- 4 - De voorzitter: Het is altijd zo,dat het gemakkelijker is niet één tegen één te staan. In elk bestuur streeft men naar een oneven aantal. In het college van burgemeester en wethouders is de burgemeester stemgerechtigd. Zoals het nu is vormt het aantal min of meer een handicap. Deheer Valk s .De heer Pellis heeft naar de duur gevraagd.De tijds duur is niet het allerbelangrijksthoewel ik graag 'toegeef, dat ik als ik wist,dat binnen een maand de benoeming te" verwachten zou zijn, niet met dit voorstel gekomen zou zijn. Doch al zou het slechts voor een korte periode zijn, dan zou er nog geen kwaad gedaan zijn. Zodra de benoeming valt houdt het waarnemend wethouderschap op. Ik zie daarom geen enkel bezwaar.En ik vindt het democratisch juist een oneven aantal leden in het college van burgemeester en wethouders te hebben. Ik dacht dat dit zuiver een opbouwend voorstel was. De heer Verheijen: Mijnheer de voorzitterbestaat de mogelijkheid, dat de raad,hangende de benoeming van de-burge meester aan de commissaris van de Koningin ver zoekt in de leemte te voorzien door benoeming van een waarnemend burgemeester van elders In 'diverse gemeenten zien we,dat een burgemeester van een buurgemeente of wie dan ook, als waar nemend burgemeester benoemd wordt,naar ik meen ook door de commissaris der Koningin, Ik weet niet of de raad dit enigermate kan beïnvloeden en of de raad de pretentie mag hebben om zulks aan de commissaris te verzoeken. Of is het zo,dat er door de commissaris toch een voorziening getroffen zal worden als verwacht wordt, dat de benoeming lang op zich zal laten wachten De voorzitters TT spreekt over een waarnemend burgemeester van elders. Moeten we nu voor die korte tijd een vreemde eend in de bijt nemen,die hier helemaal geen kennis van zaken heeft waarschijnlijk. Dan komt er dit nog bij,dat bij een benoeming van een derde wethouder we in ieder geval iemand uit eigen gemeente hebben.Dat vind ik persoonlijk altijd nog beter. De heer Verheijen: Het waren maar vragen. - 5 - De heer Pellis: Een waarnemer van elders zal zich voor honderd procent moeten inwerken,daar hij de problemen van Zundert niet kent. Ik vraag me af of er bezwaren zijn. Laat de heer Koeken hieromtrent een uitspraak doen. De heer Koeken: Ik geloof wel,dat de gemeenteraad een voorstel kan doen, doch de commissaris zal moeten beslissen. Voor zover ik het kan beoordelenzit het er niet in. De voorzitters Een derde wethouders toch wel. De heer Valk s Er is een verschil tussen een derde wethouder en een waarnemend wethouder. Het gaat mij niet om een derde wethouder. Die figuur is altijd mogelijk,ook als er een burgemeester is. Ik heb alleen een waarnemend wethouder op het oog voor de tijd,dat er geen burgemeester is. Ik dacht,dat dat een gezond standpunt was. De heer Pellis s Ik heb een ander voorstel. Ik ben er van overtuigd - en mijn collega is dat niet minder -dat er van ons in deze tijd iets extra's gevraagd wordt. Op ons rust een dubbele verantwoordelijkheid. Ik kan U verzekeren, dat wij daarmede terdege rekening zullen houden. Ik wil voorstellen voorlopig zo door te gaan. U kunt er van mijn kant op rekenen,dat ik, als er iets mis zou gaan,de eerste zal zijn,die aan mijn collega zal voorstellen om gezamenlijk bij de raad aan te kloppen om een oplossing te vinden. De heer Van Hassel verzoekt dq vergadering te schorsen. De voorzitter: Ik wijs er op, dat een waarnemend wethouder door de raad benoemd kan worden,Dit is niet het geval ten aanzien van een waarnemendburgeme ester .Dan komt het ambtelijk apparaat in werking en zoals bekend draait die molen langzaam. Hij schorst om 10.30 uur de vergadering. Ha ongeveer 10 minuten heropent hij de vergadering. De voorzitter: Ik zou de heer Valk willen vragen of hij zijn voorstel handhaaft Samsam 17192 ii

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1966 | | pagina 81