- 4 -
Vooral de rekeningen van het Gasbedrijf hebben wij inten
sief bekeken. De commissie vroeg zich af of het mogelijk
is ook het landelijk gebied van aardgas te voorzien.
Wij meenden dat destijds is besloten een onderzoekin te
stellen naar de vraag in hoeverre het huidige gasnet
kan worden verzwaard indien daarop nieuwe gebieden zou
den worden aangesloten. Wij vroegen ons af hoever dit
onderzoek reeds is gevorderd. Wij adviseren U de mogelijk
heid te bezien om agrarische bedrijven op het gasnet aan
te sluiten, o.a. tuinderijenvarkensmesterijen en kippen
fokkerijen.
Daarnaast hebben wij ruimschoots aandacht geschonken aan
het onderhoud van de wegen. Plet is een moeilijke zaai:
geweest om dit uit te zoeken. Wij konden namelijk niet
nagaan hoeveel uren aan een bepaalde weg was gewerkt.
Er is voorgesteld - wij weten niet of dit mogelijk is -
om aan het begin van het jaar voor elke weg een begro
ting van de te verrichten werkzaamheden op te maken en
gedurende het jaar bij te houden hoeveel uren aan het onder
houd van die weg zijn besteed. Dan kan er tenminste gezien
worden wat er aan een weg gedaan is en hoeveel uren deze
werkzaamheden in beslag genomen hebben.
Ok stelt de commissie voor om in de periode dat de aard
beien en frambozen geveild worden zo weinig mogelijk
wegen af te sluiten. In de praktijk blijkt telkens weer
dat er tijdens de campagnetijd wegen, ten behoeve van het
verrichten van onderhouds- of herstratingswerkzaamheden,
worden afgesloten. Dit is een vervelende zaak.
Voorts hebben wij de gronden welke de gemeente in eigendom
heeft nader in beschouwing genomen. De commissie stelt
voor om bij pachtbeëindiging te bekijken wat er met die
grond moet gebeuren. Een punt dat burgemeester en wet
houders toch wel ^oed moeten bestuderen Deze gronden brengen
namelijk weinig op.
De voorzitter:
Wat de uitbreiding van het gasnet betreft,wij hebben met U
smachtend uitgezien naar het resultaat van het onderzoek over
de capaciteit van het gasnet. Dit onderzoek is bijna vol
tooid. Eerstdaags zullen wij wel kunnen zeggen wat wel en wat
niet kan. Met name kunnen wij dan een antwoord geven op de
vraag wat de financiële consequenties zijn van de investe
ringen die moeten worden verricht, indien bepaalde gedeelten
van het buitengebied op het gasnet worden aangesloten. Op dit
moment kan ik hierover nog niets concreets zeggen.
Een belangrijk punt is zeker: Wat doen we met de uitbreiding
van het gasnet in het buitengebied? Ik bedoel hier de onren
dabele gebieden. Wanneer iemand zelf de kosten wil betalen,
vind ik het best, mits dit geen ongewenste consequenties
heeft in de kern. Het geval, kan zich namelijk voordoen,dat
een hele grote gebruiker verzoekt zijn bedrijf op het gasnet
aan te sluiten en voorstelt de desbetreffende leiding te
betalen, doch dat dit tevens tengevolge heeft dat andere lei
dingen moeten worden verzwaard. Onder meer in het Rutvenplan
hebben wij tussenstations moeten bouwen en hogedrukleidingen
moeten leggen omdat de bestaande capaciteit van de leidingen
ontoereikend was.
Bij de uitbreiding van het gasnet moeten wij natuurlijk in het
oog houden, dat gas een vervangbare zaak is. De onrendabele
kosten welke de gemeente ten laste van het bedrijf zou nemen,
moeten natuurlijk in enige verhouding staan tot het voordeel
dat hieruit voor betrokkene voortvloeit. Het verschil in
kosten voor een tuinderij tussen het stoken met olie of aard
gas ligt in een bepaalde orde van grootte. In de beoordeling
van de kosten welke voor rekening van het gasbedrijf blijven,
moet natuurlijk rekening worden gehouden met het voordeel dat
de mensen geboden wordt. Dat zou ik vèorop willen stelden.
Gas is, in tegenstelling tot water en elektriciteit, vervang
baar. Er kan weliswaar water uit een pomp worden gehaald,
maar dat water voldoet niet meer aan de tegenwoordig geldende
hygiënische eisen. Elektriciteit kan van een generator wor
den betrokken, doch dat is natuurlijk een hopeloos onpraktische,
zaak. Gas daarentegen is wél te vervangen door olie en in de
huishoudelijke sfeer door butaangas. Dat is misschien niet zo
gemakkelijk, doch de mogelijkheid is aanwezig.
Dat ligt dus minder knellend dan bij die andere voorzieningen.
Ik wil daarmede niet wegpraten, dat bepaalde stukken van de
gemeente, na systematisch onderzoek, in aanmerking worden
genomen voor uitbreiding, indien daarvoor termen aanwezig
zijn. Dat zou ik zeker niet willen uitsluiten. Dit is bijvoor
beeld met de kern Achtmaal gebeurd. Het is dus mogelijk dat
bepaalde gebieden op het gasnet worden aangesloten, mits dit
in een redelijke verhouding staat tot hetgeen de mensen in
werkelijkheid wordt geboden. V/él zal het een punt van overwe
ging moeten zijn in hoeverre het voor rekening van het Gas
bedrijf nemen van onrendabele gebieden een subsidie zou mogen
inhouden aan landbouwbedrijven. Het is als gemeentebestuur
bijzonder moeilijk om te treden in een subsidiëring van be
drijven. Het zou een andere kwestie zijn, indien aan te slui
ten bedrijven zouden kunnen profiteren van bepaalde prijzen
die nationaal werden vastgesteld. Ik hoor wel geluiden inzake
het aan de tuinders aanbieden van goedkoop gas, doch ik zie
dit nog niet direkt te verwezenlijken. Dat moet, naar mijn oor
deel, zeker niet incidenteel door het Gasbedrijf gebeuren.
Het gas zou opgeleverd moeten worden tegen normale prijzen.
Het zal verheugen, dat wij in de begroting voor hot dienst
jaar 1970» een ander systeem van begroten zullen gaan volgen
voor het werk van gemeentewerken, waaronder tevens het onder
houd van de wegen is begrepen. Alsdan zal de toeboeking op
bepaalde objecten nauwkeuriger kunnen plaatsvinden. Het wordt
mogelijk om daar exacter achter te kijken.
Ten aanzien van het afsluiten van wegen in de campagnetijd
kan ik U mededelen, dat er een periode geldt voor het oogsten
en veilen van aardbeien en frambozen, doch ook voor het ver
richten van werkzaamheden aan het wegennet. Het kan vanzelf
sprekend gebeuren dat deze twee belangen met elkaar in con
flict komen. Er wordt vaak buitenaf aan het wegennet gewerkt,
terwijl ook op de buitenwegen de aardbeien en frambozen moe
ten worden vervoerd. Ik zie werkelijk geen mogelykheid om in
de zomermaanden, de beste tijd om wegen te onderhouden, het
verrichten van werkzaamheden aan deze wegen stop te zetten.