- 10 - Trouwens de methode van vervoer wijzigt zich steeds. Ook het vervoer zoals dat tegenwoordig met die tractors is en het feit, dat iedereen een auto heeft doet zijn invloed gelden. Wij zullen ons dus aan de omstandig heden moeten aanpassen. En dit wel zo spoedig mogelijk en zo gauw mogelijk. Anderzijds zijn met deze verhar dingen, zoals we toen ruimschoots hebben besproken, heel wat financiën gemoeid. Wanneer we de wegen, die nog verhard zouden moeten worden, allemaal uitvoeren - en daar ook nog de kwestie van de waterlossingen naast - dan is het alleen al voor de wegen zoals U zich ook nog wel zult herinneren een bedrag mee gemoeid van ruim 5 miljoen gulden. En wat de waterlossingen zullen kos ten, dat zal nog helemaal bekeken moeten worden, dat is nog niet uit de doeken. Maar in ieder geval wordt er een groot bedrag van de gemeente gevraagd voor de uit voering van deze verharding. Burgemeester en wethouders, naar aanleiding van de suggesties en opmerkingen die daarover gemaakt zijn, zijn het volkomen met Uw raad eens, dat hier toch op korte termijn veranderingen in aangebracht zouden dienen te worden. En dat we naar middelen moeten zoe ken om wegen verhard te krijgen. U zult ook geconsta teerd hebben, dat de Oude Baan verhard is geworden. Gelukkig, Dat is weer een aanwinst. De heer van der Heijden is er opzichter bij geweest. De heer van der Heijden; Nee, nee. De voorzitter; In ieder geval, deze weg is onder het nauwlettend oog van de heer van der Heijden verhard ge?/orden. We krijgen dus - laat ons hopen - binnen vrij korte tijd de verharding van de Buntweg en van een stuk van de Eoosendaalsebaan en van de Hulsdonk- straat. Dat zal ook weer een pracht van een aanwinst zijn. Er blijven er toch nog veel over, die nog drin gend verharding nodig hebben. En men kan dit natuurlijk steeds verder uitbreiden. Maar het college heeft ge meend, dat we voorlopig met 10 km - ook met het oog op de financiën - weer een stuk vooruit zijn. Ik heb U ook verteld, dat wij altijd een goede hoop hebben, dat de wet op de wegenfinanciering zal komen en dat we daardoor meer soelaas krijgen voor de verharding van onze wegen. Bovendien Y/eet U ook, dat een groot gedeel te van Zundert op het ogenblik in de ruilverkaveling zal komen. Een klein gedeelte ligt er reeds onder. Dat is in de buurt van de Bakkebrugstraatdie te gelege ner tijd binnen enkele jaren ook wel verhard zal wor den. En we hebben nog een ander gedeelte van Zundert, dft-t men ook voornemens is in de ruilverkaveling op te nemen, waarin misschien dus ook weer enkele wegen ver hard zullen worden. Maar dit alles heeft geruime tijd nodig en het college van burgemeester en wethouders heeft gemeend daarop toch ook niet te kunnen wachten, maar in nauw overleg - en daarop wil ik U uitdrukke lijk wijzen - met de cultuurtechnische dienst, die ook deze plannen van ruilverkaveling volledig kent, zullen wij trachten tot verharding van wegen over te gaan. - 11 - U zult bemerkt hebben, dat wij in dit voorstel geen we gen genoemd hebben. En ik geloof ook zeer terecht, om dat dit, alvorens hieromtrent een beslissing van Uw raad gevraagd wordt, dit een zaak wordt, welke in de commissie van openbare werken besproken zal worden. Wan neer U althans met dit voorstel accoord gaat, dan zullen eerst burgemeester en wethouders daarover hun gedachten formeren en dan zullen deze gedachten ook gebracht wor den in de commissie openbare werken. Dan zal met de cul tuurtechnische dienst overlegd moeten worden, want zon der de subsidies van deze dienst zal uitvoering niet mo gelijk zijn. Dan eerst zal tot verharding van die wegen kunnen worden overgegaan, die daarvoor in samenwerking zijn aangev/ezen en goedgekeurd. Kortom de geweldige noodzaak van verharding is volledig aanwezig. Men moet ook begrip tonen, dat dit een gemeen te is van 9000 ha. - op een na de grootste gemeente wat uitgestrektheid betreft van Brabant - met een zeer ver spreide woningbouw, waardoor.het aantal wegen, dat voor verharding in aanmerking komt, zeer vele kilometers be draagt, al hebben we dan ook al een 80 km. verhard. Wanneer U dit eens zou gaan vergelijken, dan zitten we bepaald niet ongunstig. Bovendien komt er dit bij, dat wij gelukkig de spits hebben afgebeten met de verharding. Maar als je de spits afgebeten hebt, dan moet je natuur lijk In een goed tempo toch blijven doorgaan, Wat dat be treft zitten we aan een groot aantal Milometers* Maar ik geef U volledig toe en ik ben ook direct van mening, dat wij nog veel meer wegen moeten gaan verharden. Uit deze overwegingen is dan ook dit voorstel voor deze 10 km. geboren. U heeft daaruit kunnen merken, dat hieraan nog al een belastingverhoging gekoppeld moet worden. De op centen op de hoofdsom van de personele belasting moet ge bracht worden van 150 tot 250 en zulks met ingang van het belastingjaar 1967/1968 dan hoeft U geloof ik, van deze verhoging nog niet direct zo terug te schrikken, omdat hier de aanslag in de personele belasting in doorsnee vrij laag is. De straatbelasting wordt voor gebouwd op 40c/o en voor ongebouwd op 35/O gebracht. Hiervoor golden percentages van resp. 34 en 30. Dit is ook weer een fikse verhoging, maar ook een verhoging, die naar de mening van het college toch opgebracht zal moeten en kunnen worden om aan deze wensen van deze 10 km. eventueel te kunnen voldoen. U heeft ook in dit voorstel gelezen, dat wij aan de com missie openbare werken eventueel de suggestie zullen doen om die zaqdwegen te verharden, waaraan naar ver harding de meeste woningen staan. En dat is onzerzijds wel mooi gezegd, maar de cultuurtechnische dienst heeft wel eens andere eisen.,Maar ik geloof, dat hier door samenspraak toch wel heel veel te 'bereiken is. Uw raad en ons college hebben zich vroeger altijd op het standpunt gesteld dat zolang er nog zoveel openbare we gen te verharden zijn deze voorrang hebben boven de par ticuliere Samsam. 1719211

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1966 | | pagina 39