- 18 - Ten aanzien van de verlichting van de wegen in het buitengebiedhebt U met name de uitmonding van de Loosbergstraat op de rijksweg aangeroerd. Wij zullen daar nogmaals aandacht aan schenken.Er is reeds een plan voor verlichting van de Loosbergstraat opgesteld, maar dat plan bleek niet uitvoerbaar. De verlichting van de wegen in het buitengebied vergt zulke enorm grote uitgaven,dat het niet mogelijk is deze verlichting in zijn totale omvang in dit urgentieplan mee te nemen. We kunnen ten aanzien van bepaalde punten -welke U naar voren hebt gebracht en welke het meest dringend om een oplossing vragen- nog eens bezien of daarvoor incidenteel een oplossing kan worden gevonden. Uit financieel oogpunt bezien is het absoluut onmogelijk een systematische verlichting van het buitengebied in het urgentieschema op te nemen. U hebtmijnheer Huybregtsook een aantal punten opgesomd in het kader van de verkeersveiligheid. Allereerst hebt U gesproken over het kruispunt Veld- straat/PrinsenstraatHet is U bekend,dat dit een pro vinciale aangelegenheid is. Deze zaak wordt niet zo vlot afgewerkt. Het spijt me dit te moeten zeggen. Er is toegezegddat er blokken zouden worden afgeleverd om een witte markering op dit kruispunt aan te brengen. Deze blokken zou de gemeente dan instraten voor de provincie, maar zelfs de blokken hebben wij tot op heden nog niet ontvangen. Ik voorzie niet,dat wij van de pro vincie medewerking zullen verkrijgen voor het aanbren gen van knipperlichten op dat punt. In dit verband wil ik wijzen op een ander punt,dat ten aanzien van dit kruispunt toch wel de nodige uitkomst kan bieden. De verkeersdeskundigen en de stedebouwkun digen,die zich beraden over het Berkplan en de koppe ling van dit plan aan de kom van Zundert,zijn voorshands de mening toegedaandat het kruispunt in zijn huidige ^orm niet moet worden gehandhaafddoch dat op dat punt een bajonet-aansluiting tot stand moet worden gebracht. Derhalve de Nachtegaalstraat laten afbuigen en vervol gens in de richting van de Heidoornstraat laten uitmon den op de Prinsenstraat. De Veldstraat zal dan op de Prinsenstraat uitkomen als een T-kruising. Het betreft hier evenwel nog een suggestiewelke wij overigens wel attraktief vinden omdat op deze wijze aan deze gevaar lijke toestand een einde kan worden gemaakt. Ik geloof,dat sjLechts een eind aan deze situatie kan worden gebracht door de wegsituatie te veranderen.Het nuttig effekt van knipperlichten sla ik niet meer zo hoog aan. In de praktijk ervaar ik dat regelmatig. Ik mag U dit illustreren met de knipperlichten in de bocht te Rijs- bergen. Ook daar blijken deze lichten niet het gewenste effekt te sorteren. Bedoelde lichten brengen een soort slijtage met zich mede. De mensen raken er aan gewoon. De beste methode is,naar mijn oordeel,het maken van een duidelijk wegbeeld,ter opheffing van bepaalde race circuits. - 19 - Wy komen op gezette tijden bij de provincie op dit kruispunt terug. V/ij hebben ook gevraagd om de gehele Rucphenseweg tot voorrangsweg aan te wijzen. Dat sluit dan weer aan op Uw tweede vraag inzake het aanwijzen van een gedeelte van de Achtmaalseweg tot voorrangsweg. Een aantal verkeersmaatregelen -die zijn voortgevloeid uit een enquêtewelke onder de raadsleden is gehouden- verkeert in een vergevorderd stadium van voorbereiding. Deze maatregelen zullen U zeer binnenkort ter vast stelling worden aangeboden. Alsdan kan ook over de Achtmaalseweg worden gesproken. Ook ten aanzien van de uitmonding van de Uildertsedijk op de Violenstraat zal U een voorstel bereiken. Ik ben van mening,dat het in ieder geval noodzakelyk is om voor het eerste gedeelte van de Wildertsedykgerekend vanaf de "molenstraateen stopverbod in te voeren voor beide zyden van de weg. In de praktijk blijken daar name lijk dikwijls auto's te staan. Deze vormen een grote belemmering by het inryden van de Wildertsedijlc vanuit de Violenstraat. liet aanbrengen van een verkeersspiegel op dat kruispunt wordt door de deskundigen van de A.N.W.B. ten sterkste ontraden. Zy zijn van mening,dat de verkeersgebruikers op een dergelijke spiegel niet kunnen vertrouwen omdat deze gemakkelijk ontregeld raakt. Het gevolg hiervan is een valse voorlichting met alle gevolgen van dien. Daar komt nog bij,dat het effekt van een spiegel in die vrij sterke bocht niet optimaal is. We moeten ons nog nader bezinnen op de vraag of er een verbod om links en/of rechtsafslaan zal moeten worden ingevoerdzodat men vanuit de Uildertsedijk alleen de Molenstraat mag oversteken. Als alternatief zou alleen een verbod links-afslaan kunnen worden ingevoerd» Ofschoon een verbod om rechtsafslaan nog meer voor de hand ligt, omdat de auto's vanuit de richting Wernhout de rechts af slaande auto's zeer gauw hebben ingehaald. Het is momenteel een gevaarlijk punt al moet ik toegeven,dat het aantal ongelukken beperkt blyft. Ook met betrekking tot de Manderslaan wordt bezien of en zo ja welke verkeersmaatregel moet worden getroffen. Ik zou hier graag op korte termijn op terug willen komen Bovendien hebt U nog gesproken over plannen van Rijks waterstaat ten aanzien van de Molenstraat. Ik weet niet wat U daarmede bedoelt. Wel weet ik dat Rijkswaterstaat een plan heeft opgesteld ter verbetering van de ver keerssituatie 'bij café "Den Bels". We hebben de Rijks waterstaat gevraagd daar een knipperlicht op te stellen. Rijkswaterstaat ziet daar echter niets in. Van die zyde bestaat nu het plan om daar rood-witte latten aan te brengen Wy hebben ten aanzien van die plannen van Rijkswater staat enkele voorwaarden gesteld.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1971 | | pagina 22