- 2 -
Sr is veel werk aan vooraf gegaan. Er zijn veel bespre
kingen gevoerd. Vanzelfsprekend is er veel type- bind
en plakwerk aan te pas gekomen.Vandaar hartelijk dank
aan degenen die een bijdrage hebben geleverd aan de
totstandkoming van deze begroting.
Aan de orde is nu de behandeling van de gemeentebe
groting 1971 met als belangrijkste bijlage de inves
teringsnota. U weet, dat de begroting een ruime jas
aan heeft. Y/ij beschikken over de ruimte die als zo
danig in Uw stukken is aangegeven. Wanneer wij een
prognose maken van de inkomsten die vrij in de komende
jaren zouden kunnen verwerven en aangeven tot welke
hoogte de belastingen in eerste aanleg zouden kunnen
worden verhoogd,dan resulteert de mogelijkheid om een
plan op te zetten om werken te maken die als bijzonder
urgent kunnen worden aangemerkt.
Bij de behandeling van de vorige begroting is reeds een
lijst opgesteld van wat alles zou gaan kosten wat we
graag zouden zien verwezenlijkt. Daar moet uiteraard
een keuze worden gedaan.Ik wil niet verfoeiendat de
lijst er heel anders had kunnen uitzien. Maar toch is
er voor de urgentielijstdie wij vanavond aan U voor
leggen,veel te zeggen in die zin,dat daarmede de meest
urgente punten van het gemeentelijk beleid worden ge
raakt. Als we zouden komen tot de bouw van een nieuw
zwembad,dan is daarmede een belangrijke bijdrage geleverd
inde opheffing van een tekort dat sluipenderwijs in de
loop van de jaren in Zundert is ontstaan.Begrijpelijker
wijs ,vanneer we de aard van de gemeente in aanmerking
nemen. Zundert is namelijk een heel uitgestrekte gemeen
te. Ik behoef U dat nauwelijks te vertellen. De gemeen
te heeft een oppervlakte van 9000 ha met tientallen
kilometers wegen,die verhard moesten worden,dan nog
wel verhard moeten worden. Het is daarom niet verwon
derlijksdat tot op heden -gezien de vele ongemakken
welke onverharde wegen met zich brengen- aan wegver
harding de voorrang is gegeven. Niettegenstaande dat
brengt de tijd ook andere verlangens met zich mede.
Op het terrein van de sportaccommodatie is een duide
lijke achterstand gegroeid. Ik behoef,naar ik meen, op
dit moment niet nader op de investeringsnota in te
gaan. De nota is namelijk in extenso toegezonden.
Teneinde de diskussies in goede banen te leiden,zou
ik willen vragen,wie van U in eerste termijn het woord
wil voeren
De volgende heren delen vervolgens mede in eerste ter
mijn te willen spreken
Kunst, Valk, Arnouts, Pellis, Huijbregts en Verheijen.
De heer Kunst
U hebt in Uw inleidend woord al Uw dank en Uw compli
menten overgebracht aan de samenstellers van de begro
ting,de investeringsnota en de toelichting. Ik wil mijn
dank hier gaarne aan toevoegen.
U weet misschien,mijnheer de voorzitterdat de jongeren-
groepering een voorstander is van een meerjarenplan.
U kunt zich dan ook onze vreugde voorstellen bij het
zien van deze investeringsnota. Misschien kunt U zich
ook indenken,dat de jongerengroepering iets in deze
lijst gemist heef tnamelijk' het ins truktiebad.Toch ben
ik het wel eens met de lijst zoals deze door burgemees
ter en wethouders is opgesteld en wel om de volgende
redenen. Allereerst met het oog op de verklaring van
de heer Pellis,welke verklaring is opgenomen in de
zojuist vastgestelde notuleninhoudendedat in 19i5
de financiering van de bouw van instruktiebaden wordt
gelijkgesteld met de bouw van gymnastieklokalen.
Vervolgens gezien de toenemende vervuiling van de Aa
of Weerijswaaruit het water van het bestaande zwembad
wordt betrokken. Op de derde plaats heeft het bestaan
de zwembadhetgeen ook door U mijnheer de voorzitter
reeds eerder naar voren is gebracht,een slechte naam.
Ik geloof,dat het inderdaad heel moeilijk is om deze
naam te verbeteren.De Zundertse mensen gaan met tegen
zin in dit bad zwemmen en sturen met dezelfde tegenzin
hun kinderen naar dat bad. Dat zijn dan ook de redenen
waarom de jongerenpartij zich ermede kan verenigendat
het instruktiebad niet in de investeringsnota voorkomt.
Daarnaast voorzien de plannen voor de bouw van een
nieuw zwembad in verwarming van het water.Hierdoor
wordt de mogelijkheid om te zwemmen c.q. om zwemles te
geven met 2 maanden verlengd. Misschien is zelfs wel
de mogelijkheid aanwezig,dat ook tijdens de winter een
gedeelte van het zwembad overkapt wordt,ten gevolge
waarvan de kinderen dan ook nog zwemles kunnen krijgen.
Wanneer in 1975 de wet in werking treedt met betrek
king tot de financiering van instruktiebaden,dan is
het reeds nu tijd,dat de raad zich beraadt over de bouw
van een instruktiebad over 4 jaar. Dan is het zaak,
dat alsdan de tekeningen en het bestek gereed zijn,
evenals nu met dit zwembad het geval is. Wanneer be
doelde mogelijkheid zich dan voordoet en de financiële
middelen voorhanden zijn,kan tenminste direkt worden
begonnen.
De jongerengroepering staat volkomen achter de urgen
tielijst. Uit de investeringsnota blijkt,dat de post
onvoorziene uitgaven van de begroting 1971 een bedrag
aangeeft van 75-000,--. Per jaar blijkt 2,--
per inwoner nodig te zijn voor onvoorziene uitgaven,
derhalve 25.000,-- in totaal. Er blijft dus
48.000,-- over voor realisering van kapitaalswerken
voorkomende op de investeringslijst .Van die ƒ.48.000,--
moeten we -indien de raad deze investeringslijst over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders
vaststelt- afblijvenEr mag dus maximaal 25.OOO,--
van de post onvoorziene uitgaven besteed worden.