- 2 - Dan is er nog een "bericht ingekomen van de heer en mevrouw Kunst, dat zij een zoon hebben gekregen, Daniël genaamd. Ik weet zexer dat ik uit Uw naam spreek wanneer ik de vader en moeder geluk wens met deze eerst geborene. stuk Naar aanleiding van het ingekomen nummer VI (schrijven van de gemeente Spijkenisse d.d. 28 september 1971» waarbij deze aan alle gemeentebesturen in Nederland verzoekt om adhesie te betuigen aan een motie van de raad dier gemeente, waarbij wordt verzocht dat m.b.t. de uitgil te van grond in erfpacht de vereiste finan- cieringsmogelijkheden voor de gemeente worden geschapen danwel dat er een nationaal stelsel tot stand wordt ge bracht) merkt de heer Valk het volgende op: Ik heb deze aangelegenheid niet bestudeerd;, ik vraag me wel ai of het zoveel voordelen biedt om gronden in erf pacht uit te geven in plaats van deze te verkopen. Is het mogelijk meneer de voorzitter, dat wij hierover worden geinformeerd?Welke voordelen zijn hieraan ver bonden? De voorzitter: Meneer Valk, ik zou U sprekend uit een algemene opvat ting iets kunnen zbggen van de voordelen van het uit geven van grond in erfpacht. Die voordelen spreken eigenlijk voor zich. De mensen betalen een erfpachts canon, na het verstrijken van de termijn keert de grond met verrekening van de daarop eventueel aanwezige op stallen aan de gemeente terug.In dat stelsel is er der halve geen noodzaak aanwezig voor onteigening, evenmin kan er sprake zijn van grondspeculatie. Er is echter een grote belemmering en dat is dacht ik ook de kern van de brief van de gemeente Spijkenisse, dat er moei lijkheden on^taan met de liquiditeit en de financie ring. Ik zie'eigenlijk weinig nut in om U hierover nu uitvoerig te gaan inlichten. In feite worden thans door het hele goedkeuringsbeleid t.a.v. de uitgifte van gron den in bestemmingsplannen de mogelijkheden onthouden v gronden in erfpacht uit te geven* er wordt terdege bij de beoordeling van onze liquiditeitspositie rekening gehouden met de gelden die w.ij te verwachten hebben op grond van grondverkopen, dat zijn gelden die wij weer gebruiken kunnen. Op zich betreft de motie van de ge meente Spijkenisse een interessante zaak. Het is voor gemeenten die een erfpachtsbeleid wil gaan volgen erg vevelend, indien zij daar niet toe kan overgaan. Het ligt niet op onze weg om te gaan streven naar invoering van dat systeem als wij zoveel moeilijkheden zien lig— genw De heer Valk: Dat kan ik mij wel voorstellen, maar ik kan mij ook in denken dat er vele voordelen aan verbonden zijn. Op korte termijn is het wellicht niet rond te krijgen door een gebrek aan de vereiste financieringsmogelijkheden, maar in zijn totaliteit zal het uiteindelijk wellicht voordeliger komen te liggen als alle gemeenten in Neder land hiertoe willen overgaan.Öan zal de regering neem ik aan dit wel willen ondersteunen;het is toch zo dat je doc.r samenspraak dingen kunt bereiken, waartoe je als gemeente alleen niet in staat bent. - 3 - De voorzitter: De moeilijkheid is,meneer Valk, dat de grote bedragen, die in bouwrijpe gi'onden gaan zitten op korte termijn terug moeten komen. Deze gelden zijn nodig voor het ont wikkelen van verdere projecten. Ik kan niet indenken, dat zelfs wanneer alle gemeenten dit zouden begeren, de minister toestemming wil geven om hiervoor gelden te lenen. Dit zou extra spanning geven op de kapitaalmarkt. Het gaat hier vanzelfsprekend om niet onaanzienlijke be- dragen. Ik dacht dat het wat ons betreft een loze zaak was om hier iets aan te gaan doen. De begeerte naar een eigen woning op eigen grond is in deze gemeente overi gens zo groot, dat het erfpachtsstelsel niet als een populaire zaak wordt gezien. De heer Valk: Als de nadelen groter zijn dan de voordelen, dan voel ik ex ook niets voor. De voorzitter: Ik kan dat niet exact uiteenzetten, omdat ik daar ook geen studie van heb gemaakt. Ik geef U voor de vuist weg enkele argumenten. De kans dat wij met het erfpachts stelsel kunnen beginnen is zo minimaal, dat ik zou wil len zeggen:laten wij ons met direct nuttiger zaken be zig houden. Hierna wordt ten aanzien van de ingekomen stukken zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig de voorstellen van burgemeester en wethouders besloten. Nota inzake open- 3 - Nota van burgemeester en wethouders over de openbaar- baarheid van com- heid van commissievergaderingen, missievergaderingen. De heer Kunst: Wij hebben met vreugde kunnen constateren,meneer de voorzitter, dat U zeer veel documentatie over deze aangelegenheid hebt verschaft. De standpunten van voor- en tegenstanders zijn hierin duidelijk toegelicht. Het was reeds te verwachten, dat burgemeester en wet houders niet zouden voorstellen om de commissievergade ringen openbaar te doen zijn. De in deze gemeente werk zame commissies van bijstand hebben tot taak het college van burgemeester en wethouders te adviseren. Daarna wor den de diverse onderwerpen in de openbare raadsvergade ring behandelt. De argumenten pro en contra welke in de bescheiden naar voren worden gebracht zijn in het alge meen erg steekhoudend. De raadsleden zullen dus nu een keuze moeten doen en wel in die zin, dat zij een grotere waarde toekannen aan de ene of de andere soort argument. Ook de jongerengroepering heeft een keuze gemaakt en wel een definitieve tijdens de jongstleden vrijdag ge houden vergadering. Ik was niet in de gelegenheid om die vergadering bij te wonen. De jongeren groepering is unaniem van mening dat er geen openbare commissieverga deringen in het leven moeten worden geroepen. Dit is in wezen voor sommige mensen misschien een bevreemding maar de jongerengroepering heeft in haar partijprogram ma niet gepleit voor openbare commissievergaderingen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1971 | | pagina 109