Dat betekent, dat we moeten verwachten,dat een groot gedeelte ven het douanepersoneel- we zijn dit nog aan het onderzoeken,U houdt het me ten goede dat ik U hier over nog geen precieze cijfers kan verstrekken,omdat deze aangelegenheid thans in onderzoek is- in sneller of langzamer tempo naar elders zal gaan. Er zijn voorts 431 deklaranten -Belgen zowel als Nederlanders- waar van ik schat 250 Nederlanders. Laatstgenoemde wonen voor een gedeelte in Zundert en voor een gedeelte elders,dit moet nog allemaal uitgezocht worden. Zij zullen ook op zeker ogenblik hun werk verliezen en zijn dan genoodzaakt naar ander werk om te zien. Werk in de administratieve sektor zal in Zundert moeilijk te vinden zijn.Moeilijk ook met hun specialisatiewelke niet ge makkelijk verkoopbaar iswaarschijnlijk ook in de naaste omgeving niet. Deze mensen zullen hetzij moeten worden herschoold,hetzij naar elders moeten worden geholpen. Maar zij zijn in elk geval waarschijnlijk voor Zundert wel verloren. Nu moet ik natuurlijk voorop stellen, dat het eerste het zwaarste weegt. Ik wil de positie van de rijksambtenaren uitdrukkelijk buiten beschouwing laten, daar zorgt de Minister van Financiën voor,mede in het kader van het georganiseerd overleg. Dat is een kwestie van rechtspositie.Daar ben ik alleszins gerust op. Maar het al met al toch wel schoksgewijze afvloeien van de mensen in de deklarantensfeerdat is wat 'anders. Want die hebben de rechtspositie niet. Die hebben natuurlijk wel sociale voorzieningenmaar die kunnen in die funktie praktisch gesproken niet meer werken. Nu wil ik voorop stellen,dat het toch voor ons als gemeentepestuur de eerste zorg is,dat die deklaranten behoorlijk geholpen worden. Hoe dal zal moeten gaan,kan ik op het moment niet zeggen.In Nederland is men wat dat betreft echt niet aan de wolven uitgeleverd. Daar zal wel delelijk iets voor gedaan worden,maar het toch een probleem van een zodanige omvang- het staat gelijk met een behoorlijke bedrijfssluiting- dat wij daar echt onze zorgen aan hebben. Voorop staat bij ons de positie van de deklaranten.Het spreekt vanzelf dat wij net zo goed sympathie hebben voor de mensen die de bedrijven hebben,dus als ondernemer, en het staat evenzeer buiten kijf,dat wij ook de ontwikke lingen in het Belgische aan beide kanten met evenveel sympathie en belangstelling volgen. Maar onze eerste verantwoordelijkheid als gemeentebestuur van Zundert ligt toch wel op het terrein van het mede bevorderen van een voorziening voor de werknemers. Ik twijfel er ook niet aan of daar zal een oplossing voor gevonden kunnen worden. Maar dan krijgen we het eigen Zundertse probleem.Het is gewoon het probleem van de verschraling die ons bedreigt. Vrij plotseling. Als ik nu vrede kón hebben met dit streekplan omdat wij daarin toch eigenlijk min of meer onze ontwikkeling konden vervolgen,welke wij op het ogenblik hebben -zij het dat deze zich nu ook niet zo snel voltrekt, doch gelet op de aard van de Zundertse toestanden vond ik dat nog niet zo gek - wordt dat vervolgen van deze ont wikkeling nu toch wel een beetje zorgelijk. - 11 - We zullen wel degelijk - en hiermede onderschrijf ik zowel de opmerking van de heer Verheijen als die van de heer Valk - met meer klem moeten gaan aandringen op bijzondere hulp. Ik kan U zeggen dat ik inmiddels een gesprek heb gehad met een lid van Gedeputeerde Staten,de heer Coppes, die zich in het bijzonder met de werkgelegenheid in de provincie bezig houdt. De heer Coppes toonde een volledig begrip voor ons standpunt, al had hij dan niet de maand met suiker goed waaruit hij kon delen naast zich staan, ik heb goede hoop dat/wij met de beoordeling van eventuele verlangens gunstig zullen worden ontvangen.Alleen moet IJ niet de illusie hebben dat dit iets is van verzin maar eens wat Als U eens de mogelijkheden voor Uzelf globaal aftast dan zult U dit moeten zien 1 - Industrialisatie op werkelijk grote schaal willen we niet en ligt bovendien hier niet in de rede. Laten we daar nuchter in zijn. Een vestiging van bedrijven die werkgelegenheid kunnen bieden tot enig aantal ja,maar we hebben geen ambities om Etten-Leur achterna te gaan. Dat past niet in onze structuurdaar zijn we trouwens ook te laat voor.Dat had misschien in 1945 kunnen worden aan gespannen ,maar nu niet meer. 2 - In Zundert is de structuur - behalve de vestiging van enkele gewaardeerde bedrijven - toch in hoofd zaak agrarisch.Wie geen vreemdeling in Europa is,die weet dat de ontwikkelingen in de agrarische sektor met zorg tegemoet gezien worden. Vals optimisme is er dacht ik toch niet bij. We zullen blij zijn als we het kunnen houden,maar dan hebben we al geboft We hebben beperkte mogelijkheden ven industriezelfs wanneer we onze zin zouden krijgen en een bedrij venterrein mogen inrichten. Dat zal ook maar een beperkt soulaas bieden,dat ligt ook helemaal in de ontwikkeling der dingen en past ook helemaal in de structuur van de plaats en de streek. Het is ook onzinnig om te proberen hier een grote kern van de grond te krijgen,terwijl er hier en daar nog zoveel industrieterreinen beschikbaar zijn. 3 - Ik loop een beetje vooruit op het tweede punt van die natuurschoon- en recreatiegebieden.Een niet al te zwaar aangetrokken functie op het gebied van de recreatie. En ga voor Uzelf maar na,we hebben hier een aantal beschermde gebieden,die min of meer ingekapseld zijn. En daarbuiten hebben we een een heel mooi landschap,maar toch weer niet zo danig, dat het als een touristische kraker mag gelden. Laat ons daar heel nuchter in zijn.Blijft - en ik geloof dat dat het punt is waarnaar we toch wel moeten kijkenwanneer we nuchter willen zijn -

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1969 | | pagina 47