- 2 -
Dan is er nog een "bericht ingekomen van de heer en
mevrouw Kunst, dat zij een zoon hebben gekregen,
Daniël genaamd. Ik weet zexer dat ik uit Uw naam spreek
wanneer ik de vader en moeder geluk wens met deze eerst
geborene. stuk
Naar aanleiding van het ingekomen nummer VI (schrijven
van de gemeente Spijkenisse d.d. 28 september 1971»
waarbij deze aan alle gemeentebesturen in Nederland
verzoekt om adhesie te betuigen aan een motie van de
raad dier gemeente, waarbij wordt verzocht dat m.b.t.
de uitgil te van grond in erfpacht de vereiste finan-
cieringsmogelijkheden voor de gemeente worden geschapen
danwel dat er een nationaal stelsel tot stand wordt ge
bracht) merkt de heer Valk het volgende op:
Ik heb deze aangelegenheid niet bestudeerd;, ik vraag me
wel ai of het zoveel voordelen biedt om gronden in erf
pacht uit te geven in plaats van deze te verkopen.
Is het mogelijk meneer de voorzitter, dat wij hierover
worden geinformeerd?Welke voordelen zijn hieraan ver
bonden?
De voorzitter:
Meneer Valk, ik zou U sprekend uit een algemene opvat
ting iets kunnen zbggen van de voordelen van het uit
geven van grond in erfpacht. Die voordelen spreken
eigenlijk voor zich. De mensen betalen een erfpachts
canon, na het verstrijken van de termijn keert de grond
met verrekening van de daarop eventueel aanwezige op
stallen aan de gemeente terug.In dat stelsel is er der
halve geen noodzaak aanwezig voor onteigening, evenmin
kan er sprake zijn van grondspeculatie. Er is echter
een grote belemmering en dat is dacht ik ook de kern
van de brief van de gemeente Spijkenisse, dat er moei
lijkheden on^taan met de liquiditeit en de financie
ring. Ik zie'eigenlijk weinig nut in om U hierover nu
uitvoerig te gaan inlichten. In feite worden thans door
het hele goedkeuringsbeleid t.a.v. de uitgifte van gron
den in bestemmingsplannen de mogelijkheden onthouden v
gronden in erfpacht uit te geven* er wordt terdege bij
de beoordeling van onze liquiditeitspositie rekening
gehouden met de gelden die w.ij te verwachten hebben op
grond van grondverkopen, dat zijn gelden die wij weer
gebruiken kunnen. Op zich betreft de motie van de ge
meente Spijkenisse een interessante zaak. Het is voor
gemeenten die een erfpachtsbeleid wil gaan volgen erg
vevelend, indien zij daar niet toe kan overgaan. Het
ligt niet op onze weg om te gaan streven naar invoering
van dat systeem als wij zoveel moeilijkheden zien lig—
genw
De heer Valk:
Dat kan ik mij wel voorstellen, maar ik kan mij ook in
denken dat er vele voordelen aan verbonden zijn. Op
korte termijn is het wellicht niet rond te krijgen door
een gebrek aan de vereiste financieringsmogelijkheden,
maar in zijn totaliteit zal het uiteindelijk wellicht
voordeliger komen te liggen als alle gemeenten in Neder
land hiertoe willen overgaan.Öan zal de regering neem
ik aan dit wel willen ondersteunen;het is toch zo dat
je doc.r samenspraak dingen kunt bereiken, waartoe je
als gemeente alleen niet in staat bent.
- 3 -
De voorzitter:
De moeilijkheid is,meneer Valk, dat de grote bedragen,
die in bouwrijpe gi'onden gaan zitten op korte termijn
terug moeten komen. Deze gelden zijn nodig voor het ont
wikkelen van verdere projecten. Ik kan niet indenken,
dat zelfs wanneer alle gemeenten dit zouden begeren,
de minister toestemming wil geven om hiervoor gelden te
lenen. Dit zou extra spanning geven op de kapitaalmarkt.
Het gaat hier vanzelfsprekend om niet onaanzienlijke be-
dragen. Ik dacht dat het wat ons betreft een loze zaak
was om hier iets aan te gaan doen. De begeerte naar een
eigen woning op eigen grond is in deze gemeente overi
gens zo groot, dat het erfpachtsstelsel niet als een
populaire zaak wordt gezien.
De heer Valk:
Als de nadelen groter zijn dan de voordelen, dan voel
ik ex ook niets voor.
De voorzitter:
Ik kan dat niet exact uiteenzetten, omdat ik daar ook
geen studie van heb gemaakt. Ik geef U voor de vuist
weg enkele argumenten. De kans dat wij met het erfpachts
stelsel kunnen beginnen is zo minimaal, dat ik zou wil
len zeggen:laten wij ons met direct nuttiger zaken be
zig houden.
Hierna wordt ten aanzien van de ingekomen stukken zonder
hoofdelijke stemming overeenkomstig de voorstellen van
burgemeester en wethouders besloten.
Nota inzake open- 3 - Nota van burgemeester en wethouders over de openbaar-
baarheid van com- heid van commissievergaderingen,
missievergaderingen.
De heer Kunst:
Wij hebben met vreugde kunnen constateren,meneer de
voorzitter, dat U zeer veel documentatie over deze
aangelegenheid hebt verschaft. De standpunten van voor-
en tegenstanders zijn hierin duidelijk toegelicht.
Het was reeds te verwachten, dat burgemeester en wet
houders niet zouden voorstellen om de commissievergade
ringen openbaar te doen zijn. De in deze gemeente werk
zame commissies van bijstand hebben tot taak het college
van burgemeester en wethouders te adviseren. Daarna wor
den de diverse onderwerpen in de openbare raadsvergade
ring behandelt. De argumenten pro en contra welke in de
bescheiden naar voren worden gebracht zijn in het alge
meen erg steekhoudend. De raadsleden zullen dus nu een
keuze moeten doen en wel in die zin, dat zij een grotere
waarde toekannen aan de ene of de andere soort argument.
Ook de jongerengroepering heeft een keuze gemaakt en
wel een definitieve tijdens de jongstleden vrijdag ge
houden vergadering. Ik was niet in de gelegenheid om die
vergadering bij te wonen. De jongeren groepering is
unaniem van mening dat er geen openbare commissieverga
deringen in het leven moeten worden geroepen. Dit is
in wezen voor sommige mensen misschien een bevreemding
maar de jongerengroepering heeft in haar partijprogram
ma niet gepleit voor openbare commissievergaderingen.