De heer Van Aert:
Haar aanleiding van punt 8 van de notulen op bladzijde
14» het beschikbaar stellen van een krediet voor de
aanschaffing van een rotavator, wil ik nog iets naar
voren brengen. Niet over de rotavator.Daar zullen we
wel een demonstratie van te zien krijgen en dan kri
tiek kunnen leverenindien dit nodig is.
Het gaat hier om, mijnheer de voorzitter. De heer Valk
heeft gesuggereerd om de Muisvonder op te maken.
Ik ben daar helemaal niet tegen,beter gezegd,ik ben
er zelfs voor. De weg naar de Reten is behoorlijk opge
maakt, zij het niet voor 100fo. De aangelanden van deze
weg krijgen van een partikulier een aanslag om de daar
mede verband houdende kosten te betalen. Nu zijn ze
wel niet verplicht om te betalen,maar aan de andere
kant is het toch wel beleefd om dit te doen. Nu hoor
de ik dat in de Blokenstraat het onderhoud eveneens
op die manier gebeurt.
Ik wil burgemeester en \-/ethouders voorstellen om deze
wegen bij de gemeente in onderhoud te nemen.
De voorzitter:
Het verwondert me helemaal niet dat die mensen aan de
Reten en aan de Blokenstraat dit zo doen.Deze wegen
zijn immers bij hen in onderhoud. Het is maar een heel
gewone zaai dat ze er iets aan doen.Er zijn een hele
boel wegen -partikulier of niet partikulier -die in
een slechte toestand verkerenmaar mag ik U er aan
herinneren dat er in deze gemeente ruim 40 km. par-
tikuliere zandwegen liggen.Als wij nu -omdat dit die
mensen fijn uitkomt - het onderhoud van die partiku-
liere wegen overnemen,dan zouden we een enorme last
op onze nek halen. Ik vind dat de gemeente al bijzonder
soepel is om die zandwegenzonder onderscheid met de
eigen gemeentewegen,op een schema van reconstructie te
zetten,afhankelijk van de werkelijke urgentie. Derhalve
los van de vraag of het nu een gemeenteweg of een
partikuliere weg betreft. Het is bijzonder moeilijk om
al deze partikuliere wegen van gemeentewege te gaan
onderhouden.
De heer Van Aert:
Is het nu zo'n bezwaar om deze wegen met de wegen-
schaaf te bewerken
De voorzitter:
Wij hebben dit materiaal nodig voor het onderhoud van
onze eigen wegen. Op dit onderhoud hebben we al genoeg
kritiek.Ik vind het niet nodig om in dit opzicht nog
kritiek aan te halen voor de partikuliere wegen. Je
kunt het namelijk nooit goed doen,zoals de zaken er nu
voor staan. Ik geloof dat dit in de gaten moet- worden
gehouden.De enig juiste oplossing is de methode welke
wij toepassen en wel een weg op een zeker ogenblik in
de urgentie meenemen en opnemen in een verhardingsplan,
- 3 -
deze weg op een behoorlijk tracé brengen en verbeteren
en vervolgens in eigendom en onderhoud overnemen.
De heer Van Aert:
Ik vind het wel jammer dat de belanghebbenden het on
derhoud van deze wegen moeten betalen.
De voorzitters
Dat is heel gewoon,ze zijn onderhoudsplichtig.Mag ik
het anders stellen, als de gemeente deze wegen over
neemt,komen belanghebbende er met een koopje af omdat
wy geen afkoopsom vragen wegens bevrijding van de on
derhoudsplicht
De heer Van Aert:
Dus deze mensen komen er altijd bekaaid af
De voorzitter:
Deze mensen hebben een weg,dat is hun eigen weg,welke
ze altijd hebben gehad.
De heer Van Aert:
Mag ik het dan andersom stellen.Het zyn gelukkige
mensen die langs verharde wegen wonen.
De voorzitter:
Het zijn gelukkige mensen die inderdaad aan een goede
weg wonen. Maar zoals ik U zei wordt er geen enkel
onderscheid gemaakt bij het bepalen van de urgentie ten
aanzien van de verbetering van de wegen.Om nu naar
aanleiding van de notulen maar even te besluiten om
40 km zandwegen in onderhoud by de gemeente te nemen,
vind ik nogal wat ingrijpend.
De heer Van Aert:
Het gaat hier niet om 40 km.
De voorzitter:
Het betreft hier wèl 40 km. zandwegen.Indien namelijk
besloten wordt om het onderhoud van de weg naar de Re
ten ,de Blokenstraat etc.ten laste van de gemeente te
brengen,dan kan iedereen met recht en reden aanvoeren,
dat de partikuliere zandweg,of een gedeelte ervan,het
welk hij moet onderhouden,eveneens door de gemeente
wordt onderhouden. Dat is nu juist de narigheid. Als
het slechts 3 a 4 km. betrof,dan was het niet zo'n
probleem. Haar het gaat hier om 40 km. Dan is pas het
einde bereikt wanneer de laatste partikuliere weg door
de gemeente wordt onderhouden. Ik vind dit een té
zware last om by de huidige stand van zaken zomaar op
ons te nemen.
De heer Van Aert:
Het feit,dat die weg by die belanghebbenden in eigendom
berust,moet U met een korreltje zout nemen.