- 16 -
18 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het be
schikbaar stellen van een krediet voor-de aanleg van
een fietspad tussen de Kleine I'eistraat en de Weimer-
straat.
De voorzitter:
Er wordt een tussenoplossing voorgesteld, namelijk het
leggen van een fietspad tussen de Kleine Heistraat en
de Weimerstraat in plaats van langs de rijksweg zoals
dit door de adressanten gevraagd is.
De heer Valk:
Wij zijn voor deze verharding. Wij willen het college
in ernstige overweging geven om dit niet te doen op de
wijze zoals hier wordt voorgesteld, maar voor de ver
harding tegels te gebruiken. Wij zijn van oordeel, dat
deze rode mijnsteen niet zo geschikt is voor fietsende
schoolkinderen. Bovendien zijn de kosten van het ver
harden met tegels niet, althans niet noemenswaardig,
hoger dan wanneer rode mijnsteen als verharding wordt
gebruikt.
De voorzitter:.
Ook het college heeft dit onder ogen gezien. Er is een
raming van 5.200,voor tegels en*/. 2.300,voor
rode mijnsteen. De kosten van tegelverharding zijn dus
wel wat hoger.
De heer Valk:
Dat geloof ik niet, mijnheer de voorzitter.
De voorzitter:
U moet in de gaten houden dat dit weggetje op het ogen
blik gedc eltelijk een uitwegfurotie vervult. Het te
verlengen weggedeelte over de Kleine Beek wordt slechts
fietspad. We zullen zodanige maatregelen treffen, dat
daar alleen fietsers en voetgangers over kunnen.
Degenen die thans op dit weggetje uitwegen zal zulks
moeten worden toegelaten. Wanneer gewone tegels worden
gebruikt, is het gauw met de verharding gedaan. Daarbij
komt nog -dat is een praktische overweging welke U
hopelijk zult delen- dat een puinverharding gemakkelijker
te repareren is dan wanneer tegels worden stukgereden
en uiteen gereden.
De heer Valk:
Er wordt gesteld dat voor de uitritten dikke tegels
moeten worden gebruikt Dan zou ik graag willen weten
hoeveel m2 dikke tegels het hier betreft.
De voorzitter:
Het weggetje wordt over een lengte van 200 m met
dikke tegels verhard. De breedte zal 2m. gaan bedragen.
De heer Valk:
U stelt zojuist dat zal worden getracht te voorkomen,dat
ander verkeer van dit weggetje gebruik zal gaan maken.
Wanneer dit weggetje 2 meter breed wordt, betwijfel ik
of U dat kunt voorkomen.
Beschikbaar
stellen krediet
voor aanleg
fietspad tussen
Kleine Heistraat
en de Weimer-
straat.
- 17 -
De voorzitter:
Dat kunnen we wel tegengaan omdat daar de Kleine Beek
tussen zit. Daar hebben we het door de constructie van
het bruggetje in de hand te bepalen welk verkeer er over
kan. Op dat punt kunnen we de zaak reguleren.
De heer Valk:
Mijnheer de voorzitter, dan ben ik het er deels wel mee
eens want ik had niet gerekend op een 2 meter brede ver
harding. Alsdan ben ik het met U eens dat het verharden
van dit weggedeelte met tegels inderdaad voor het door U
opgegeven bedrag kan geschieden. Ik dacht namelijk dat
met een fietspad van 1 meter breedte volstaan zou kunnen
worden.
De heer Mathyssen:
De kinderen komen vanuit de Weimerstraat, tegenover de
kerk, op de Wernhoutseweg en moeten dan tot aan de Diep
straat de verkeerde kant van de weg aanhouden.
De voorzitter:
Daar valt niet aan te ontkomen, ook niet wanneer er een
fietspad op de voorgestelde plaats wordt gemaakt. De
Weimerstraat komt op een zodanig punt op de rijksweg uit,
dat de kinderen niet dichter bij het dorp kunnen komen.
De heer Verheijen:
In dit verband wil ik het college nog attenderen op de
zeer slechte toestand van de verbindingsxireg Wernhoutse
weg-Lentsebaan (de Oude Lentsebaan).
De secretaris:
Het is heel moeilijk om die weg in een goede onderhouds-
toestand te houden want er komt gewoon verkeer over.
De heer Verheijen:
Maar daarom heeft deze weg nog wel een goede onderhouds
beurt nodig.
De voorzitter:
Aan Uw opmerking, mijnheer Verheijen, zal de nodige
aandacht worden besteed.
Beschikbaar
stellen kre
diet voor ver
beteringswerk
zaamheden aan
het gasnet en
het bouwen van
een gasstation.
Hierna wordt dit voorstel zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
19 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het beschik
baar stellen van een krediet voor verbeteringswerkzaam
heden aan het gasnet en voor het bouwen van een nieuw
gasstation te Wernhout.
De heer Verheijen:
In het voorstel lees ik: "De hieruit voortvloeiende kapi-
uaalslasten zullen in 1970 geen exploitatieverlies op
leveren." En in 1971