- 14 - De heer van der Heijden; Is daar dan niet om te vragen. Ik hen maar zo bang, dat het allemaal nog meer wordt-. Men is op het ogenblik zo gauw genegen om op te slaan. Afzetterszaken zijn er ap dit"ogenblik niet meer, ten minste, in figuurlijke zin dan. De voorzitters We zullen het waterschap hierom nog eens verzoeken maar ik kan me ook indenken, want dit geeft ook financiële consequenties voor het waterschap, dat dit niet zo maar direct bespoedigd kan worden. Ik weet niet in hoeverre daarvoor een vergadering van hoofdin gelanden nodig is. Ais een vergadering van hoofdinge landen nodig is, dat vraagt dit nogal enige tijd. Maar we kunnen toch aan het bestuur verzoeken deze zaak zo spoedig mogelijk af te handelen. Maar ik wil hierin helemaal geen tekortkoming zien, want in verband met de financiën zal een vergadering van hoofdingelan den-nodig zijn. De heer van Aert; Mijnheer de voorzitter, de kwestie water. IJ heeft zojuist een suggestie gedaan omtrent particuliere wegenverharding. Zal de gemeente bij be reidheid tot overdracht door de particulieren ook ge negen zijnparticuliere waterlossingen over te nemen. De voorzitter; Daarop kan ik moeilijk een antwoord geven, vra,nt ik kan de consequenties daarvan werke lijk niet overzien. Die kunnen toch ook nogal belang rijk zijn. Als dit al zou moeten gebeuren, dan zie 'ik dit niet - en ik neem aan dat U het ook zo bedoelt - voor de kleine, doch alleen- voor de hoofdlopen. Haar dan is dit naar mijn mening op de eerste plaats een taak voor het waterschap. Zo zie ik het. Het waterschap zou als dat wenselijk is deze zaken moeten overnemen. Maar ik kan het heus niet in de hele gemeente overzien, want er liggen hier veel waterlopen en dan kom ik weer terug op die 9000 ha. Je hebt gemeenten met 600 ha en dan hoef je maar een stap te verzetten en dan is het goed en dan kan het ookgemakkelijk gebeuren, maar hier moet je heel wat kilometers verzetten om het goed te maken. Maar misschien is het wenselijk om dat te be kijken. Mijnheer van der Heijden, deze aangelegenheid is in de commissie zeker niet bekeken. .De heer van der Heijden; Nou neen, daar is niet over gesproken De heer Mathijssen; Mijnheer de voorzitter, de voor zitter van het waterschap heeft gezegd, dat de parti culiere lopen, waar 10 ha v/ater achter staan, in het plan worden opgenomen. De heer van der Heijden; Ja, maar dat hebben wij apart niet hoeven te bespreken. Dat zit natuurlijk bij het waterschap. En dat brengt al die dingen mee in orde, dat is de bedoeling. Misschien wel zonder te verleg gen. Er zullen misschien op die manier verschillende lopen verkort worden, waardoor je een gemakkelijker waterafvoer krijgt. - 15 - De voorzitter; Bekijkt dit het waterschap dan. De heer van der Heijden; Jazeker, dat dit in de com missie van het waterschap. De heer van Hassel; Mijnheer de voorzitter, het water schap zou de particuliere lopen nog bekijken en dan zou het deze een keer verbreden, maar dan was in het ver volg het onderhoud weer voor de particulier. De heer van. der Heijden: Daar krijg je dan meer een schouwing voor. Dat is ook de bedoeling.En die is, dunkt mij, de laatste jaren wel een beetje achterwege geble ven. De heer van BedafMijnheer de voorzitter, dit punt van die verhoging van belastingen en alles, natuurlijk zul len wij vanzelf goedkeuren, wetend dat er wegen voor ge legd zullen moeten worden. Maar wij hebben reeds al eens per 1 oktober 1965 een belastingverhoging toegepast voor de verbinding Achtmaal-Schijf. Een belastingverhoging voor die verharding van wegen zou zeer gemakkelijk zijn en bij de mensen in goede aarde vallen, als ze maar za gen dat er iets gebeurde. Dit ligt er al weer van 1 ok tober 1965. Toen heeft U mij geantwoord, dat mondeling reeds mededeling was ontvangen, dat dit object goedge keurd zou worden. Maar tot op heden toe weet ik niet of het officieel is goedgekeurd en of die centen, die toen voor die belastingverhoging zijn gegeven voor dit object zullen worden- besteed. Want anders gaan wij weer belas ting verhogen en dan blijven we voor meerdere jaren ach ter. Maar als die wegen verhard werden, dan kon je tegen de mensen zeggen: Het is wegens de belastingverhoging, maar daarvoor hebben we die weg gelegd. Dat draait al van 1 oktober 1965 en die weg draait misschien al 15 jaar daar gaat het niet om. Maar nu komen wij weer voor de dag - ik ben er niet tegen hoor, absoluut niet - met be lastingverhoging, maar de mensen zien niet, wat er voor die belastingverhoging gebeurt. Zou ik van mogen horen, eer ik mijn goedkeuring hieraan geef, hoe U over dat ob ject denkt, Achtmaal-Schijf, maar dat is nadien veran derd in Achtmaal-Lange Schouw, Hulsdonkstraat en een stuk van de HoekvensedreefMag ik van U horen of er een lichtpunt is of dat het nog donker en duister blijft. Dat ik iets hoor of deze wegen verhard^ kunnen worden. Want volgens mij konden ze verhard worden, want daar is de belasting voor verhoogd. Ik zou dan ook wel willen, dat er iets te zien was,., zodat de mensen tevreden waren. En dan ben ik ervan overtuigd, dat er geen enkele mens over zal roddelen al gaat deze belasting omhoog, als ze maar zien, dat er harde wegen komen. Ik dank U wel. De voorzitter: Het is in ieder geval niet duister, mijn heer van Bedaf, want het oorspronkelijke plan is goed gekeurd door G-edeputeerde Staten. Het oorspronkelijke plan dus. Toen is deze aangelegenheid gewijzigd, door dat daar een touristlsche weg van 5 meter vqtn gemaakt zou worden. SflBJaaa 17192 xi

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1966 | | pagina 41