- 4 - Vooral de rekeningen van het Gasbedrijf hebben wij inten sief bekeken. De commissie vroeg zich af of het mogelijk is ook het landelijk gebied van aardgas te voorzien. Wij meenden dat destijds is besloten een onderzoekin te stellen naar de vraag in hoeverre het huidige gasnet kan worden verzwaard indien daarop nieuwe gebieden zou den worden aangesloten. Wij vroegen ons af hoever dit onderzoek reeds is gevorderd. Wij adviseren U de mogelijk heid te bezien om agrarische bedrijven op het gasnet aan te sluiten, o.a. tuinderijenvarkensmesterijen en kippen fokkerijen. Daarnaast hebben wij ruimschoots aandacht geschonken aan het onderhoud van de wegen. Plet is een moeilijke zaai: geweest om dit uit te zoeken. Wij konden namelijk niet nagaan hoeveel uren aan een bepaalde weg was gewerkt. Er is voorgesteld - wij weten niet of dit mogelijk is - om aan het begin van het jaar voor elke weg een begro ting van de te verrichten werkzaamheden op te maken en gedurende het jaar bij te houden hoeveel uren aan het onder houd van die weg zijn besteed. Dan kan er tenminste gezien worden wat er aan een weg gedaan is en hoeveel uren deze werkzaamheden in beslag genomen hebben. Ok stelt de commissie voor om in de periode dat de aard beien en frambozen geveild worden zo weinig mogelijk wegen af te sluiten. In de praktijk blijkt telkens weer dat er tijdens de campagnetijd wegen, ten behoeve van het verrichten van onderhouds- of herstratingswerkzaamheden, worden afgesloten. Dit is een vervelende zaak. Voorts hebben wij de gronden welke de gemeente in eigendom heeft nader in beschouwing genomen. De commissie stelt voor om bij pachtbeëindiging te bekijken wat er met die grond moet gebeuren. Een punt dat burgemeester en wet houders toch wel ^oed moeten bestuderen Deze gronden brengen namelijk weinig op. De voorzitter: Wat de uitbreiding van het gasnet betreft,wij hebben met U smachtend uitgezien naar het resultaat van het onderzoek over de capaciteit van het gasnet. Dit onderzoek is bijna vol tooid. Eerstdaags zullen wij wel kunnen zeggen wat wel en wat niet kan. Met name kunnen wij dan een antwoord geven op de vraag wat de financiële consequenties zijn van de investe ringen die moeten worden verricht, indien bepaalde gedeelten van het buitengebied op het gasnet worden aangesloten. Op dit moment kan ik hierover nog niets concreets zeggen. Een belangrijk punt is zeker: Wat doen we met de uitbreiding van het gasnet in het buitengebied? Ik bedoel hier de onren dabele gebieden. Wanneer iemand zelf de kosten wil betalen, vind ik het best, mits dit geen ongewenste consequenties heeft in de kern. Het geval, kan zich namelijk voordoen,dat een hele grote gebruiker verzoekt zijn bedrijf op het gasnet aan te sluiten en voorstelt de desbetreffende leiding te betalen, doch dat dit tevens tengevolge heeft dat andere lei dingen moeten worden verzwaard. Onder meer in het Rutvenplan hebben wij tussenstations moeten bouwen en hogedrukleidingen moeten leggen omdat de bestaande capaciteit van de leidingen ontoereikend was. Bij de uitbreiding van het gasnet moeten wij natuurlijk in het oog houden, dat gas een vervangbare zaak is. De onrendabele kosten welke de gemeente ten laste van het bedrijf zou nemen, moeten natuurlijk in enige verhouding staan tot het voordeel dat hieruit voor betrokkene voortvloeit. Het verschil in kosten voor een tuinderij tussen het stoken met olie of aard gas ligt in een bepaalde orde van grootte. In de beoordeling van de kosten welke voor rekening van het gasbedrijf blijven, moet natuurlijk rekening worden gehouden met het voordeel dat de mensen geboden wordt. Dat zou ik vèorop willen stelden. Gas is, in tegenstelling tot water en elektriciteit, vervang baar. Er kan weliswaar water uit een pomp worden gehaald, maar dat water voldoet niet meer aan de tegenwoordig geldende hygiënische eisen. Elektriciteit kan van een generator wor den betrokken, doch dat is natuurlijk een hopeloos onpraktische, zaak. Gas daarentegen is wél te vervangen door olie en in de huishoudelijke sfeer door butaangas. Dat is misschien niet zo gemakkelijk, doch de mogelijkheid is aanwezig. Dat ligt dus minder knellend dan bij die andere voorzieningen. Ik wil daarmede niet wegpraten, dat bepaalde stukken van de gemeente, na systematisch onderzoek, in aanmerking worden genomen voor uitbreiding, indien daarvoor termen aanwezig zijn. Dat zou ik zeker niet willen uitsluiten. Dit is bijvoor beeld met de kern Achtmaal gebeurd. Het is dus mogelijk dat bepaalde gebieden op het gasnet worden aangesloten, mits dit in een redelijke verhouding staat tot hetgeen de mensen in werkelijkheid wordt geboden. V/él zal het een punt van overwe ging moeten zijn in hoeverre het voor rekening van het Gas bedrijf nemen van onrendabele gebieden een subsidie zou mogen inhouden aan landbouwbedrijven. Het is als gemeentebestuur bijzonder moeilijk om te treden in een subsidiëring van be drijven. Het zou een andere kwestie zijn, indien aan te slui ten bedrijven zouden kunnen profiteren van bepaalde prijzen die nationaal werden vastgesteld. Ik hoor wel geluiden inzake het aan de tuinders aanbieden van goedkoop gas, doch ik zie dit nog niet direkt te verwezenlijken. Dat moet, naar mijn oor deel, zeker niet incidenteel door het Gasbedrijf gebeuren. Het gas zou opgeleverd moeten worden tegen normale prijzen. Het zal verheugen, dat wij in de begroting voor hot dienst jaar 1970» een ander systeem van begroten zullen gaan volgen voor het werk van gemeentewerken, waaronder tevens het onder houd van de wegen is begrepen. Alsdan zal de toeboeking op bepaalde objecten nauwkeuriger kunnen plaatsvinden. Het wordt mogelijk om daar exacter achter te kijken. Ten aanzien van het afsluiten van wegen in de campagnetijd kan ik U mededelen, dat er een periode geldt voor het oogsten en veilen van aardbeien en frambozen, doch ook voor het ver richten van werkzaamheden aan het wegennet. Het kan vanzelf sprekend gebeuren dat deze twee belangen met elkaar in con flict komen. Er wordt vaak buitenaf aan het wegennet gewerkt, terwijl ook op de buitenwegen de aardbeien en frambozen moe ten worden vervoerd. Ik zie werkelijk geen mogelykheid om in de zomermaanden, de beste tijd om wegen te onderhouden, het verrichten van werkzaamheden aan deze wegen stop te zetten.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1969 | | pagina 77