- 4 -
De voorzitter:
Het is altijd zo,dat het gemakkelijker is niet één
tegen één te staan. In elk bestuur streeft men naar
een oneven aantal. In het college van burgemeester
en wethouders is de burgemeester stemgerechtigd.
Zoals het nu is vormt het aantal min of meer een
handicap.
Deheer Valk s
.De heer Pellis heeft naar de duur gevraagd.De tijds
duur is niet het allerbelangrijksthoewel ik graag
'toegeef, dat ik als ik wist,dat binnen een maand
de benoeming te" verwachten zou zijn, niet met dit
voorstel gekomen zou zijn. Doch al zou het slechts
voor een korte periode zijn, dan zou er nog geen
kwaad gedaan zijn. Zodra de benoeming valt houdt
het waarnemend wethouderschap op. Ik zie daarom
geen enkel bezwaar.En ik vindt het democratisch
juist een oneven aantal leden in het college
van burgemeester en wethouders te hebben. Ik dacht
dat dit zuiver een opbouwend voorstel was.
De heer Verheijen:
Mijnheer de voorzitterbestaat de mogelijkheid,
dat de raad,hangende de benoeming van de-burge
meester aan de commissaris van de Koningin ver
zoekt in de leemte te voorzien door benoeming
van een waarnemend burgemeester van elders
In 'diverse gemeenten zien we,dat een burgemeester
van een buurgemeente of wie dan ook, als waar
nemend burgemeester benoemd wordt,naar ik meen
ook door de commissaris der Koningin, Ik weet
niet of de raad dit enigermate kan beïnvloeden
en of de raad de pretentie mag hebben om
zulks aan de commissaris te verzoeken.
Of is het zo,dat er door de commissaris toch een
voorziening getroffen zal worden als verwacht
wordt, dat de benoeming lang op zich zal laten
wachten
De voorzitters
TT spreekt over een waarnemend burgemeester van
elders. Moeten we nu voor die korte tijd een
vreemde eend in de bijt nemen,die hier helemaal
geen kennis van zaken heeft waarschijnlijk. Dan
komt er dit nog bij,dat bij een benoeming van een
derde wethouder we in ieder geval iemand uit
eigen gemeente hebben.Dat vind ik persoonlijk
altijd nog beter.
De heer Verheijen:
Het waren maar vragen.
- 5 -
De heer Pellis:
Een waarnemer van elders zal zich voor honderd procent
moeten inwerken,daar hij de problemen van Zundert
niet kent. Ik vraag me af of er bezwaren zijn.
Laat de heer Koeken hieromtrent een uitspraak doen.
De heer Koeken:
Ik geloof wel,dat de gemeenteraad een voorstel kan doen,
doch de commissaris zal moeten beslissen.
Voor zover ik het kan beoordelenzit het er niet in.
De voorzitters
Een derde wethouders toch wel.
De heer Valk s
Er is een verschil tussen een derde wethouder en een
waarnemend wethouder. Het gaat mij niet om een derde
wethouder. Die figuur is altijd mogelijk,ook als er een
burgemeester is. Ik heb alleen een waarnemend wethouder
op het oog voor de tijd,dat er geen burgemeester is.
Ik dacht,dat dat een gezond standpunt was.
De heer Pellis s
Ik heb een ander voorstel. Ik ben er van overtuigd
- en mijn collega is dat niet minder -dat er van ons
in deze tijd iets extra's gevraagd wordt. Op ons rust
een dubbele verantwoordelijkheid. Ik kan U verzekeren,
dat wij daarmede terdege rekening zullen houden. Ik wil
voorstellen voorlopig zo door te gaan.
U kunt er van mijn kant op rekenen,dat ik, als er iets
mis zou gaan,de eerste zal zijn,die aan mijn collega zal
voorstellen om gezamenlijk bij de raad aan te kloppen om
een oplossing te vinden.
De heer Van Hassel verzoekt dq vergadering te schorsen.
De voorzitter:
Ik wijs er op, dat een waarnemend wethouder door de raad
benoemd kan worden,Dit is niet het geval ten aanzien
van een waarnemendburgeme ester .Dan komt het ambtelijk
apparaat in werking en zoals bekend draait die molen
langzaam.
Hij schorst om 10.30 uur de vergadering.
Ha ongeveer 10 minuten heropent hij de vergadering.
De voorzitter:
Ik zou de heer Valk willen vragen of hij zijn voorstel
handhaaft
Samsam 17192 ii