- 12 -
De voorzitter zegt, dat dit onder Staatsbosbeheer
valt, dat volledig subsidieert en bijgevolg ook het ma
teriaal aanschaft.
Het verleden heeft wel bewezen,dat dit lichaam vaak
bij Zundertse kwekers koopt.
De heer Verheijen vraagt of met de aanvaarding van-
dit voorstel meteen de belastingverhoging is aange
nomen
De voorzitter antwoordt, dat dit inderdaad het geval
is
De heer Verheijen vindt dit dan nog al een zwaar
wichtig besluit worden. Hij zou dan liever de eisen
van Gedeputeerde Staten afwachten.
Belastingverhoging mag dan een noodzakelijk kwaad zijn,
maar de raad is nu toch voor een zaak van zoveel bete
kenis wel weinig geinf ormeer-d. Als de eis van Gede
puteerde Staten bekend is,kan er nog nader over ge
praat worden. Nu zou er zo maar losjes overheen ge
gaan worden. Mogelijk kan men stellen, dat het doel de
middelen heiligt, maar dit doel eist toch nogal in
grijpende middelen. Hij vindt het bezwaarlijk nu in prin
cipe te besluiten tot belastingverhoging,waar straks
als de eisen of voorwaarden in concrete bekend zijn het
percentage wel eens zou kunnen tegenvallen.
De voorzitter zet uiteen, dat Gedeputeerde Staten geen
eisen of voorwaarden stellen. De raad zal autonoom
moeten beslissen. Gedeputeerde Staten keuren wel of
niet goed.
Als niet tot belastingverhoging besloten wordt,zullen
deze 16.000,-- ook in de algemene dienst moeten wor
den opgevangen in tegenstelling tot de eerder gevolgde
gedragslijn ingevolge welke slechts 50p ten laste van
het algemeen beheer gebracht werd.
Daaraan zullen Gedeputeerde Staten onherroepelijk
in hun goedkeuringsbeleid vasthouden.
De raad heeft natuurlijk het recht te besluiten de
algemene dienst hiermede te belasten,waarbij wel vast
staat, dat daarvoor geen dekkingsmiddelen zijn.
Gedeputeerde Staten zullen dit besluit beslist nooit
goedkeuren
Het is al de vraag of goedkeuring verkregen zal
worden als slechts de helft ten laste van de alge
mene dienst komt.
Het is te proberenmaar de kans is dan wel groter,
dat Gedeputeerde Staten op het standpunt blijven
staan,dat voor het volledige bedrag dekkingsmid
delen aangewezen moeten worden.
Burgemeester en wethouders proberen met dit voorstel
de normale gang van zaken te continuerenwaardoor
Gedeputeerde Staten ook niet extra worden geatten
deerd op een veranderde wijze van handelen.
Op grond van de ervaring in het verleden opgedaan heeft
het college van burgemeester en wethouders gemeend een
voorstel te moeten lanceren,dat voor Gedeputeerde Staten
misschien aanvaardbaar is. Het andere besluit is
zeker niet acceptabel.
De heer Verheijen wil dan maar stilletjes hopen,dat
Gedeputeerde Staten de oude methode toepassen.
Hij onderstreeptdat zoals de voorzitter gesteld heeft,
de straatbelasting aan de lage kant is.Het is hem be
kend,- en de voorzitter zal dit als dijkgraaf kunnen be
vestigen - dat bepaalde polderlasten per hectare
100,-- en meer bedragen ook voor wegenaanleg.
Hij wil dus niet stellen, dat het te duur zal worden maar
hij wil principieel zo weinig mogelijk belasting.
"De heer Valk is het er in principe wel mee eens,dat de
gehele gemeenschap meebetaalt aan de buixenwegen,maar
dan zouden ook de inwoners,die buitenaf wonen voor de
wegen in de kernen moeten belast worden.
In de kom wordt de bouwgrond anders veel te duur.
De voorzitter repliceertdat deze last over de gehele
gemeenschap is uitgestrekenomdat het enorm moeilijk is
ie bepalen welk belang iemand bij een weg heeft.
Hij kan zich indenken, dat iemand, die aan een modderweg
zit en evenveel belasting moet betalen als iemand die
aan een harde weg woont, opmerkt, dat zulks niet billijk
is. Toch heeft hij ook - nu de verharde wegen zo over de
gehele gemeente verspreid liggen - daarvan voordeel.
Hij is van mening ,dat het uitstrijken van de lasten over
de gehele gemeente het meest billijk is.
Er zijn nog veel gemeenten, die 1,-- per strekkende
meter laten betalen bij wegaanleg voor een perceel,dat
langs die weg is gelegen. Dit geeft bij een smal perceel,
dat met de lange zijde aan de weg ligt ook onbillijkheden.
Onjuistheden zullen niet te vermijden zijn.
De methode zoals die hier geldt is toch wel de beste.
De heer Verheijen benadruktdat de kernen inderdaad bij die
goede buitenwegen betrokken moeten worden. Het zal
voor ae bakker, de slager,de kruidenierde dokter,de
veearts en de verpleegster heel wat prettiger zijn om ver
buitenaf over verharde wegen te rijden. Iedereen profiteert
ervan.
Daar geen der leden stemming verlangt wordt het voorstel
geacht te zijn aangenomen, met aantekening, dat de heer
van Aert wil geacht worden te hebben tegengestemd.
Voorstel van burgemeester en wethouders tot vaststelling
van de 34e wijziging van de gemeentebegroting 1964»
Zonder discussie of hoofdelijke stemming wordt dit voor
stel aangenomen.