- 9 -
zoah eerder gezegd - buiten diskussie gelaten de grote
vraag: Hoe het komt dat al het verkeer nog op deze weg
blijft. De maatregelen die genomen zouden kunnen worden om
dat te veranderen, kunnen niet op het niveau van het Arron
dissement van de Rijkswaterstaat te Breda worden beslist
of geadviseerd worden door de Districtscommandant van de
Rijkspolitie van Breda. Dat zijn zaken die op departementaal
niveau spelen. Wij hebben daarover ook kontakten gelegd en
zullen daarover binnen niet al te lange tijd besprekingen
hebben.
Maar vandaag hebben we gesproken over de dingen die we in
tussen moeten doen. Dat gesprek heeft geresulteerd in de
afspraak met Rijkswaterstaat dat geplaatst zullen worden
bij de ingang van het dorp ,Wernhout, komende van de grens:
twee verlichte bakken met een bochtaanduiding erop met daar
boven een knipperlicht, er zullen grotere borden met het op
schrift "50 km" worden geplaatst; deze laatste borden zal
de gemeente Zundert betalen. Onderzocht zal worden of in de
bocht ncgmarkeringen moeten worden aangebracht in het weg
dek of op een andere manierteneinde de bocht nog beter te
accentueren. Verder zal - en dat is niet iets wat vanmorgen
kon worden beslist - met spoed worden onderzocht hoe het
staat met de mogelijkheid om uitvoering te geven aan een
eerder gedaan verzoek om verkeerslichten te plaatsen voor
overstekende voetgangers, met name voor de schopdkinderen.
Tenslotte zal het kollege met bekwame spoed proberen de aan
kopen en voorstellen te doen om te komen tot de aanleg van
een parallelpad voor fietsertjes aan de ooskant van de weg,
dus aan de kant van de kerk. Ik maak van deze gelegenheid
graag gebruik om over Uw hoofd een oproep te doen aan de
genen in Wernhout die met grondverkopen te maken hebben. Wij
hebben heel slechte ervaringen met grondaankopen. Zodra we
iets nodig hebben wordt er bijzonder moeilijk gedaan, moet
de grond duur worden verkocht en wordt er eindeloos ge
traineerd. Ik hoop dat clit keer eens niet het geval zal zijn
in Wernhout.
De heer Kunst:
U hebt gezegd dat er alleen gesproken is over verkeersmaat
regelen die direkt getroffen kunnen worden. Het probleem van
de vrachtwagens die van de oude rijksweg gebruik maken,
en daartoe al dan niet verplicht worden door de douanefacili
teiten aan de grens, zal door de regeringen van Nederland
en België moeten worden beslist. Dat hebben ze eigenlijk ja
ren geleden al gedaan, vandaar dat we nu met deze vreemde
situatie zitten. U zult waarschijnlijk weten dat het kantoor
in Wernhout niet alleen een zogenaamd B.T.W. kantoor is,
maar dat daar bovendien een losplaats is. In heel Nederland
liggen verscheidene losplaatsen. De meeste losplaatsen
liggen aan de havens of in de grote steden. De losplaats is
er in Wernhout gekomen omdat men daar de nodige gebouwen
had. Daardoor komen ook zögenaamde TIR-wagens door Zundert
en is het ook heel erg begrijpelijk dat deze mensen door
Zundert komen. Want Wernhout heeft de enige losplaats in ge
heel Nederland die dag en nacht geopend is. Door de opening
van de nieuwe E-10 werd verwacht dat het vrachtverkeer zou
afnemen. Dat is niet het geval. Het vrachtverkeer over de
Beide wegen is met minstens 50$ toegenomen. Op beide wegen
komen ongeveer evenveel vrachtwagens. Het verkeer dat zich
naar deze hoek toewringt is enorm toegenomen. De verwachting
bestaat bij een aantal deskundigen dat het verkeer de komen
de jaren jaarlijks met 15 a 20$ zal toenemen.
-Het-