Dat betekent, dat we moeten verwachten,dat een groot
gedeelte ven het douanepersoneel- we zijn dit nog aan
het onderzoeken,U houdt het me ten goede dat ik U hier
over nog geen precieze cijfers kan verstrekken,omdat
deze aangelegenheid thans in onderzoek is- in sneller
of langzamer tempo naar elders zal gaan. Er zijn voorts
431 deklaranten -Belgen zowel als Nederlanders- waar
van ik schat 250 Nederlanders. Laatstgenoemde wonen
voor een gedeelte in Zundert en voor een gedeelte
elders,dit moet nog allemaal uitgezocht worden. Zij
zullen ook op zeker ogenblik hun werk verliezen en zijn
dan genoodzaakt naar ander werk om te zien. Werk in de
administratieve sektor zal in Zundert moeilijk te vinden
zijn.Moeilijk ook met hun specialisatiewelke niet ge
makkelijk verkoopbaar iswaarschijnlijk ook in de naaste
omgeving niet. Deze mensen zullen hetzij moeten worden
herschoold,hetzij naar elders moeten worden geholpen.
Maar zij zijn in elk geval waarschijnlijk voor Zundert wel
verloren. Nu moet ik natuurlijk voorop stellen, dat het
eerste het zwaarste weegt. Ik wil de positie van de
rijksambtenaren uitdrukkelijk buiten beschouwing laten,
daar zorgt de Minister van Financiën voor,mede in het
kader van het georganiseerd overleg. Dat is een kwestie
van rechtspositie.Daar ben ik alleszins gerust op. Maar
het al met al toch wel schoksgewijze afvloeien van de
mensen in de deklarantensfeerdat is wat 'anders. Want
die hebben de rechtspositie niet. Die hebben natuurlijk
wel sociale voorzieningenmaar die kunnen in die funktie
praktisch gesproken niet meer werken. Nu wil ik voorop
stellen,dat het toch voor ons als gemeentepestuur de
eerste zorg is,dat die deklaranten behoorlijk geholpen
worden. Hoe dal zal moeten gaan,kan ik op het moment
niet zeggen.In Nederland is men wat dat betreft echt
niet aan de wolven uitgeleverd. Daar zal wel delelijk
iets voor gedaan worden,maar het toch een probleem van
een zodanige omvang- het staat gelijk met een behoorlijke
bedrijfssluiting- dat wij daar echt onze zorgen aan hebben.
Voorop staat bij ons de positie van de deklaranten.Het
spreekt vanzelf dat wij net zo goed sympathie hebben
voor de mensen die de bedrijven hebben,dus als ondernemer,
en het staat evenzeer buiten kijf,dat wij ook de ontwikke
lingen in het Belgische aan beide kanten met evenveel
sympathie en belangstelling volgen. Maar onze eerste
verantwoordelijkheid als gemeentebestuur van Zundert ligt
toch wel op het terrein van het mede bevorderen van een
voorziening voor de werknemers. Ik twijfel er ook niet aan
of daar zal een oplossing voor gevonden kunnen worden.
Maar dan krijgen we het eigen Zundertse probleem.Het is
gewoon het probleem van de verschraling die ons bedreigt.
Vrij plotseling. Als ik nu vrede kón hebben met dit
streekplan omdat wij daarin toch eigenlijk min of meer onze
ontwikkeling konden vervolgen,welke wij op het ogenblik
hebben -zij het dat deze zich nu ook niet zo snel voltrekt,
doch gelet op de aard van de Zundertse toestanden vond ik
dat nog niet zo gek - wordt dat vervolgen van deze ont
wikkeling nu toch wel een beetje zorgelijk.
- 11 -
We zullen wel degelijk - en hiermede onderschrijf ik
zowel de opmerking van de heer Verheijen als die van
de heer Valk - met meer klem moeten gaan aandringen
op bijzondere hulp. Ik kan U zeggen dat ik inmiddels
een gesprek heb gehad met een lid van Gedeputeerde
Staten,de heer Coppes, die zich in het bijzonder met
de werkgelegenheid in de provincie bezig houdt.
De heer Coppes toonde een volledig begrip voor ons
standpunt, al had hij dan niet de maand met suiker
goed waaruit hij kon delen naast zich staan, ik heb
goede hoop dat/wij met de beoordeling van eventuele
verlangens gunstig zullen worden ontvangen.Alleen
moet IJ niet de illusie hebben dat dit iets is van
verzin maar eens wat
Als U eens de mogelijkheden voor Uzelf globaal aftast
dan zult U dit moeten zien
1 - Industrialisatie op werkelijk grote schaal willen
we niet en ligt bovendien hier niet in de rede.
Laten we daar nuchter in zijn. Een vestiging van
bedrijven die werkgelegenheid kunnen bieden tot
enig aantal ja,maar we hebben geen ambities om
Etten-Leur achterna te gaan. Dat past niet in
onze structuurdaar zijn we trouwens ook te laat
voor.Dat had misschien in 1945 kunnen worden aan
gespannen ,maar nu niet meer.
2 - In Zundert is de structuur - behalve de vestiging
van enkele gewaardeerde bedrijven - toch in hoofd
zaak agrarisch.Wie geen vreemdeling in Europa is,die
weet dat de ontwikkelingen in de agrarische sektor
met zorg tegemoet gezien worden. Vals optimisme
is er dacht ik toch niet bij. We zullen blij zijn
als we het kunnen houden,maar dan hebben we al
geboft
We hebben beperkte mogelijkheden ven industriezelfs
wanneer we onze zin zouden krijgen en een bedrij
venterrein mogen inrichten. Dat zal ook maar een
beperkt soulaas bieden,dat ligt ook helemaal in
de ontwikkeling der dingen en past ook helemaal
in de structuur van de plaats en de streek.
Het is ook onzinnig om te proberen hier een grote
kern van de grond te krijgen,terwijl er hier en
daar nog zoveel industrieterreinen beschikbaar
zijn.
3 - Ik loop een beetje vooruit op het tweede punt van
die natuurschoon- en recreatiegebieden.Een niet al te
zwaar aangetrokken functie op het gebied van de
recreatie. En ga voor Uzelf maar na,we hebben
hier een aantal beschermde gebieden,die min of
meer ingekapseld zijn. En daarbuiten hebben we een
een heel mooi landschap,maar toch weer niet zo
danig, dat het als een touristische kraker mag
gelden. Laat ons daar heel nuchter in zijn.Blijft -
en ik geloof dat dat het punt is waarnaar we toch
wel moeten kijkenwanneer we nuchter willen zijn -