oude E 10 wel erbij krijgen. Dat willen wij echter niet De heer Valk: De besprekingen op departementaal niveau zullen wel de no dige tijd vergen. Ik hoop toch wel dat er echter op korte termijn maatregelen genomen zullen worden. Dat MOET op korte termijn gebeuren. De voorzitter: U moet wel heel goed begrijpen, dat deze zaak niet alleen in Den Haag wordt beslist, maar ook in Brussel. Nu moet U van mij niet het optimisme verwachten, dat dit op kor te termijn geklaard wordt. -Dat-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 130