- 9 - zoah eerder gezegd - buiten diskussie gelaten de grote vraag: Hoe het komt dat al het verkeer nog op deze weg blijft. De maatregelen die genomen zouden kunnen worden om dat te veranderen, kunnen niet op het niveau van het Arron dissement van de Rijkswaterstaat te Breda worden beslist of geadviseerd worden door de Districtscommandant van de Rijkspolitie van Breda. Dat zijn zaken die op departementaal niveau spelen. Wij hebben daarover ook kontakten gelegd en zullen daarover binnen niet al te lange tijd besprekingen hebben. Maar vandaag hebben we gesproken over de dingen die we in tussen moeten doen. Dat gesprek heeft geresulteerd in de afspraak met Rijkswaterstaat dat geplaatst zullen worden bij de ingang van het dorp ,Wernhout, komende van de grens: twee verlichte bakken met een bochtaanduiding erop met daar boven een knipperlicht, er zullen grotere borden met het op schrift "50 km" worden geplaatst; deze laatste borden zal de gemeente Zundert betalen. Onderzocht zal worden of in de bocht ncgmarkeringen moeten worden aangebracht in het weg dek of op een andere manierteneinde de bocht nog beter te accentueren. Verder zal - en dat is niet iets wat vanmorgen kon worden beslist - met spoed worden onderzocht hoe het staat met de mogelijkheid om uitvoering te geven aan een eerder gedaan verzoek om verkeerslichten te plaatsen voor overstekende voetgangers, met name voor de schopdkinderen. Tenslotte zal het kollege met bekwame spoed proberen de aan kopen en voorstellen te doen om te komen tot de aanleg van een parallelpad voor fietsertjes aan de ooskant van de weg, dus aan de kant van de kerk. Ik maak van deze gelegenheid graag gebruik om over Uw hoofd een oproep te doen aan de genen in Wernhout die met grondverkopen te maken hebben. Wij hebben heel slechte ervaringen met grondaankopen. Zodra we iets nodig hebben wordt er bijzonder moeilijk gedaan, moet de grond duur worden verkocht en wordt er eindeloos ge traineerd. Ik hoop dat clit keer eens niet het geval zal zijn in Wernhout. De heer Kunst: U hebt gezegd dat er alleen gesproken is over verkeersmaat regelen die direkt getroffen kunnen worden. Het probleem van de vrachtwagens die van de oude rijksweg gebruik maken, en daartoe al dan niet verplicht worden door de douanefacili teiten aan de grens, zal door de regeringen van Nederland en België moeten worden beslist. Dat hebben ze eigenlijk ja ren geleden al gedaan, vandaar dat we nu met deze vreemde situatie zitten. U zult waarschijnlijk weten dat het kantoor in Wernhout niet alleen een zogenaamd B.T.W. kantoor is, maar dat daar bovendien een losplaats is. In heel Nederland liggen verscheidene losplaatsen. De meeste losplaatsen liggen aan de havens of in de grote steden. De losplaats is er in Wernhout gekomen omdat men daar de nodige gebouwen had. Daardoor komen ook zögenaamde TIR-wagens door Zundert en is het ook heel erg begrijpelijk dat deze mensen door Zundert komen. Want Wernhout heeft de enige losplaats in ge heel Nederland die dag en nacht geopend is. Door de opening van de nieuwe E-10 werd verwacht dat het vrachtverkeer zou afnemen. Dat is niet het geval. Het vrachtverkeer over de Beide wegen is met minstens 50$ toegenomen. Op beide wegen komen ongeveer evenveel vrachtwagens. Het verkeer dat zich naar deze hoek toewringt is enorm toegenomen. De verwachting bestaat bij een aantal deskundigen dat het verkeer de komen de jaren jaarlijks met 15 a 20$ zal toenemen. -Het-

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1972 | | pagina 129