- 10
inkomstenbronnen. Op grond van de systematisch te ra
men ontvangstenzal een meerjarennlan moeten worden
opgesteld, men dergelijk beleid opent voor de raad de
mogelijkheid om op een duidelijke wijze -zulks aan de
hand van het meerjarenplan- het beleid in de nabije
toekomst te bepalen. Aan de hand van de door burge
meester en wethouders verstrekte uitvoerige inlichtin
gen. za.l dooi' U nu een keuze moeten worden gedaan in die
zin, dat door U wordt bepaald aan welke investeringen
de komende jaren de voorrang wordt gegeven.
Ik zou nu graag over willen gaan tot het beantwoorden
van de vragen van de heer Kunst.
Ik wil de heer Kunst gaarne komplimenteren voor de
wijze waarop hij vanavond zijn debuut heeft gemaakt.
IJ spreektmijnheer Kunst, over een voordelig saldo van
73000- -waaronder een bedrag groot 25.000,--
is begrepen voor het doen van onvoorziene uitgaven,
hij zullen dus inderdaad met die 25.000,-- de lopende
dienst gedurende het jaar 1571 aan extraatjes moeten
helpen. Het zal misschien in 1971 -omdat wij niet direkt
alles middels plannen in de raad gaan brengen- blijken,
dat een groter bedrag aan onvoorziene uitgaven kan
worden uitgegeven dan bedoelde 25.000,--. naar dat
zal toch zeker geen groot bedrag uitmaken. U hebt er
terecht op gewezen,dat het resterende bedrag, zijnde
rond 43000beslist niet aan andere zaken mag
worden uitgegeven.
vraagt .mijnheer Kunst, om een financieringsnota.Op
dat terrein heerst nog dezelfde toestand als vroeger
aanwezig was. Financiering is er bijna niet,alles wat
er is te o; ivangén moei letterlijk in het donker worden
tegengekomen. V bent allo;; via de publiciteitsmedia
op de hoogte .not de financieringsmoeilykiieden waarmede
de gemeenten te kamper heoben. Ik kan U werkelijk geen
financieringsnota toezeggen.om de dóódsimpele reden,
dat we daar geen verstandig woord over kunnen zeggen,
he zullen -als dat wordt toegedaan-veel moeten finan
cieren met kasgeld., Het aantrekken van vaste finan
cieringsmiddelen is een droom van elk gemeentebestuur.
Uit dien hoofde is het nu ook reëel om te beseffendat
warmer een investeringslijst wordt aanvaard,dat niet
wil zeggen,dat daarvoor ook de financieringsmiddelen
kunnen worden verkregen. Burgemeester en wethouders
zullen hun uiterste best moeten doen om van de provin
cie medewerking te krijgen om voor bepaalde urgente
investeringen financieringsmiddelen te kunnen aantrekken.
Voor het realiseren van een hui'gerzinlening in de
strikte zin van het woord, hebben burgemeester en wet
houders geen laai.end optimisme. Ik vraag me af of een
enquête nu wel uitkomst zal bieden. Het is natuurlijk
een groot verschil of men denkt dat de Zundertse inwo
ners bereid zijn voor een dergelijke lening geld te geven
dan wel daarvoor werkelijk geld op tafel te leggen en een
aandeel te nemen. Ik vraag me af of het niet meer zin
- 11 -
zou hebben om nader te overwegen of we een inschrijving
moeten houden. Het slagen van een dergelijke lening is
natuurlijk een steun in de rug voor het slagen van de
projelcten,welke onder handen worden genomen, he zouden
toch hij de bevolking terecht kunnen komen en kunnen
stellen, dat we - teneinde toestemming te kunnen krijgen
voor de realisering van een nieuw zwembad- noodzake-
1 ijker wij se moeten kunnen beschikken over een bepaald
bedrag van die zijde. In dit verband kan ik U mededelen,
dat burgemeester en wethouders met deze begroting en
met de door U gedane uitspraken ten aanzien van de
investeringen naar de provincie toe zullen gaan,
teneinde daarop een nadere mondelinge toelichting te
geven. Weliswaar moet de begroting volgens de bepa
lingen van de gemeentewet door Gedeputeerde Staten
worden goedgekeurdmaar burgemeester en wethouders
achten het dienstig voor de problematiekwaarvoor de
gemeente Zundert zich ziet gesteld,de speciale aandacht
van de provincie te vragen.
Be straatbelasting,mijnheer Kunst,wordt geraamd met een
meer-opbrengst van 60.000,U zult natuurlijk wel
begrijpen,dat vanavond niet besloten wordt om de straat
belasting tot dat bedrag te verhogen,maar dat de raad
een principiële uitspraak doet dat die belasting straks
tot dat bedrag verhoogd mag worden. Derhalve de midde
len aanwijst om de aan de te verrichten investeringen
verbonden uitgaven te financieren. De heer Kunst wijst
er zeer terecht op,dat de personele belasting mogelijk
heden biedtterwijl het ryk ook nog een suppletie op
de verhoging toekent. In eerste aanleg hebben burge
meester en wethouders een verhoging van de straatbe
lasting geraamd om verschillende redenen. Allereerst
is van de Algemene Dienst in het verleden een belang
rijk bedrag naar de wegen gegaan.Ook al is de straatbe
lasting tussentijds verhoogd,de Algemene Dienst heeft
voor de aanleg en het onderhoud van wegen grote bij
dragen gegeven. Het leek ons redelijk om -nu er in die
Algemene Dienst ruimte zit- deze ruimte nu eens te ge
bruiken voor de verwezenlijking van andere akkommodaties
De kosten van de aan te leggen 5 km wegen,welke op het
urgentieplan voorkomenworden namelijk gedekt door de
voorgestelde verhoging van de straatbelasting.Dat is
geen precieze verhouding en is evenmin zo bewust gedaan
maar een bepaalde manier van denken geweest. Den ander
punt is -en dat is eveneens een overweging gextfeest.
welke heeft meegespeeld- dat wij zijn gaan bezien of wij
met onze plaatselijke belastingen zaten aan de normen,
welke de Minister heeft vastgesteld voor gemeenten die
in financiële moeilijkheden zyn gekomen. Slechts wanneer
die gemeenten hun plaatselijke belastingen hebben vast
gesteld tot de normen,welke de Minister daarvoor heeft
bepaald,wordt een aanvrage om toekenning van een aan
vullende bijdrage in nadere overweging genomen. Bedoelde
normen worden regelmatig ververstkomen van tijd tot
tijd hoger te liggen.