- 6 - Hierna wordt besloten het voorstel van de fraktie van de heer Valk aan te nemen en wel in die zin,dat aan Gedeputeerde Staten een brief zal worden gezonden met de hierboven vermelde inhoud. Vervolgens wordt het voorstel van burgemeester en wethouders zonder hoofdelijke stemming aangenomen. 4 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot wijzi ging van de "Legesverordening Zundert 1968". De voorzitter; Op het ogenblik mag ik als burgemeester ontheffingen verlenen van de sluitingstijd van cafe's. In de praktijk gebeurt dit incidenteel tot het uur waar voor men de ontheffing vraagt. Laarnaast wordt tot 1 uur gewerkt met een bonnensysteem. De kasteleins vullen deze bonnen zelf in. Dat is de toestand die ik hier heb aangetroffen en welke ik tot heden heb gecontinueerd. Het blijkt in de praktijk dat de sluitingstijd van 1 uur, welke tijd de kasteleins in principe zelf kunnen kiezen, wat krap bemeten is. Het is gewenst de kasteleins de nodige armslag te geven ten aanzien van de exploitatie van hun bedrij ven. Ook bij de bezoekers van deze bedrijven blijkt veelvuldig het verlangen te bestaan om het later te maken dan 1 uur. Het is een punt dat ik*-naar ik dacht- de raad niet nader behoef toe te lichten. Het bonnensysteem voldoet niet. Wanneer we bekijken wie die bonnen inzenden dan blijkt dat minder bonnen zijn verbruikt dan mag worden verwacht op grond van het aantal avonden dat de café's langer open zijn We dachten nu een wat simpeler versie te kiezen, namelijk een verlenging met 2 uur gedurende een kalenderkwartaal. ij zouden dat op twee wijzen kun nen doen. We kunnen de Algemene Politieverordening wyzigen en aanpassen aan de bestaande behoefte. Maar aangezien wij de inkomsten op hetzelfde peil willen handhaven wordt het volgende voorgesteld. Met Uw welnemen -want ik meen dat ik de Algemene Politieverordening op dit punt niet zo ruim zcukuren interpreteren zonder Uw goedkeuring- wil ik ver lengingen geven tot 2 uur en wel gedurende 3 maan den. De kasteleins kunnen dus voor een kalender kwartaal verlenging van het sluitingsuur tot 2 uur krijgen. Ik zeg met nadruk per kalenderkwartaal. De verordening zal dan ook op 1 juli 19^9 in wer king moeten treden. Voor een dergelijke verlenging zou de kastelein -en daarvoor is een wijziging van de legesverordening noodzakelijk- 50,leges moeten betalen. Dit bedrag is zodanig berekend dat zulks voor de gemeente een gelijke opbrengst betekart opzichte van het huidige systeem. Voor degenen die van deze regeling gebruik willen maken is dit echt wel interessant. Wijziging Legesver ordening. - 7 - Volgens de bestaande verordening betaalt een kastelein voor een half uur verlenging 2,50 leges. Voor genoemde 50,T- kan een kastelein volgens de thans van kracht zijnde regeling in totaal slechts voor 10 uur verlenging krijgen, terwijl hij volgens het voorgestelde systeem gedurende de 3 maanden veel meer uren van de verlenging kan profiteren. Wij menen dat wij de leges niet hoger moeten stellen dan strikt noodzakelijk is om onze in komsten op peil te houden. Ik \^ijs er van de andere kant op, dat we én de kasteleins in de exploitatie van hun bedrijven én de bezoekers zo min mogelijk belemmeringen in de weg moeten leggen teneinde datgene te kunnen doen wat volgens het normale sociale verkeer in café's nor maal en gebruikelijk is. Voor de verlenging van het slui tingsuur met 2 uur gedurende een kalenderkwartaal be hoeft de Algemene Politieverordening niet te worden ge wijzigd. Viel moet een wijziging van de legesverordening worden vastgesteld omdat deze verordening terzake geen tarief kent voor een driemaandelijkse ontheffing van het sluitingsuur. Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem met ingang van 1 juli a.s. wordt toegepast. Verwacht mag worden dat de koninklijke goedkeuring alsdan is verkregen. De eerste vraag is dus Gaat U ermede akkoord,dat ik de bevoegdheid welke ik terzake op grond van de Algemene Politieverordening heb, zodanig hanteer dat ik de kaste leins verlenging geef tot 2 uur gedurende een kalender kwartaal? De tweede vraag betreft Gaat U akkoord met het voorstel tot wijziging van de legesverordening om een tarief in te stellen voor deze driemaandelijkse verlen gingen? Ik wil nog ter verduidelijking hieraan toevoegen, dat degenen die geen gebruik willen maken van de nieuwe regeling op de normale manier een verlenging kunnen ver krijgen. Wanneer dus een kastelein stelt, dat deze nieuwe regeling voor hem weinig interessant is omdat hij als regel niet zulke late klanten heeft, dan kan hij dus altijd voor incidentele gevallen een verlenging ver krijgen. Men zal trouwens ook een verlenging moeten halen wanneer het de bedoeling is de zaak tot na 2 uur open te houden. De heer Valk: Ik ga er wel mee akkoord, maar U sprak even over een verlenging per kalenderkwartaalWanneer dat kwartaal eenmaal begonnen is en 2 3 weken later een kastelein verzoekt van de driemaandelijkse verlenging gebruik te maken, moet hij dan wachten tot het kalenderkwartaal is verstreken? De voorzitter; Ik denk dat de zaak wel zo zal verlopen, dat de kaste leins die belangstelling 'voor dit nieuwe systeem tonen, hier komen praten en dat we verder aan deze regeling de hand zullen moeten houden. Dit nieuwe systeem verdient uit een oogpunt van controle veruit de voorkeur boven het bonnensysteem. Het is de bedoeling dat de 3 maande lijkse verier gingen synchroon lopen met het kalenderkwar taal. Wanneer iemand bijvoorbeeld op 3 juli komt zal zijn

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1969 | | pagina 36