- 6 - In verband met een ongelijke spreiding en urgentie lijkt, aldus de minister, voorshands een subsidie regeling meer doeltreffend dan een eventueel in te stellen uitkeringsfactor in het kader van de finan ciële verhouding tussen rijk en gemeenten. De voor het onderwijs gebruikte sportaccommodaties, die. ook door de sportverenigingen v/orden gebruikt worden - reeds volledig of nagenoeg volledig door het Ge meentefonds gefinancierd. Daar komt nog bij de waterlossing. De desbetref fende commissie is onder de goede en voortwarende leiding van de heer Van der Heijden druk aan het werk. Deze waterleidingen zullen ook een zeer be hoorlijk bedrag vragen. Wanneer we dit totale beeld van wegen en waterlossingen zien en daarbij nog voegen de noodzakelijkheid om binnenkort een zwem bad, een instructiebad aan te leggen en nog meerde re andere dingen, dan zal het duidelijk zijn, dat de juist vermelde belastingverhogingen, die toch al bijzonder moeilijk haalbaar zullen zijn omdat de belastingdruk daardoor wel bijzonder zwaar wordt en die dan nog alleen toereikend zou zijn om de ver harding van de ?fegen uit te voeren, voor deze ande re belangrijke zaken geen uitkomst kunnen bieden. Dan zal men zich daarnaast nog zorgen moeten gaan maken om de eventuele verbetering van de waterlos singen en andere noodzakelijke aangelegenheden te kunnen effectueren. Kortom dit geheel baart ons wel grote zorg, maar ik hoop, dat de commissie openbare werken en de commissie voor de waterlossingen deze zaken zullen bekijken en tot een conclusie zullen kunnen komen welke wegen noodzakelijk verhard die nen te worden en van welke wegen, ongeacht waar deze zijn gelegen, het meeste profijt verwacht mag worden, zodat het urgentieprogramma ook voor de cul tuurtechnische dienst aanvaardbaar zal zijn. Een en ander zal uiteindelijk dan tot een voorstel kunnen leiden. Ik hebtü dit nog even uitvoerig geschilderd, hoe wel uit de nota veel ervan reeds te lezen is. Ik heb echter duidelijk v/illen naar voren laten ko men, dat de wens er is om zoveel mogelijk Yfegen en waterlossingen te verbeteren en iedereen zoveel mogelijk te helpen. Gezien de grote uitgaven, die hiermede gemoeid zijn, kan niet verwacht worden dat iedereen direct geholpen zal kunnen worden. Verder is het zo, dat in deze gemeente, met haar enorme oppervlakte van bijna 9.000 ha, haar ver spreide bebouwing en hare vele landwegen een ruime verharding zeer zeker op zijn plaats is, maar dat het niet mogelijk zijn zal ieder een harde weg te geven. Overigens zal dit stuk vfel in verdere behande ling komen in de diverse commissies. De begroting zal in de vergadering van 8 maart a.s. ter vaststelling aan U worden voorgelegd. De heer Van der Heijden: Kan ik iets zeggen over de commissie van de waterlossingen en wat daarmee in verband staat. De voorzitter: Als U meent, dat dit wenselijk is kan dit rustig gebeuren, maar was het misschien niet beter, dat U eerst deze zaak volledig uitwerkt, zo dat in een volgende vergadering een compleet beeld te geven is. Dit kan op dit moment toch nog niet. De heer Van der Heijden: Daar zit iets in. Een ande re factor is,, dat industriegemeenten subsidie krij gen. De voorzitter: alleen in kerngemeenten. De heer Van der Heijden: Voor Zundert is toch van bovenaf opgelegd, dat het een agrarische gemeente moet blijven. Dan vind ik en met mij de oommissie', dat er dan geprobeerd moet worden om hiervoor van' bovenaf een subsidie voor te krijgen. De kosten van de waterlossingen zijn vrij hoog. Wan neer straks tengevolge van die kosten de gemeentebe groting aan het plafond zit, dan ligt misschien alles stop. Gedeputeerde Staten zeggen: de rem erop. En dan kan de gemeente niets meer uitvoeren, hoewel het een belangrijk voordeel voor de onverharde, maar ook voor de verharde wegen zou betekenen dat Zundert betere waterlossingen zou krijgen. Ergo 10 tot 15 procent, en dan reken ik heus niet teveel, meeropbrengst zou in houden 2 a 3 miljoen meeropbrengst uit de agrarische sector, die direct of indirect voor een gedeelte weer naar de Zundertse middenstand vloeit. Ik ben van mening dat dit facet wel behoorlijk bekeken mag worden. Ik weet niet of hogere instanties hiernaar oren zullen hebben. Haar ik meen is deze verplichting opgelegd, waardoor de gemeente zich eigenlijk misschien niet heeft kunnen ontwikkelen zoals de bedoeling zou zijn. De voorzitter; Inderdaad is Zundert aangewezen als" woon- en recreatiegemeente. Dit is automatisch, omdat zich in deze gemeente geen industriën mogen vestigen. Ook als U de welvaartsbalans van Brabant ziet, dan zitten wij in de groene gordel, blijkt dit in alle op zichten. En dan ben ik met eens, dat wanneer men aan een gemeente een bepaalde functie verleent en haar daarmede eigenlijk ook een bepaalde ontwikkeling onthoudt - zo ligt het uiteindelijk toch - men alle medewerking zou moeten geven om haar de ontplooiing te doen krijgen, die men haar toegevYezen heeft. Dit is nu eenmaal niet het geval. U weet, dat zulks alleen geldt wat de industrieën betreft voor zoge naamde kerngemeenten, die we maar weinig kennen. Boven- dienis West-Brabant ook geen probleemgebied, dus daar in zit de moeilijkheid ook al. Als de medewerking van de hogere overheid voorde agra rische ontwikkeling ter sprake gebracht wordt, dan moet ik toch - en ik had het liever niet gedaan - weer teruggrijpen naar het verleden.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1966 | | pagina 19