- 10 -
Trouwens de methode van vervoer wijzigt zich steeds.
Ook het vervoer zoals dat tegenwoordig met die tractors
is en het feit, dat iedereen een auto heeft doet zijn
invloed gelden. Wij zullen ons dus aan de omstandig
heden moeten aanpassen. En dit wel zo spoedig mogelijk
en zo gauw mogelijk. Anderzijds zijn met deze verhar
dingen, zoals we toen ruimschoots hebben besproken,
heel wat financiën gemoeid. Wanneer we de wegen, die
nog verhard zouden moeten worden, allemaal uitvoeren -
en daar ook nog de kwestie van de waterlossingen naast
- dan is het alleen al voor de wegen zoals U zich ook
nog wel zult herinneren een bedrag mee gemoeid van ruim
5 miljoen gulden. En wat de waterlossingen zullen kos
ten, dat zal nog helemaal bekeken moeten worden, dat is
nog niet uit de doeken. Maar in ieder geval wordt er
een groot bedrag van de gemeente gevraagd voor de uit
voering van deze verharding.
Burgemeester en wethouders, naar aanleiding van de
suggesties en opmerkingen die daarover gemaakt zijn,
zijn het volkomen met Uw raad eens, dat hier toch op
korte termijn veranderingen in aangebracht zouden
dienen te worden. En dat we naar middelen moeten zoe
ken om wegen verhard te krijgen. U zult ook geconsta
teerd hebben, dat de Oude Baan verhard is geworden.
Gelukkig, Dat is weer een aanwinst.
De heer van der Heijden is er opzichter bij geweest.
De heer van der Heijden; Nee, nee.
De voorzitter; In ieder geval, deze weg is onder het
nauwlettend oog van de heer van der Heijden verhard
ge?/orden. We krijgen dus - laat ons hopen - binnen
vrij korte tijd de verharding van de Buntweg en van
een stuk van de Eoosendaalsebaan en van de Hulsdonk-
straat. Dat zal ook weer een pracht van een aanwinst
zijn. Er blijven er toch nog veel over, die nog drin
gend verharding nodig hebben. En men kan dit natuurlijk
steeds verder uitbreiden. Maar het college heeft ge
meend, dat we voorlopig met 10 km - ook met het oog op
de financiën - weer een stuk vooruit zijn. Ik heb U
ook verteld, dat wij altijd een goede hoop hebben, dat
de wet op de wegenfinanciering zal komen en dat we
daardoor meer soelaas krijgen voor de verharding van
onze wegen. Bovendien Y/eet U ook, dat een groot gedeel
te van Zundert op het ogenblik in de ruilverkaveling
zal komen. Een klein gedeelte ligt er reeds onder. Dat
is in de buurt van de Bakkebrugstraatdie te gelege
ner tijd binnen enkele jaren ook wel verhard zal wor
den. En we hebben nog een ander gedeelte van Zundert,
dft-t men ook voornemens is in de ruilverkaveling op te
nemen, waarin misschien dus ook weer enkele wegen ver
hard zullen worden. Maar dit alles heeft geruime tijd
nodig en het college van burgemeester en wethouders
heeft gemeend daarop toch ook niet te kunnen wachten,
maar in nauw overleg - en daarop wil ik U uitdrukke
lijk wijzen - met de cultuurtechnische dienst, die ook
deze plannen van ruilverkaveling volledig kent, zullen
wij trachten tot verharding van wegen over te gaan.
- 11 -
U zult bemerkt hebben, dat wij in dit voorstel geen we
gen genoemd hebben. En ik geloof ook zeer terecht, om
dat dit, alvorens hieromtrent een beslissing van Uw
raad gevraagd wordt, dit een zaak wordt, welke in de
commissie van openbare werken besproken zal worden. Wan
neer U althans met dit voorstel accoord gaat, dan zullen
eerst burgemeester en wethouders daarover hun gedachten
formeren en dan zullen deze gedachten ook gebracht wor
den in de commissie openbare werken. Dan zal met de cul
tuurtechnische dienst overlegd moeten worden, want zon
der de subsidies van deze dienst zal uitvoering niet mo
gelijk zijn. Dan eerst zal tot verharding van die wegen
kunnen worden overgegaan, die daarvoor in samenwerking
zijn aangev/ezen en goedgekeurd.
Kortom de geweldige noodzaak van verharding is volledig
aanwezig. Men moet ook begrip tonen, dat dit een gemeen
te is van 9000 ha. - op een na de grootste gemeente wat
uitgestrektheid betreft van Brabant - met een zeer ver
spreide woningbouw, waardoor.het aantal wegen, dat voor
verharding in aanmerking komt, zeer vele kilometers be
draagt, al hebben we dan ook al een 80 km. verhard.
Wanneer U dit eens zou gaan vergelijken, dan zitten we
bepaald niet ongunstig. Bovendien komt er dit bij, dat
wij gelukkig de spits hebben afgebeten met de verharding.
Maar als je de spits afgebeten hebt, dan moet je natuur
lijk In een goed tempo toch blijven doorgaan, Wat dat be
treft zitten we aan een groot aantal Milometers* Maar ik
geef U volledig toe en ik ben ook direct van mening, dat
wij nog veel meer wegen moeten gaan verharden. Uit deze
overwegingen is dan ook dit voorstel voor deze 10 km.
geboren. U heeft daaruit kunnen merken, dat hieraan nog
al een belastingverhoging gekoppeld moet worden. De op
centen op de hoofdsom van de personele belasting moet ge
bracht worden van 150 tot 250 en zulks met ingang van het
belastingjaar 1967/1968 dan hoeft U geloof ik, van deze
verhoging nog niet direct zo terug te schrikken, omdat
hier de aanslag in de personele belasting in doorsnee
vrij laag is. De straatbelasting wordt voor gebouwd op
40c/o en voor ongebouwd op 35/O gebracht. Hiervoor golden
percentages van resp. 34 en 30. Dit is ook weer een fikse
verhoging, maar ook een verhoging, die naar de mening van
het college toch opgebracht zal moeten en kunnen worden
om aan deze wensen van deze 10 km. eventueel te kunnen
voldoen.
U heeft ook in dit voorstel gelezen, dat wij aan de com
missie openbare werken eventueel de suggestie zullen
doen om die zaqdwegen te verharden, waaraan naar ver
harding de meeste woningen staan. En dat is onzerzijds
wel mooi gezegd, maar de cultuurtechnische dienst heeft
wel eens andere eisen.,Maar ik geloof, dat hier door
samenspraak toch wel heel veel te 'bereiken is.
Uw raad en ons college hebben zich vroeger altijd op het
standpunt gesteld dat zolang er nog zoveel openbare we
gen te verharden zijn deze voorrang hebben boven de par
ticuliere
Samsam. 1719211