- 22 -
Voor 14,-- per leerling,hetgeen voor 317 leerlingen
neerkomt op ®n bedrag van 4*300,-- per jaar,is geen
volledige dekking van kosten mogelijk. Van deze
4.3OO,-- is geen gymzaal te exploiteren.Dit bedrag
is, alleen al nodig voor de kosten van instandhouding,
verwarming,verlichting, water en ond.erhoud. Een vol
ledige exploitatie zal wel 9*000,-- a 10.000,--
gaan kosten.Waar moeten de kosten van een conciërge
vandaan konen Om het geheel te kunnen exploiteren
zou het schoolbestuur gelden van artikel 101 hieraan
moeten besteden. De lagere scholen,die gebruik maken
van de gymlokalen van de gemeente betalen hiervoor
niets van de gelden van artikel 101. Is het niet te
f.oyerwegen,mijnheer de voorzitterom de scholen in de
zelfde positie te plaatsen en onderhandelingen aan te
knopen met het schoolbestuur opdat de gemeente de vol
ledige exploitatie van dit gymnastieklokaal op zich
neemt
De voorzitter;
Ik neem aan,dat men in Wernhout buiten de schooluren
wel graag wat in die gymnastiekzaal zal gaan doen.Hoe
dat alsdan met de betaling geregeld moet worden,kan met
ons worden besproken. Ik neem aan,dat het schoolbe
stuur van Wernhout hierover weinig moeilijkheden zal
taak en
Het schoolbestuur van Wernhout heeft begeerd om dat
gymnastieklokaal zelf te zetten. Dat heeft men uitdruk
kelijk gevraagd. Een bedrag van 14,-- pen leerling is
ons door de Inspekteur geadviseerd,als zijnde een rede-
lyk en billijk bedrag voor een exploitatie van een der
gelijk lokaal. De bedragen welke U noemt - 9*000,--
a 10.000,-- daar kan ik helemaal niet achter kijken.
Ik wil zeker voor Wernhout de deur niet sluiten.
De heer Huijbregts:
Dus er zijn nog mogelijkheden
De voorzitter:
Ik weet het niet,maar ik wil bepaald op dit punt geen
diskussies afkappen. We zullen dus met Wernhout nog wel
eens een gesprek hierover hebben.
Zondert hoofdelijke stemming wordt dit voorstel hierna
aangenomen.
22 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het van over- Jan toepassing
0 verklaren rijks
regeling van
zgn. ƒ.400, -
uitkering '-oor
het personeel.
Voorbereidings-
besluit t.a.v.
gedeelte "Hut-
ven 1967"»
stel aangenomen.
eenkomstige toepassing verklaren van de rijksregeling
inzake de zgn./.400,-- uitkering.
Zonder dikussie of hoofdelijke stemming wordt dit voor
stel hierna aangenomen.
23 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het nemen
van een voorbereidingsbesluit ten aanzien van een ge
deelte van het bestemmingsplan"Rutven 1967"*
Zonder diskussie of hoofdelijke stemming wordt dit voor-
- 23 -
Aangaan vas
te geldlening
met N.V.Banlc
voor Neder
landse Ge
meenten.
medewerking
ex art.72 La-
ger-onderwijs-
wet 1920 be
stuur St.Aloy-
siusschool
voor aanschaf
methode "mijn
Taal".
Verlenen ga
rantie
24 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het aangaan
van een vaste geldlening met de N.V.Bank voor Neder-r-
landse Gemeenten tot een bedrag van 100.000,--.
Zonder diskussie of hoofdelijke stemming wordt dit voor
stel hierna aangenomen.
25 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het verlenen
van medewerking ex artikel 72 der Lager-onder'wijswet 1920
aan het bestuur van de StAloysiusschool te Achtmaal voor
de aanschaf van de methode "Mijn Taal" alsmede tot het be
schikbaar stellen van een krediet hiervoor.
De heer Valk:
Ik wil alleen maar opmerkendatzoals ik reeds de vorige
keer gesteld heb,dat de raad achter de mening van de In
spekteur aanloopt.Het was,dacht ik,niet juist dat de raad
de vorige keer een beslissing nam. Vorige keer hebben \^e
een afwijzende beslissing genomen op advies van de waarne
mend- inspekteurterwijl we nu een gunstige beslissing ne
men omdat de Inspekteur ja zegt.
De voorzitter:
Dat vind ik op zichzelf genomen helemaal niet zo'n gek
systeem.
De heer Valk:
Als het ons duidelijk was,dat de Inspekteur de ene keer
bij een school wel een gunstig advies heeft gegeven en de
waarnemend-inspekteur ten aanzien van deze school niet,
dan acht ik het niet juist,dat de raad de ene keer wel de
aanschaf van dezelfde methode goedkeurt en de andere keer
niet. Ik dank IJ well
De voorzitter:
Dat is nu een keer het automatisme van de Lager-onderwijs-
wet 1920.
De heer Verheijen:
Ik konstateer alleen,dat de ideëen van de Inspekteurs ook
niet altijd parallel blijken te lopen.
De voorzitter:
Er zijn weliswaar bepaalde normen,maar ook bepaalde inzich
ten.Ilaar ik ben toch wel blij,dat het onderwijs nog niet zo
ver geüniformeerd is,dat verschillen in inzichten niet
meer mogelijk zouden zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt dit voorstel hierna
aangenomen.
26 -Voorstel van burgemeester en wethouders tot het verlenen
van een garantie
Zonder diskussie of hoofdelijke stemming wordt dit voor
stel hierna aangenomen.