- 18 -
Ten aanzien van de verlichting van de wegen in het
buitengebiedhebt U met name de uitmonding van de
Loosbergstraat op de rijksweg aangeroerd. Wij zullen
daar nogmaals aandacht aan schenken.Er is reeds een
plan voor verlichting van de Loosbergstraat opgesteld,
maar dat plan bleek niet uitvoerbaar.
De verlichting van de wegen in het buitengebied vergt
zulke enorm grote uitgaven,dat het niet mogelijk is deze
verlichting in zijn totale omvang in dit urgentieplan
mee te nemen. We kunnen ten aanzien van bepaalde punten
-welke U naar voren hebt gebracht en welke het meest
dringend om een oplossing vragen- nog eens bezien of
daarvoor incidenteel een oplossing kan worden gevonden.
Uit financieel oogpunt bezien is het absoluut onmogelijk
een systematische verlichting van het buitengebied in
het urgentieschema op te nemen.
U hebtmijnheer Huybregtsook een aantal punten opgesomd
in het kader van de verkeersveiligheid.
Allereerst hebt U gesproken over het kruispunt Veld-
straat/PrinsenstraatHet is U bekend,dat dit een pro
vinciale aangelegenheid is. Deze zaak wordt niet zo
vlot afgewerkt. Het spijt me dit te moeten zeggen. Er
is toegezegddat er blokken zouden worden afgeleverd
om een witte markering op dit kruispunt aan te brengen.
Deze blokken zou de gemeente dan instraten voor de
provincie, maar zelfs de blokken hebben wij tot op heden
nog niet ontvangen. Ik voorzie niet,dat wij van de pro
vincie medewerking zullen verkrijgen voor het aanbren
gen van knipperlichten op dat punt.
In dit verband wil ik wijzen op een ander punt,dat ten
aanzien van dit kruispunt toch wel de nodige uitkomst
kan bieden. De verkeersdeskundigen en de stedebouwkun
digen,die zich beraden over het Berkplan en de koppe
ling van dit plan aan de kom van Zundert,zijn voorshands
de mening toegedaandat het kruispunt in zijn huidige
^orm niet moet worden gehandhaafddoch dat op dat punt
een bajonet-aansluiting tot stand moet worden gebracht.
Derhalve de Nachtegaalstraat laten afbuigen en vervol
gens in de richting van de Heidoornstraat laten uitmon
den op de Prinsenstraat. De Veldstraat zal dan op de
Prinsenstraat uitkomen als een T-kruising. Het betreft
hier evenwel nog een suggestiewelke wij overigens wel
attraktief vinden omdat op deze wijze aan deze gevaar
lijke toestand een einde kan worden gemaakt.
Ik geloof,dat sjLechts een eind aan deze situatie kan
worden gebracht door de wegsituatie te veranderen.Het
nuttig effekt van knipperlichten sla ik niet meer zo hoog
aan. In de praktijk ervaar ik dat regelmatig. Ik mag U dit
illustreren met de knipperlichten in de bocht te Rijs-
bergen. Ook daar blijken deze lichten niet het gewenste
effekt te sorteren. Bedoelde lichten brengen een soort
slijtage met zich mede. De mensen raken er aan gewoon.
De beste methode is,naar mijn oordeel,het maken van een
duidelijk wegbeeld,ter opheffing van bepaalde race
circuits.
- 19 -
Wy komen op gezette tijden bij de provincie op dit
kruispunt terug. V/ij hebben ook gevraagd om de gehele
Rucphenseweg tot voorrangsweg aan te wijzen. Dat sluit
dan weer aan op Uw tweede vraag inzake het aanwijzen van
een gedeelte van de Achtmaalseweg tot voorrangsweg.
Een aantal verkeersmaatregelen -die zijn voortgevloeid
uit een enquêtewelke onder de raadsleden is gehouden-
verkeert in een vergevorderd stadium van voorbereiding.
Deze maatregelen zullen U zeer binnenkort ter vast
stelling worden aangeboden. Alsdan kan ook over de
Achtmaalseweg worden gesproken.
Ook ten aanzien van de uitmonding van de Uildertsedijk
op de Violenstraat zal U een voorstel bereiken. Ik ben
van mening,dat het in ieder geval noodzakelyk is om
voor het eerste gedeelte van de Wildertsedykgerekend
vanaf de "molenstraateen stopverbod in te voeren voor
beide zyden van de weg. In de praktijk blijken daar name
lijk dikwijls auto's te staan. Deze vormen een grote
belemmering by het inryden van de Wildertsedijlc vanuit
de Violenstraat.
liet aanbrengen van een verkeersspiegel op dat kruispunt
wordt door de deskundigen van de A.N.W.B. ten sterkste
ontraden. Zy zijn van mening,dat de verkeersgebruikers
op een dergelijke spiegel niet kunnen vertrouwen omdat
deze gemakkelijk ontregeld raakt. Het gevolg hiervan
is een valse voorlichting met alle gevolgen van dien.
Daar komt nog bij,dat het effekt van een spiegel in die
vrij sterke bocht niet optimaal is. We moeten ons nog
nader bezinnen op de vraag of er een verbod om links
en/of rechtsafslaan zal moeten worden ingevoerdzodat
men vanuit de Uildertsedijk alleen de Molenstraat mag
oversteken. Als alternatief zou alleen een verbod
links-afslaan kunnen worden ingevoerd» Ofschoon een
verbod om rechtsafslaan nog meer voor de hand ligt,
omdat de auto's vanuit de richting Wernhout de rechts
af slaande auto's zeer gauw hebben ingehaald. Het is
momenteel een gevaarlijk punt al moet ik toegeven,dat
het aantal ongelukken beperkt blyft.
Ook met betrekking tot de Manderslaan wordt bezien of
en zo ja welke verkeersmaatregel moet worden getroffen.
Ik zou hier graag op korte termijn op terug willen
komen
Bovendien hebt U nog gesproken over plannen van Rijks
waterstaat ten aanzien van de Molenstraat. Ik weet niet
wat U daarmede bedoelt. Wel weet ik dat Rijkswaterstaat
een plan heeft opgesteld ter verbetering van de ver
keerssituatie 'bij café "Den Bels". We hebben de Rijks
waterstaat gevraagd daar een knipperlicht op te stellen.
Rijkswaterstaat ziet daar echter niets in. Van die zyde
bestaat nu het plan om daar rood-witte latten aan te
brengen
Wy hebben ten aanzien van die plannen van Rijkswater
staat enkele voorwaarden gesteld.