- 4 - IJ heeft uit dit stuk gezien, dat de verharding van deze wegen f. 5*060.000,-- kost, wanneer men er van uitgaatdat de kosten per km f. 55*0005belopen. In de volgorde van de verharding zal uit de aard van de zaak de Cultuurtechnische dienst een belang rijke rol spelen, want deze dienst zal moeten sub sidiëren. Zouden deze subsidies niet verleend wor den - en deze dienst zal ook niet plotseling met miljoenen kunnen smijten - dan zal uitstel noodzake- kelijk zijn. Ik ben er wel van overtuigd, dat de C.T.D. zoveel mogelijk medewerking zal verlenen, want U heeft ook wel uit de kranten gelezen, dat dit wegenprobleem zich niet alleen in Zundert voor doet, maar in practisch alle gemeenten speelt. Bij de een is het wat slechter, bij de ander wat beter. De cultuurtechnische dienst zal ongetwijfeld moeten meewerken. Wanneer dit gebeurt over al deze wegen, zal nog een bedrag van f. 5.220.000,-- door de ge meente opgebracht moeten worden. Rekening houdend met een afschrijvings- en rentepercentage van 4 en 6 vraagt een kilometer weg per jaar f. 3.500,-- tot f. 4*000,Om dit te kunnen opvangen, zou de straatbelasting - thans voor gebouwd 34 en voor ongebouwd 30 procent bedragende - moeten wor den opgevoerd tot resp. 114 en 110 procent. Dit wordai aanmerkelijke bedragen. De commissie van openbare werken, die deze aangelegenheid in studie zal moeten nemen, zal zich wel dienen af te vra gen of dit gerechtvaardigd is. Er zijn meerdere manieren om aan gelden te komen, die voor de wegenfinanciering nodig zijn. Men kan met een baatbelasting te werk gaan. Ik ben er echter van overtuigd, dat U deze methode niet aantrekkelijk zult vinden, omdat we dan weer naar het oude systeem van de baatbelastingen terug gaan, wat we in deze gemeente voor wat de wegen betreft geheel afgeschaft hebben. Er zal dus een andere vorm gekozen moeten worden. Zo een vorm zou kunnen zijn de verhoging van de opcenten op de personele belasting. Men zou verder tijdelijk de belanghebbenden een bijdrage in de kosten kunnen laten betalen totdat de wegenfinanciering er isop welk moment zou kunnen bekeken worden of deze bijdrage weer vervalt. Kortom, dit zal in zijn totaliteit in de commis sie openbare werken diepgaand bestudeerd moeten worden. De U toegezonden nota dient nog als volgt te worden aangevuld; Om het'begrotingstekort voor de volgende jaren enigszins te nivelleren zou het mogelijk zijn om de opcenten op de personele belasting, welke thans 150 bedragen te verhogen tot 250. Dit moet geschieden bij raadsbesluit en heeft voor de begroting 1966 geen enkel effect meer. - 5 - Deze maatregel werkt eerst door voor de komende jaren. Door die verhoging zal de belastinguitkering van het gemeente fonds voor deze gemeente stijgen met rond f. 14.000,--. De hogere uitkering wegens opcenten personele belasting zal bovendien jaarlijks voor deze gemeente nog een bedrag op brengen van rond f. 13*000,In totaal een opbrengst van f. 27.000, Nu komt echter de grote vraag of wanneer dit gebeurt, het college van Gedeputeerde Staten zal zeggen, deze f. 27.000,-- komen ten goede aan de wegenaanleg dan wel deze meeropbrengst moet gebruikt worden voor dekking van het begrotingstekort. Als het laatste het geval zou zijn, dan zou dit voor de we gen geen enkele oplossing geven. Hiernaar zal dus vooraf geïnformeerd dienen te worden. Uw raad zou natuurlijk het besluit kunnen nemen, dat deze belastingverhoging alleen dan ingevoerd zal worden v/anneer de daaruitvoortvloeiende baten voor de verharding van wegen gebruikt zal worden. Naar aanleiding van door verschillende leden van de Eerste Kamer gemaakte opmerkingen over de financiële positie der gemeenten antwoordde de Minister van Financiën dat het vol strekt uitgesloten is dat het Rijk de totale begrotingste korten van de gemeenten (een totaal van ongeveer 250 min. gld.zou kunnen absorberen. Het enige soulaas dat hij in dit verband zou kunnen geven is dat er hard gewerkt wordt aan het wetsontwerp tot uitbreiding van het gemeentelijk be lastinggebied. Dit v/etsontwerp ligt al een paar jaar in de trommel. Daar zal waarschijnlijk van alle kanten aan ge schaafd worden, voordat het uit de bus komt. Dan zal het door de kamers nog geaccepteerd moeten worden. Het is mis schien mogelijk aan de gemeenten meer speelruimte te geven voor belastingen onder de eigen burgers ter verwerkelijking van bepaalde wensen die in de gemeenten leven, maar op dit moment is die mogelijkheid zeer beperkt aldus de eerderge noemde bewindsman. T.a v. het landelijk begrotingstekort mag ik nog toevoegen dat het tekort van deze ge-me ent enniet boven het landelijk gemiddelde ligt t.w. f. -250.000,.— per gemeente. Nu is er natuurlijk tussen de ene en de andere gemeente een enorm verschil, doordat sommige een bepaalde centrum- of andere functie hebben te vervullen. Dus naar verhouding zal het in de ene gemeente groter moeten zijn dan in de andere. Subsidies voor sportaccommodaties. Op hoofdstuk X'V'I, cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, van de Rijksbegroting voor 1966 is voor memorie opgenomen een post "Subsidies in investeringskosten sportaccommodaties". In de memorie van antwoord betreffende deze begroting stelt de minister dat het in het algemeen primair de taak van de gemeente is de totstandkoming van sportaccommodaties te be vorderen. Dit houdt z.i. evenwel niet in dat het Rijk zich geheel afzijdig zou moeten houden van het verlenen van finan ciële steun. Het opnemen van deze post beoogt om, indien een maal een bedrag daarop zou zijn uitgetrokken, de mogelijk heid te geven gemeenten financiële hulp te verlenen bij plannen tot bouw en aanleg van die soorten sportaccommoda ties ten aanzien waarvan de grootste achterstanden bestaan. De hiervoor te hanteren subsidieregeling verkeert nog in een stadium van voorbereiding. Sflmsso. 17192 11

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1966 | | pagina 18