- 18 - De heer Verheyen: Men Leeft gesproken over de ervaringendie van deze wagen bekend zijn. Ik heb geconstateerd,dat de gemeenten Rotterdam en Purmerend en nog verschilende andere deze wagen in bijbestelling hadden. In aamerking nemen de het feit,dat deze gemeenten en ook de luchthaven Schiphol reeds jarenlang relaties onderhouden met Kronenburg,dan zie ik daarin toch wel een zekere ga rantie voor de doelmatigheid van het door die firma geproduceerde materiaal.Men heeft de beste ervarin gen met die opbouw. Daar uiteindelijk geen der leden stemming verlangt, wordt dit voorstel geacht te zyn aangenomen. 13 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het be schikbaar stellen van een krediet voor de aanschaf fing van een UNIMOG-wagen met toebehoren. De heer Van Aert: Mijnheer de voorzitter, ik hoop op de eerste plaats, dat door de aanschaf van deze wagen,waar ik niet op tegen zal zijn, de buitenwegen verbeterd zullen wor den dat zou al een heel groot winstpunt zijn. Maarmijnheer de voorzitter, hoewel in het voorstel vermeld is,dat de commissie "Openbare Werken" met deze aanschaf akkoord is,heb ik toch zo mijn twijfels. Ik heb in de stukken gezien,dat het motorvermogen 34P"h. is5dit is naar mijn mening aan de lage kant. Nu heb ik van een van de leden vernomen, dat deze wagen vierwiel-aandryving heeft en dat scheelt wel iets en dat heeft me dan ook wel enigszins gerust gesteld,maar ik ben er van overtuigd,dat een trekker met een motor van 34 p.k. met een dubbele schyven- egge,als deze op dit moment op de wegen zou worden ingezet,er niet meer uit zou kunnen komen.Ik vind het aantal p.k.'s aan de lage kant. Ik hoop ,dat we hiermede inderdaad een Manusje - van - alles krijgen. Bij de aanschaf van de Landrover hadden we die verwachting ook,maar in de praktyk heb ik van die wagen nog niet zo heel veel goeds ge zien, waarbij ik vooral doel op het bijschaven van de wegen. Ik ben toch wel bang,dat er met dit' "Manusje" ook weer niet veel van terecht zal komen De voorzitter: Het wordt natuurlylc wel een heel erg technische kwestie als je moet ingaan of dat motorvermogen by deze wagen by zyn lage gearing en zyn vierwiel- aandryving voldoende is of niet. Ik weet ongeveer wat een lage gearing is,maar daar houdt het dan ook helemaal mee op.Ik geloof wel,dat dit motor vermogen bij een redelyke versnellingsverhouding tot voldoende arbeidsprestaties kan leiden. - 19 Het is ook niet de bedoeling om dit ding als bull dozer te gaan gebruiken.Het zal uiteraard ingezet wor den voor meer lichtere werkzaamheden.Je moet het niet gebruiken voor zwaar grondwerk.Juist voor het lichtere werk als het bijschaven van een berm,het maaien van een kant en het egaliseren van vuilnisbelten,waarvoor je anders een bull-dozer zou moeten inschakelen,is dit een uistekend hulpmiddel.Je kunt hem niet vergelijken met een trekker; dat is een heel andere machine met een geheel andere bouw en een geheel andere bedoeling. Ook de motorvermogens kun je niet helemaal vergelijken. Als je nu eens kykt naar de snelheden van auto's op het motorvermogen,dat die hebben,dan kom je tot de conclusie,dat dit een zaak is, die niet alleen van het aantal p.k.s afhankelijk is. De heer Van Aert: Een trekker heeft ook een gearing voor een snelheid van 1 km. of nog minder.Dan wilde ik nog graag weten óf men al ervaxing heeft met de maaibalk.Ik vraag me wel af of een vingerbalk geschikt is voor het maaien van bermen. De heer Koeken: Ik geloof,dat dit jaar alles met een maaid is. vingerbalk ge- De heer Van Aert: De Achtmaalseweg is met een cirkelmaaier uitgevoerd. De heer Koeken: Dat is omdat daarlangs veel bomen staan. De heer Van Aert: Dat bedoel ik juist.En dan ligt daar nog van alles,zo als hout en stenen enz. Ik houd het niet goed voor mo gelijk, dat men de bermen met een vingermaaier bewerkt. Ik geloof dat een cirkelmaaier het aangewezen instru ment hiervoor is. De heer Van der Heijden: Ik geloof,dat we op het moment in verband met de slech te toestand waarin de wegen verkeren,daar met de wegen- schaaf moeten wegblyven.Ik meen, dat dat veel tacti- scher is dan dat we het risico zouden nemen de wagen in de prak te rijden.Van het gebruik van een cirkelmaai er verwacht ik niet veel heil.We hebben daarbij met dezelfde messen te maken. De heer Van Aert: Een cirkelmaaier slaat de "begroeiing er af. gomsom 171B9 tt p 50 I

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1967 | | pagina 108