De voorzitter: Dat is een aangelegenheid,waarvan we mogen aan nemen ,,at de provincie deze innen zeer korte tijd zal afwerken. Zolang de kruising Blauwstraat- Prinsenstraat geen voorrangskruising is en zolang de kruising Prinsenstraat-Molenstraat niet is gerekonstrueerdmoeten we zeker het verkeer niet door de Blauwstraat gaan leiden. Dan verergeren we de bestaande toestand maar. De heer Verheijen: Ik wil best aannemen,dat verkeersspiegels in Duitsland op bepaalde punten bijzonder goed doldoen. Maar ik geloof stellig,dat daar verkeersspiegels zijn aangebracht op plaatsen die niet gelijk te stellen zyn met het kruispunt Wildertsedijk-Molen straat .Wellicht niet uitvoerbaarmaar ik dacht dat de enige afdoende oplossing daar is het aanbrengen van stoplichten. Wanneer we de grens overgaan dan begint men -en daar zijn de wegen nog breder- met stoplichten. Het begint al in Wuustwezel.Hoe ver der men komt -men kan zich daaraan ergeren of niet- des te meer stoplichten men tegenkomt. Zou het niet dé oplossing zijn om daar stoplichten aan te brengen We zullen overigens wel voor een oplossing moeten kiezen,want als de raad vanavond geen maatregel neemt en er gebeurt een ongeluk dan zullen stellig verwijten in onze richting worden gemaakt. Met de heren Arnouts en Hoekman ben ik voorstander van het beperken van het stopverbod in de Wildert sedijk „ot 40 m.zulks in ver' and met de aanliggende bedrijven. De voorzitter: De Rijkswaterstaat is niet bereid om op dat punt stoplichten aan te brengen.De frekwentie van het verkeer in de Molenstraat is niet van die aard, dat het plaatsen van verkeerslichten aldaar ver antwoord is. Daar kijken we in het begin raar tegen aan. Er gaat veel verkeer door de Molenstraat. Er vallen toch ook voortdurend perioden dat er geen verkeer komt.Daarom acht Rijkswaterstaat het niet nodig om daar een beienmering voor het doorgaande verkeer aan te brengen. Een dergelijke belemmering stremt het verkeer.Dat is het standpunt van de wegbeheerderDan zijn we gauw uitgepraat .We hebben Rijkswaterstaat wel esns gevraagd om een dergelijke verkeersvoorziening aan te brengen in verband met het oversteken.Men wilde daar echter niet aan. Het is dan ook weinig vruchtbaar om hier weer op terug te komen.Te minder omdat we mogen vervrachten dat het verkeer in de Molenstraat aan het eind van het jaar een ander karakter zal verkrijgen. - 15 Rijkswaterstaat zal er nu zeker in dit stadium geen be hoefte aan hebben om op dat punt een kostbare verkeers- instailatie neer te zetten. Het is overigens nog de vraag of -wanneer wij de installatie zouden willen beta len- Rijkswaterstaat deze installatie wil tolereren. De heer Valk: Ik dacht dat de verkeersfrekwentie geen doorlaggevende reden mag zijn ten aanzien van het al of niet plaatsen van een stoplicht. De stoplichten kunnen zodanig worden ingesteld,dat men bijvoorbeeld 10 min. de ene en 1 min. de andere kant kan oprijden. Dat zien we ook bij 1 ."apple Farm. Daar is de frekwentie ook groot. De voorzitter: Daar gaat het om de intensiteitniet om de frekwentie. Daar komen voortdurend auto's door.Maar op deze weg komen er niet voortdurend wagens door.Er vallen daar voortdurend gaten in. Als men het verkeer daar goed waarneemt -ik ben daar zelf achter gekomen- dan ge beurt het voortdurendal duurt dat soms wel evens,dat men rustig over kan steken. We moeten ons niet haasten. 'Wanneer we de tijd nemen,komen we er vast wel Dat is het standpunt van RijkswaterstaatIk heb zei de proef op de som genomen.Je moet wel eens wat lang ge duld hebben,maar in principe gaat de stelling van Rijks waterstaat op. Ik verdedig hier verder het standpunt van Rijkswaterstaat niet. Het is door Rijkswaterstaat zo ver weggeworpendat we niet wederom op die stoplichten behoeven terug te komen. De voorzitter: Dan kunnen we nu tot stemming overgaan. Uit het voor gaande is duidelijk geworden,dat er over 3 punten gestemd moet worden,te weten over de kruisingen Lijsterstraat- Fazantstraat-Rutvenstraat en Veldstraat-Katerstraat- Willem Passtoorsstraat-Iilein Zundertseweg en het stop verbod op de V/ildertsedyk. Allereerst zal worden gestemd over het voorstel van de heer Valk om het voorstel van burgemeester en wethou ders zodanig te amenderendat ten aarcien van de kruising Lijsterstraat-Fazantstraat-Rutvenstraat het verkeer op de Fazantstraat en de Rutvenstraat voorrang heeft op het verkeer op de Lijsterstraat. Wie van "VOOR" stemt is het met het voorstel van de heer Valk eens. Stemt U "TEGEN" dan conformeert U zich aan het voorstel van burgemeester en wethouders. Er wordt dan als volgt gestemd: De heer Pellis voor; de heer Koeken de heer Valk voor; de heer Mathyssen de heer Leeuw voor; de heer Arnouts de heer Van Bedaf:voor; de heer iertens de heer Verheijen: voor; de heer Hereijgers de heer Laseroms: tegen;de heer Kunst de heer Van Hasselsroor; de heer Huijbregts de heer Hoekman voor. voor tegen voor voor voor voor voor en

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1971 | | pagina 59