De voorzitters Dat hangt er van af. Wanneer blijkt dat er veel punten aan de orde komensdan kunnen deze wellicht incidenteel worden behandeld. De heer Valk: In het algemeen ben ik het wel wens met het Ver- keersmemorandum "Kruispunten" van de A.N.W.B., met name omtrent het advies om niet te veel bor den te plaatsen,want daardoor wordt het verkeer er niet duidelijker op. Ten aanzien van de kruising Lijsterstraat-Fazant- straat-Rutvenstraat wordt voorgesteld om deze kruising tot voorrangskruising aan te wijzen met dien verstandedat het verkeer op de Lijsterstraat voorrang heeft. Ik dacht dat dit heel inkonse- kwent was omdat de Wernhoutseweg al voorrangsweg is en de kruising van de Lijsterstraat met de Acht maalseweg' tot voorrangskruising is aangewezen, waarop het verkeer van de Achtmaalseweg voorrang heeft. Aldus krijgen we de situatie,dat het ver keer op de Lijsterstraat voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Achtmaalseweg en dq Wernhout seweg,doch weer voorrang heeft op het verkeer op de Fazantstraat en de RutvenstraatIn principe ben ik er zelfs op tegen om de onderhavige kruising tot voorrangskruising aan te wijzen. Maar als het zou moeten dan zou ik liever het verkeer op de Fazantstraat en de Rutvenstraat voorrang willen verlenen. Ik geloof dat dit meer voor de hand ligt. Liever nog zou ik de aanwijzing van dit kruispunt tot voorrangskruising achterwege willen laten. Eenzelfde mening heb ik ten aanzien van de kruising Veldstraat-Katerstraat-Willem Passtoors- straat en Klein-Zundertseweg. Deze laatste kruising is bijzonder goed overzichtelijk. We moeten ook aan de kinderen denken. Ten opzichte van de Burgemees ter I.ïanderslaan wordt gesteld,dat wanneer daar een parkeerverbod wordt ingesteld de automobilisten daar harden gaan rijden,hetgeen voor de kinderen gevaarlijker wordt.Dat vind ik zeer juist.ï.ïaar dat zelfde gaat U krijgen als U de kruising van de Veldstraat tot voorrangskruising bestempelt. De voorzitter: De mensen kunnen daar moeilijk harder gaan rijden dan ze nu reeds doen. De heer Valk: Zodra we menen dat we voorrang hebben rijden we door De voorzitter: Dan is er een duidelijke situatie,een duidelijke hiërarchieIk wil hier toch nog eens duidelijk - 11 - stellen,dat geen kinderen de weg op mogen worden ge stuurd die geen begrip hebben van verkeersborden. Het is helemaal niet gewenst dat kinderen van 5 en 6 jaar op fietsjes het dorp doorscharrelen.Dat wordt IJ van alle kanten door deskundigen ontraden. De heer Valk: Als dit voorstel met betrekking tot dit kruispunt af komstig is van de A.N.W.B. dan is dit in feite strijdig met hun Verkeersmemorandum. De voorzitter: Dat is geen voorstel van de A.N.W.B. Dat hebben wij voorgesteld. Naar onze smaak behoort dit kruispunt tot de hopeloze gevallen. Er wordt op dit kruispunt ontzet tend hard gereden. Hen rijdt maar door. De heer Llathijssen: Naar mijn mening dient het verkeer op de Katerstraat en de Klein Zundertseweg voorrang te hebben omdat gerekend vanaf deze kant het uitzicht op de Willem Passtoors- straat slecht is. De voorzitter: Vanaf de richting Klein-Zundert is de situatie ook onduidelijk De heer Valk: Ik zou over dit punt straks graag willen stemmen.Ik ben eigenlijk wel een voorstander voor het aanbrengen van een verlceersspiegel nabij de uitmonding van de V/ildertsedijk op de Molenstraat. Is het echter overwegen om het uit rijden van de Wildertsedijk op de Molenstraat te verbieden, zodat men gedwongen wordt via het industrieterrein te gaan De voorzitter: Het is overwogen .Het gaf echter ook weer moeilijkheden voor het verkeer dat rechtstreeks de Prinsenstraat in wil gaan.Het gevaarlijkste is om op dit kruispunt van uit de Wildertsedijk rechtsaf naar de Markt af te slaan. Het oversteken naar de Prinsenstraat is nogal gauw ge beurd.Naar de richting Wernhout afslaan is ook wel mo gelijk.Maar meestentijds ziet men niet wat er van Wernhout komt. Dat is op dat punt in feite een grote verrassing. Het is gevaarlijk om in die stroom mee te gaan wanneer de auto nog onvoldoende snelheid heeft. Van de andere kant doen zich in dat opzicht weinig ongelukken voor.Vandaar dat we dachten dat het verstandig was om toch de gele genheid te geven om er vlot in en uit te gaan,teneinde het overige verkeer niet te belemmeren.Een aantal van deze verkeersmaatregelen is overigens vatbaar voor es calatie. Mocht een bepaalde maatregel in de praktijk niet baten dan kunnen we een stapje verder gaan.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1971 | | pagina 57