De voorzitters
Dat hangt er van af. Wanneer blijkt dat er veel
punten aan de orde komensdan kunnen deze wellicht
incidenteel worden behandeld.
De heer Valk:
In het algemeen ben ik het wel wens met het Ver-
keersmemorandum "Kruispunten" van de A.N.W.B.,
met name omtrent het advies om niet te veel bor
den te plaatsen,want daardoor wordt het verkeer
er niet duidelijker op.
Ten aanzien van de kruising Lijsterstraat-Fazant-
straat-Rutvenstraat wordt voorgesteld om deze
kruising tot voorrangskruising aan te wijzen met
dien verstandedat het verkeer op de Lijsterstraat
voorrang heeft. Ik dacht dat dit heel inkonse-
kwent was omdat de Wernhoutseweg al voorrangsweg
is en de kruising van de Lijsterstraat met de Acht
maalseweg' tot voorrangskruising is aangewezen,
waarop het verkeer van de Achtmaalseweg voorrang
heeft. Aldus krijgen we de situatie,dat het ver
keer op de Lijsterstraat voorrang moet verlenen aan
het verkeer op de Achtmaalseweg en dq Wernhout
seweg,doch weer voorrang heeft op het verkeer op
de Fazantstraat en de RutvenstraatIn principe
ben ik er zelfs op tegen om de onderhavige kruising
tot voorrangskruising aan te wijzen. Maar als het
zou moeten dan zou ik liever het verkeer op de
Fazantstraat en de Rutvenstraat voorrang willen
verlenen. Ik geloof dat dit meer voor de hand
ligt. Liever nog zou ik de aanwijzing van dit
kruispunt tot voorrangskruising achterwege willen
laten. Eenzelfde mening heb ik ten aanzien van de
kruising Veldstraat-Katerstraat-Willem Passtoors-
straat en Klein-Zundertseweg. Deze laatste kruising
is bijzonder goed overzichtelijk. We moeten ook aan
de kinderen denken. Ten opzichte van de Burgemees
ter I.ïanderslaan wordt gesteld,dat wanneer daar een
parkeerverbod wordt ingesteld de automobilisten
daar harden gaan rijden,hetgeen voor de kinderen
gevaarlijker wordt.Dat vind ik zeer juist.ï.ïaar dat
zelfde gaat U krijgen als U de kruising van de
Veldstraat tot voorrangskruising bestempelt.
De voorzitter:
De mensen kunnen daar moeilijk harder gaan rijden
dan ze nu reeds doen.
De heer Valk:
Zodra we menen dat we voorrang hebben rijden we
door
De voorzitter:
Dan is er een duidelijke situatie,een duidelijke
hiërarchieIk wil hier toch nog eens duidelijk
- 11 -
stellen,dat geen kinderen de weg op mogen worden ge
stuurd die geen begrip hebben van verkeersborden.
Het is helemaal niet gewenst dat kinderen van 5 en 6
jaar op fietsjes het dorp doorscharrelen.Dat wordt IJ
van alle kanten door deskundigen ontraden.
De heer Valk:
Als dit voorstel met betrekking tot dit kruispunt af
komstig is van de A.N.W.B. dan is dit in feite strijdig
met hun Verkeersmemorandum.
De voorzitter:
Dat is geen voorstel van de A.N.W.B. Dat hebben wij
voorgesteld. Naar onze smaak behoort dit kruispunt tot
de hopeloze gevallen. Er wordt op dit kruispunt ontzet
tend hard gereden. Hen rijdt maar door.
De heer Llathijssen:
Naar mijn mening dient het verkeer op de Katerstraat en
de Klein Zundertseweg voorrang te hebben omdat gerekend
vanaf deze kant het uitzicht op de Willem Passtoors-
straat slecht is.
De voorzitter:
Vanaf de richting Klein-Zundert is de situatie ook
onduidelijk
De heer Valk:
Ik zou over dit punt straks graag willen stemmen.Ik ben
eigenlijk wel een voorstander voor het aanbrengen van een
verlceersspiegel nabij de uitmonding van de V/ildertsedijk
op de Molenstraat. Is het echter overwegen om het uit
rijden van de Wildertsedijk op de Molenstraat te verbieden,
zodat men gedwongen wordt via het industrieterrein te
gaan
De voorzitter:
Het is overwogen .Het gaf echter ook weer moeilijkheden
voor het verkeer dat rechtstreeks de Prinsenstraat in
wil gaan.Het gevaarlijkste is om op dit kruispunt van
uit de Wildertsedijk rechtsaf naar de Markt af te slaan.
Het oversteken naar de Prinsenstraat is nogal gauw ge
beurd.Naar de richting Wernhout afslaan is ook wel mo
gelijk.Maar meestentijds ziet men niet wat er van Wernhout
komt. Dat is op dat punt in feite een grote verrassing.
Het is gevaarlijk om in die stroom mee te gaan wanneer de
auto nog onvoldoende snelheid heeft. Van de andere kant
doen zich in dat opzicht weinig ongelukken voor.Vandaar
dat we dachten dat het verstandig was om toch de gele
genheid te geven om er vlot in en uit te gaan,teneinde
het overige verkeer niet te belemmeren.Een aantal van
deze verkeersmaatregelen is overigens vatbaar voor es
calatie. Mocht een bepaalde maatregel in de praktijk
niet baten dan kunnen we een stapje verder gaan.