- 10 -
Het is te verwachten dat de oude rijksweg, welke door
Zundert loopt, zijn portie zal meekrijgen. Het verkeer dat
nu door de Molenstraat komt zal dus jaarlijks met 15 a 20$
toenemen. Over 5 jaren hebben we dus precies dezelfde si
tuatie als vóór de opening van de nieuwe weg. Nu is mijn
vraag, ik ben erg blij ipet de verkeersmaatregelen die nu
direkt getroffen kunnen worden, maar wordt het geen tijd
dat we er aan gaan denken om het vrachtverkeer uit de dorps
kommen gaan weren? Kunnen burgemeester en wethouders daar
over geen besprekingen voeren met Rijkswaterstaat en het
Ministerie van Economische Zaken teneinde daaraan iets te
doen. Men heeft een nieuwe weg aangelegd voor ongeveer 200
millioen gulden, voor wat betreft het Nederlandse wegge
deelte. Dat geld is in de eerste plaats bedoeld om het
vrachtverkeer op te vangen. Dat geld is eigenlijk - gezien
het resultaat - weggegooid. Misschien wordt het tijd voor
de aanleg van een rondweg rond Zundert en Rijsbergen. Ik
weet niet in hoeverre burgemeester en wethouders daar in
vloed op kunnen uitoefenen. De woon- en winkelsituatie in
Zundert zal de komende jaren alleen nog maar verslechte
ren omdat het vrachtverkeer nog steeds toeneemt.
De heer Valk:
De maatregelen, die de heer Kunst vraagt, onderstreep ik
graag. U hebt gesproken over veiligheidsmaatre^pLen voor
Wernhout, komende vanaf de grens. Maar moeten derge
lijke maatregi.en ook niet getroffen worden voor de kant
van Zundertkomende van Breda? Ik hoop ook dat de andere
maatregelen niet lang op zich zullen laten wachten.
De voorzitter:
Wat IJ daar zegt is inderdaad een punt dat de aandacht
moet hebben. Ik zou de heer Kunst willen vragen: Wij heb
ben toch gezegd dat het kollege het probleem op 2 niveaus
behandeld wil hebben? Er moeten op korte termijn maatrege
len getroffen worden om te komen tot een verbetering van
de verkeersveiligheid, met name in Wernhout. Daarnaast
moeten wij, omdat Rat niet plaatselijk of regionaal be
keken kan worden, maatregelen nastreven om te komen tot het
verdwijnen van het vrachtverkeer. Wij zijn van mening dat
het vrachtverkeer hier niet thuishoort. Alleen dat laatste
- dat heb ik IJ gezegd - is een punt dat elders, maar niet
in Breda, besproken moet worden. Dat gaan wij in Den Haag
bespreken.
De heer Kunst zegt, dat het. vrachtverkeer jaarlijks met een
aantal procenten zal toenemen. Ik dacht dat de ervaringen
van de afgelopen jaren geleerd hadden dat het vrachtver
keer jaarlijks met 10$ toeneemt. Dat percentage zullen wij
ook op de oude E 10 wel erbij krijgen. Dat willen wij echter
niet
De heer Valk:
De besprekingen op departementaal niveau zullen wel de no
dige tijd vergen. Ik hoop toch wel dat er echter op korte
termijn maatregelen genomen zullen worden. Dat MOET op
korte termijn gebeuren.
De voorzitter:
U moet wel heel goed begrijpen, dat deze zaak niet alleen
in Den Haag wordt beslist, maar ook in Brussel. Nu moet
U van mij niet het optimisme verwachten, dat dit op kor
te termijn geklaard wordt.
-Dat-