- 12 - De voorzitter zegt, dat dit onder Staatsbosbeheer valt, dat volledig subsidieert en bijgevolg ook het ma teriaal aanschaft. Het verleden heeft wel bewezen,dat dit lichaam vaak bij Zundertse kwekers koopt. De heer Verheijen vraagt of met de aanvaarding van- dit voorstel meteen de belastingverhoging is aange nomen De voorzitter antwoordt, dat dit inderdaad het geval is De heer Verheijen vindt dit dan nog al een zwaar wichtig besluit worden. Hij zou dan liever de eisen van Gedeputeerde Staten afwachten. Belastingverhoging mag dan een noodzakelijk kwaad zijn, maar de raad is nu toch voor een zaak van zoveel bete kenis wel weinig geinf ormeer-d. Als de eis van Gede puteerde Staten bekend is,kan er nog nader over ge praat worden. Nu zou er zo maar losjes overheen ge gaan worden. Mogelijk kan men stellen, dat het doel de middelen heiligt, maar dit doel eist toch nogal in grijpende middelen. Hij vindt het bezwaarlijk nu in prin cipe te besluiten tot belastingverhoging,waar straks als de eisen of voorwaarden in concrete bekend zijn het percentage wel eens zou kunnen tegenvallen. De voorzitter zet uiteen, dat Gedeputeerde Staten geen eisen of voorwaarden stellen. De raad zal autonoom moeten beslissen. Gedeputeerde Staten keuren wel of niet goed. Als niet tot belastingverhoging besloten wordt,zullen deze 16.000,-- ook in de algemene dienst moeten wor den opgevangen in tegenstelling tot de eerder gevolgde gedragslijn ingevolge welke slechts 50p ten laste van het algemeen beheer gebracht werd. Daaraan zullen Gedeputeerde Staten onherroepelijk in hun goedkeuringsbeleid vasthouden. De raad heeft natuurlijk het recht te besluiten de algemene dienst hiermede te belasten,waarbij wel vast staat, dat daarvoor geen dekkingsmiddelen zijn. Gedeputeerde Staten zullen dit besluit beslist nooit goedkeuren Het is al de vraag of goedkeuring verkregen zal worden als slechts de helft ten laste van de alge mene dienst komt. Het is te proberenmaar de kans is dan wel groter, dat Gedeputeerde Staten op het standpunt blijven staan,dat voor het volledige bedrag dekkingsmid delen aangewezen moeten worden. Burgemeester en wethouders proberen met dit voorstel de normale gang van zaken te continuerenwaardoor Gedeputeerde Staten ook niet extra worden geatten deerd op een veranderde wijze van handelen. Op grond van de ervaring in het verleden opgedaan heeft het college van burgemeester en wethouders gemeend een voorstel te moeten lanceren,dat voor Gedeputeerde Staten misschien aanvaardbaar is. Het andere besluit is zeker niet acceptabel. De heer Verheijen wil dan maar stilletjes hopen,dat Gedeputeerde Staten de oude methode toepassen. Hij onderstreeptdat zoals de voorzitter gesteld heeft, de straatbelasting aan de lage kant is.Het is hem be kend,- en de voorzitter zal dit als dijkgraaf kunnen be vestigen - dat bepaalde polderlasten per hectare 100,-- en meer bedragen ook voor wegenaanleg. Hij wil dus niet stellen, dat het te duur zal worden maar hij wil principieel zo weinig mogelijk belasting. "De heer Valk is het er in principe wel mee eens,dat de gehele gemeenschap meebetaalt aan de buixenwegen,maar dan zouden ook de inwoners,die buitenaf wonen voor de wegen in de kernen moeten belast worden. In de kom wordt de bouwgrond anders veel te duur. De voorzitter repliceertdat deze last over de gehele gemeenschap is uitgestrekenomdat het enorm moeilijk is ie bepalen welk belang iemand bij een weg heeft. Hij kan zich indenken, dat iemand, die aan een modderweg zit en evenveel belasting moet betalen als iemand die aan een harde weg woont, opmerkt, dat zulks niet billijk is. Toch heeft hij ook - nu de verharde wegen zo over de gehele gemeente verspreid liggen - daarvan voordeel. Hij is van mening ,dat het uitstrijken van de lasten over de gehele gemeente het meest billijk is. Er zijn nog veel gemeenten, die 1,-- per strekkende meter laten betalen bij wegaanleg voor een perceel,dat langs die weg is gelegen. Dit geeft bij een smal perceel, dat met de lange zijde aan de weg ligt ook onbillijkheden. Onjuistheden zullen niet te vermijden zijn. De methode zoals die hier geldt is toch wel de beste. De heer Verheijen benadruktdat de kernen inderdaad bij die goede buitenwegen betrokken moeten worden. Het zal voor ae bakker, de slager,de kruidenierde dokter,de veearts en de verpleegster heel wat prettiger zijn om ver buitenaf over verharde wegen te rijden. Iedereen profiteert ervan. Daar geen der leden stemming verlangt wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen, met aantekening, dat de heer van Aert wil geacht worden te hebben tegengestemd. Voorstel van burgemeester en wethouders tot vaststelling van de 34e wijziging van de gemeentebegroting 1964» Zonder discussie of hoofdelijke stemming wordt dit voor stel aangenomen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1964 | | pagina 56