De heer Van Aert: Haar aanleiding van punt 8 van de notulen op bladzijde 14» het beschikbaar stellen van een krediet voor de aanschaffing van een rotavator, wil ik nog iets naar voren brengen. Niet over de rotavator.Daar zullen we wel een demonstratie van te zien krijgen en dan kri tiek kunnen leverenindien dit nodig is. Het gaat hier om, mijnheer de voorzitter. De heer Valk heeft gesuggereerd om de Muisvonder op te maken. Ik ben daar helemaal niet tegen,beter gezegd,ik ben er zelfs voor. De weg naar de Reten is behoorlijk opge maakt, zij het niet voor 100fo. De aangelanden van deze weg krijgen van een partikulier een aanslag om de daar mede verband houdende kosten te betalen. Nu zijn ze wel niet verplicht om te betalen,maar aan de andere kant is het toch wel beleefd om dit te doen. Nu hoor de ik dat in de Blokenstraat het onderhoud eveneens op die manier gebeurt. Ik wil burgemeester en \-/ethouders voorstellen om deze wegen bij de gemeente in onderhoud te nemen. De voorzitter: Het verwondert me helemaal niet dat die mensen aan de Reten en aan de Blokenstraat dit zo doen.Deze wegen zijn immers bij hen in onderhoud. Het is maar een heel gewone zaai dat ze er iets aan doen.Er zijn een hele boel wegen -partikulier of niet partikulier -die in een slechte toestand verkerenmaar mag ik U er aan herinneren dat er in deze gemeente ruim 40 km. par- tikuliere zandwegen liggen.Als wij nu -omdat dit die mensen fijn uitkomt - het onderhoud van die partiku- liere wegen overnemen,dan zouden we een enorme last op onze nek halen. Ik vind dat de gemeente al bijzonder soepel is om die zandwegenzonder onderscheid met de eigen gemeentewegen,op een schema van reconstructie te zetten,afhankelijk van de werkelijke urgentie. Derhalve los van de vraag of het nu een gemeenteweg of een partikuliere weg betreft. Het is bijzonder moeilijk om al deze partikuliere wegen van gemeentewege te gaan onderhouden. De heer Van Aert: Is het nu zo'n bezwaar om deze wegen met de wegen- schaaf te bewerken De voorzitter: Wij hebben dit materiaal nodig voor het onderhoud van onze eigen wegen. Op dit onderhoud hebben we al genoeg kritiek.Ik vind het niet nodig om in dit opzicht nog kritiek aan te halen voor de partikuliere wegen. Je kunt het namelijk nooit goed doen,zoals de zaken er nu voor staan. Ik geloof dat dit in de gaten moet- worden gehouden.De enig juiste oplossing is de methode welke wij toepassen en wel een weg op een zeker ogenblik in de urgentie meenemen en opnemen in een verhardingsplan, - 3 - deze weg op een behoorlijk tracé brengen en verbeteren en vervolgens in eigendom en onderhoud overnemen. De heer Van Aert: Ik vind het wel jammer dat de belanghebbenden het on derhoud van deze wegen moeten betalen. De voorzitters Dat is heel gewoon,ze zijn onderhoudsplichtig.Mag ik het anders stellen, als de gemeente deze wegen over neemt,komen belanghebbende er met een koopje af omdat wy geen afkoopsom vragen wegens bevrijding van de on derhoudsplicht De heer Van Aert: Dus deze mensen komen er altijd bekaaid af De voorzitter: Deze mensen hebben een weg,dat is hun eigen weg,welke ze altijd hebben gehad. De heer Van Aert: Mag ik het dan andersom stellen.Het zyn gelukkige mensen die langs verharde wegen wonen. De voorzitter: Het zijn gelukkige mensen die inderdaad aan een goede weg wonen. Maar zoals ik U zei wordt er geen enkel onderscheid gemaakt bij het bepalen van de urgentie ten aanzien van de verbetering van de wegen.Om nu naar aanleiding van de notulen maar even te besluiten om 40 km zandwegen in onderhoud by de gemeente te nemen, vind ik nogal wat ingrijpend. De heer Van Aert: Het gaat hier niet om 40 km. De voorzitter: Het betreft hier wèl 40 km. zandwegen.Indien namelijk besloten wordt om het onderhoud van de weg naar de Re ten ,de Blokenstraat etc.ten laste van de gemeente te brengen,dan kan iedereen met recht en reden aanvoeren, dat de partikuliere zandweg,of een gedeelte ervan,het welk hij moet onderhouden,eveneens door de gemeente wordt onderhouden. Dat is nu juist de narigheid. Als het slechts 3 a 4 km. betrof,dan was het niet zo'n probleem. Haar het gaat hier om 40 km. Dan is pas het einde bereikt wanneer de laatste partikuliere weg door de gemeente wordt onderhouden. Ik vind dit een té zware last om by de huidige stand van zaken zomaar op ons te nemen. De heer Van Aert: Het feit,dat die weg by die belanghebbenden in eigendom berust,moet U met een korreltje zout nemen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1969 | | pagina 43