- 4 - De voorzitters Dat nemen ze niet met een korreltje zout wanneer de ge meente de grond gaat kopen. De heer Van Aerts Nu ziet er een eigenaar van een groot herengoed tussen die helemaal niets aan het onderhoud van de weg laat doen. De voorzitter Dan zou ik met de eigenaar van dat goed gaan praten. Het is heel gemakkelyk om te zeggen s We zullen dat wel even doen Het lijkt in de praktijk veelal onre delijk indien de gemeente op een gegeven punt het wegen- onderhoud beëindigt.Dat stukje resterende weg kan de gemeente er toch wel bijnemen. De praktyk is dat de ge meente dan van het onderhoud van de ene in de andere weg rolt en het eind dan zoek is. Deze aangelegenheid kan misschien wel eens het onderwerp van gesprek vor men in de commissie Openbare Werken, krygt nu van my een eerste reaktie,maar ik ben. niet degene om dit nu af te wijzen. Ik wil IJ op de juiste procedure wijzen. Laten we het eens met deze commissie opnemen. Deze commissie kan er dan wellicht een meer gefundeerd oordeel over geven dan mijn eerste reaktie op Uw vraag. De heer Jochemss Waarom moeten deze mensen nu nog onder druk straatbe lasting betalen De voorzitter: Onder druk,dat weet ik, deze druk wordt tot in onze ^ringen uitgeoefend. Het is heel simpel,omdat deze mensen niet alleen aan die eigen straat wonen,maar met die straat op een behoorlijk wegennet zijn aangesloten. Maar vergeet U dan niet dat ten aanzien van de bepaling van de straatbelasting destijds - vóór myn tijd - is uitgegaan van het beginsel van solidariteitwaarbij we èn de kom èn de buitengewesten gelykelijk laten delen in ciie lasten. Laarby moet U bedenken,dat de belangheb benden in de kom aan de onderhoudstoestand van de wegen buitenaf geen voordeel hebben. Dat is een systeem waar voor kan worden gekozen.Daarnaast kan men kiezen voor het systeem» Voor de voorzieningen welke iemand voor zijn deur heeftbetaalt hij naar evenredigheid straatbe lasting. Het is mogelijk dat dit systeem nog eens wordt ingevoerd. Haar dit ogenblik ligt toch nog iets verder af. Dat zou moeten komen wanneer we nog eens tot een onroerend goed belasting geraken. Maar dat is op dit moment. gelet op de grote hoeveel werkzaamheden welke hieraan verbonden is en gelet op het feit dat dit juist een onderwerp van bespreking is by het bekijken van het eigen gemeentelijk belastinggebied,wel heel moeilijk. Het is byzonder moeilyk om de basis van een dergelyke belas ting te gaan veranderen.Er valt hier iets voor te zeggen, gemeente Zundert daarmede akkoord is gegaan,dan geloof ik dat de industrialisatie, en de vrije bebouwing en nog meer facetten, voor goed van de baan zijn. Ik dacht zo, mijnheer de voorzitter, dat Zundert - en in iets mindere mate Rijsbergen - volledig buiten spel zijn ge zet. In de verdere ontwikkeling van West-Brabant zullen deze gemeenten nog weinig hebben in te brengen.Wanneer ik het mis heb, mynheer de voorzitterhoor ik daar graag Uw mening over. Naar mijn mening moeten we ingrijpen voor het te laat is. Het is allemaal heel mooi dat men het zoekt in de ontwikkeling van West-Brabantdat in dit gedeelte van de provincie industrialisatie mag ko men, maar Zundert is hier toch, ja haast met name,buiten spel gezet. Ik lees bovendien in het ontwerp-streek- plan dat Zundert nog minder van betekenis gaat worden wanneer de grensformaliteiten opgeheven zijn. Het ziet er naar uit,dat dit gauw gaat gebeuren. Het is op zich heel mooi dat Zundert bestempeld is tot een agrarische en recreatieve gemeente, vooral dat eerste misschien nog meer dan het tweede,dat juichen we erg toe,maar we hebben behoefte aan meer. Het is mijns inziens duide lijk uit dit streekplan gebleken,dat Zundert gedegra deerd wordt tot een gewone landelijke plaats zonder meer. Ik zie nog aankomen dat straks Zundert nog van minder betekenis wordt, ook voor de middens tandwanneer de nieuwe E 10 weg is aangelegd en in gebruik is ge nomen. De grensdocumentatie is straks afgelopen,we mogen geen industrie vestigen,behoudens een bescheiden industrie. Bij dit alles staat dat streekplan Zundert in de weg. Ik heb daarom toch wel zorgen over dit streek plan met name voor wat onze gemeente betref tmijnheer de voorzitter. Ik wil dan ook graag,wanneer dit mogelyk is, Uw visie daarover vernemen.Wanneer dit nodig is dient aan de bevoegde instantie een beroepschrift te worden gericht. De heer Valk Zoals U weetmijnheer de voorzitter, is onze fraktie naar die bewuste avond in Bouvigne geweest. Deze avond was belegd ter bespreking van het voor-ontwerp van het globale streekplan voor West-Brabant. Er werd meer bui ten het bewuste plan om gesproken,met name werden er meer politieke kwesties besproken. Maar er is nog een vervolg-byeenkomst gepland en wel aanstaande donderdag avond. Niettegenstaande dat ben ik het met veel van het geprokene van kollega Verheyen eens, zy het niet met alles. Een werkelijke bestudering van dit plan vraagt op de eerste plaats deskundigheid en op de tweede plaats ook nog enorm veel tijd,hetgeen we van al onze raads leden niet mogen verlangen. Dan is mijn idee en voorstel, mijnheer de voorzitter, en dit betreft tevens het streekplan "Natuurschoon- en Rekreatiegebiedenin Noord- Brabant", een deskundige commissie te benoemen. Leze commissie behoeft niet persé uit de raad te worden be noemd doch dient wel het vertrouwen van de raad te hebben.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1969 | | pagina 44