- 14 -
De heer van der Heijden; Is daar dan niet om te vragen.
Ik hen maar zo bang, dat het allemaal nog meer wordt-.
Men is op het ogenblik zo gauw genegen om op te slaan.
Afzetterszaken zijn er ap dit"ogenblik niet meer, ten
minste, in figuurlijke zin dan.
De voorzitters We zullen het waterschap hierom nog eens
verzoeken maar ik kan me ook indenken, want dit geeft
ook financiële consequenties voor het waterschap, dat
dit niet zo maar direct bespoedigd kan worden. Ik weet
niet in hoeverre daarvoor een vergadering van hoofdin
gelanden nodig is. Ais een vergadering van hoofdinge
landen nodig is, dat vraagt dit nogal enige tijd. Maar
we kunnen toch aan het bestuur verzoeken deze zaak zo
spoedig mogelijk af te handelen. Maar ik wil hierin
helemaal geen tekortkoming zien, want in verband
met de financiën zal een vergadering van hoofdingelan
den-nodig zijn.
De heer van Aert; Mijnheer de voorzitter, de kwestie
water. IJ heeft zojuist een suggestie gedaan omtrent
particuliere wegenverharding. Zal de gemeente bij be
reidheid tot overdracht door de particulieren ook ge
negen zijnparticuliere waterlossingen over te nemen.
De voorzitter; Daarop kan ik moeilijk een antwoord
geven, vra,nt ik kan de consequenties daarvan werke
lijk niet overzien. Die kunnen toch ook nogal belang
rijk zijn. Als dit al zou moeten gebeuren, dan zie 'ik
dit niet - en ik neem aan dat U het ook zo bedoelt -
voor de kleine, doch alleen- voor de hoofdlopen. Haar
dan is dit naar mijn mening op de eerste plaats een taak
voor het waterschap. Zo zie ik het. Het waterschap zou
als dat wenselijk is deze zaken moeten overnemen. Maar
ik kan het heus niet in de hele gemeente overzien, want
er liggen hier veel waterlopen en dan kom ik weer terug
op die 9000 ha. Je hebt gemeenten met 600 ha en dan
hoef je maar een stap te verzetten en dan is het goed
en dan kan het ookgemakkelijk gebeuren, maar hier
moet je heel wat kilometers verzetten om het goed te
maken. Maar misschien is het wenselijk om dat te be
kijken. Mijnheer van der Heijden, deze aangelegenheid
is in de commissie zeker niet bekeken.
.De heer van der Heijden; Nou neen, daar is niet over
gesproken
De heer Mathijssen; Mijnheer de voorzitter, de voor
zitter van het waterschap heeft gezegd, dat de parti
culiere lopen, waar 10 ha v/ater achter staan, in het
plan worden opgenomen.
De heer van der Heijden; Ja, maar dat hebben wij apart
niet hoeven te bespreken. Dat zit natuurlijk bij het
waterschap. En dat brengt al die dingen mee in orde,
dat is de bedoeling. Misschien wel zonder te verleg
gen. Er zullen misschien op die manier verschillende
lopen verkort worden, waardoor je een gemakkelijker
waterafvoer krijgt.
- 15 -
De voorzitter; Bekijkt dit het waterschap dan.
De heer van der Heijden; Jazeker, dat dit in de com
missie van het waterschap.
De heer van Hassel; Mijnheer de voorzitter, het water
schap zou de particuliere lopen nog bekijken en dan zou
het deze een keer verbreden, maar dan was in het ver
volg het onderhoud weer voor de particulier.
De heer van. der Heijden: Daar krijg je dan meer een
schouwing voor. Dat is ook de bedoeling.En die is, dunkt
mij, de laatste jaren wel een beetje achterwege geble
ven.
De heer van BedafMijnheer de voorzitter, dit punt van
die verhoging van belastingen en alles, natuurlijk zul
len wij vanzelf goedkeuren, wetend dat er wegen voor ge
legd zullen moeten worden. Maar wij hebben reeds al eens
per 1 oktober 1965 een belastingverhoging toegepast voor
de verbinding Achtmaal-Schijf. Een belastingverhoging
voor die verharding van wegen zou zeer gemakkelijk zijn
en bij de mensen in goede aarde vallen, als ze maar za
gen dat er iets gebeurde. Dit ligt er al weer van 1 ok
tober 1965. Toen heeft U mij geantwoord, dat mondeling
reeds mededeling was ontvangen, dat dit object goedge
keurd zou worden. Maar tot op heden toe weet ik niet of
het officieel is goedgekeurd en of die centen, die toen
voor die belastingverhoging zijn gegeven voor dit object
zullen worden- besteed. Want anders gaan wij weer belas
ting verhogen en dan blijven we voor meerdere jaren ach
ter. Maar als die wegen verhard werden, dan kon je tegen
de mensen zeggen: Het is wegens de belastingverhoging,
maar daarvoor hebben we die weg gelegd. Dat draait al
van 1 oktober 1965 en die weg draait misschien al 15 jaar
daar gaat het niet om. Maar nu komen wij weer voor de
dag - ik ben er niet tegen hoor, absoluut niet - met be
lastingverhoging, maar de mensen zien niet, wat er voor
die belastingverhoging gebeurt. Zou ik van mogen horen,
eer ik mijn goedkeuring hieraan geef, hoe U over dat ob
ject denkt, Achtmaal-Schijf, maar dat is nadien veran
derd in Achtmaal-Lange Schouw, Hulsdonkstraat en een
stuk van de HoekvensedreefMag ik van U horen of er
een lichtpunt is of dat het nog donker en duister blijft.
Dat ik iets hoor of deze wegen verhard^ kunnen worden.
Want volgens mij konden ze verhard worden, want daar is
de belasting voor verhoogd. Ik zou dan ook wel willen,
dat er iets te zien was,., zodat de mensen tevreden waren.
En dan ben ik ervan overtuigd, dat er geen enkele mens
over zal roddelen al gaat deze belasting omhoog, als ze
maar zien, dat er harde wegen komen. Ik dank U wel.
De voorzitter: Het is in ieder geval niet duister, mijn
heer van Bedaf, want het oorspronkelijke plan is goed
gekeurd door G-edeputeerde Staten. Het oorspronkelijke
plan dus. Toen is deze aangelegenheid gewijzigd, door
dat daar een touristlsche weg van 5 meter vqtn gemaakt
zou worden.
SflBJaaa 17192 xi