- 18 -
De heer Verheyen:
Men Leeft gesproken over de ervaringendie van deze
wagen bekend zijn. Ik heb geconstateerd,dat de gemeenten
Rotterdam en Purmerend en nog verschilende andere
deze wagen in bijbestelling hadden. In aamerking nemen
de het feit,dat deze gemeenten en ook de luchthaven
Schiphol reeds jarenlang relaties onderhouden met
Kronenburg,dan zie ik daarin toch wel een zekere ga
rantie voor de doelmatigheid van het door die firma
geproduceerde materiaal.Men heeft de beste ervarin
gen met die opbouw.
Daar uiteindelijk geen der leden stemming verlangt,
wordt dit voorstel geacht te zyn aangenomen.
13 - Voorstel van burgemeester en wethouders tot het be
schikbaar stellen van een krediet voor de aanschaf
fing van een UNIMOG-wagen met toebehoren.
De heer Van Aert:
Mijnheer de voorzitter, ik hoop op de eerste plaats,
dat door de aanschaf van deze wagen,waar ik niet op
tegen zal zijn, de buitenwegen verbeterd zullen wor
den dat zou al een heel groot winstpunt zijn.
Maarmijnheer de voorzitter, hoewel in het voorstel
vermeld is,dat de commissie "Openbare Werken" met
deze aanschaf akkoord is,heb ik toch zo mijn twijfels.
Ik heb in de stukken gezien,dat het motorvermogen
34P"h. is5dit is naar mijn mening aan de lage kant.
Nu heb ik van een van de leden vernomen, dat deze
wagen vierwiel-aandryving heeft en dat scheelt wel
iets en dat heeft me dan ook wel enigszins gerust
gesteld,maar ik ben er van overtuigd,dat een trekker
met een motor van 34 p.k. met een dubbele schyven-
egge,als deze op dit moment op de wegen zou worden
ingezet,er niet meer uit zou kunnen komen.Ik vind
het aantal p.k.'s aan de lage kant. Ik hoop ,dat we
hiermede inderdaad een Manusje - van - alles
krijgen. Bij de aanschaf van de Landrover hadden we
die verwachting ook,maar in de praktyk heb ik van
die wagen nog niet zo heel veel goeds ge zien, waarbij
ik vooral doel op het bijschaven van de wegen. Ik ben
toch wel bang,dat er met dit' "Manusje" ook weer
niet veel van terecht zal komen
De voorzitter:
Het wordt natuurlylc wel een heel erg technische
kwestie als je moet ingaan of dat motorvermogen
by deze wagen by zyn lage gearing en zyn vierwiel-
aandryving voldoende is of niet. Ik weet ongeveer
wat een lage gearing is,maar daar houdt het dan
ook helemaal mee op.Ik geloof wel,dat dit motor
vermogen bij een redelyke versnellingsverhouding
tot voldoende arbeidsprestaties kan leiden.
- 19
Het is ook niet de bedoeling om dit ding als bull
dozer te gaan gebruiken.Het zal uiteraard ingezet wor
den voor meer lichtere werkzaamheden.Je moet het niet
gebruiken voor zwaar grondwerk.Juist voor het lichtere
werk als het bijschaven van een berm,het maaien van een
kant en het egaliseren van vuilnisbelten,waarvoor je
anders een bull-dozer zou moeten inschakelen,is dit
een uistekend hulpmiddel.Je kunt hem niet vergelijken
met een trekker; dat is een heel andere machine met een
geheel andere bouw en een geheel andere bedoeling.
Ook de motorvermogens kun je niet helemaal vergelijken.
Als je nu eens kykt naar de snelheden van auto's op
het motorvermogen,dat die hebben,dan kom je tot de
conclusie,dat dit een zaak is, die niet alleen van het
aantal p.k.s afhankelijk is.
De heer Van Aert:
Een trekker heeft ook een gearing voor een snelheid
van 1 km. of nog minder.Dan wilde ik nog graag weten
óf men al ervaxing heeft met de maaibalk.Ik vraag me
wel af of een vingerbalk geschikt is voor het maaien
van bermen.
De heer Koeken:
Ik geloof,dat dit jaar alles met een
maaid is.
vingerbalk ge-
De heer Van Aert:
De Achtmaalseweg is met een cirkelmaaier uitgevoerd.
De heer Koeken:
Dat is omdat daarlangs veel bomen staan.
De heer Van Aert:
Dat bedoel ik juist.En dan ligt daar nog van alles,zo
als hout en stenen enz. Ik houd het niet goed voor mo
gelijk, dat men de bermen met een vingermaaier bewerkt.
Ik geloof dat een cirkelmaaier het aangewezen instru
ment hiervoor is.
De heer Van der Heijden:
Ik geloof,dat we op het moment in verband met de slech
te toestand waarin de wegen verkeren,daar met de wegen-
schaaf moeten wegblyven.Ik meen, dat dat veel tacti-
scher is dan dat we het risico zouden nemen de wagen
in de prak te rijden.Van het gebruik van een cirkelmaai
er verwacht ik niet veel heil.We hebben daarbij met
dezelfde messen te maken.
De heer Van Aert:
Een cirkelmaaier slaat de "begroeiing er af.
gomsom 171B9 tt p 50
I