- 6 -
De voorzitter ontkent dit.Deze reserve is een kapitaal.
Dit zou wel met de winst van 14-000,-- kunnen,
maar dan is dit nog maar een klein stukje weg,wat
geen rol speelt.
De "behoefte aan wegen is trouwens niet zo groot
meer. Wel moeten er nog een aantal verbindingsstukjes
gelegd worden. De toestand in Achtmaal in aanmerking
nemende,kan gesteld worden, dat practisch de meeste
bedrijven aan harde wegen of dicht daarbij zijn gelegen.
De heer Pellis heeft becijferd,dat de winst gekapita
liseerd 200.000,-- beloopt.
De voorzitter zegt, dat dit nog geen 4 km weg vertegen-
woordigtjinet subsidie 6 km.
Hij benadrukt echter,dat het om het principe gaat.
In de toekomst zullen de grootverbruikers zoals ge
stichten, industrieën,bakkerspatates-frites bereiders
zoals in andere gemeenten toch een bepaalde reductie
moeten krijgen,als de winsten blijven aanhouden,om op
die wijze het verbruik te stimuleren. Met dit kleine
beetje winst kunnen heus geen wonderen gedaan worden.
Zou voor het gasbedrijf een ambtenaar aangetrokken
moeten worden,dan resteert er maar een winst meer
van 4"000,--
De heer Valk' vindt de gasvoorziening en de wegaan
leg principieel hetzelfde liggen.Hij is er in beide
gevallen tegen. Als er winst gemaakt wordt moet deze
ten goede komen aan de verbruikers. De lage prijs
van het aardgas,waar zoveel over geschreven en ge
sproken wordt, zou ten goede komen aan de verbruikers.
Hij zou het logisch vinden,dat als het gas naar bui
ten moet,de aan te sluiten belanghebbenden iets meer
betalen
Hij vraagt wanneer het aardgas komt en welke inkoop-
en verkoopprijzen zullen gelden.
De voorzitter antwoordt dat in 1966 of mogelijk zelfs
einde 1965 het aardgas er zal zijn. De inkoopprijs is
nog niet bekend,dus vanzelfsprekend is dan ook de
verkoopprijs niet te becijferen.
Wel is bekend,dat in het noorden,waar het aardgas al
in gebruik is, de levering goedkoper ligt.De kostprijs
wordt altijd vergeleken met die van zware olie,welke
voor verwarmingsdoeleinden gebruikt wordt.
Bij de aanleg van verwarming in huizen stelt men zich
reeds in op aardgas. Er wordt zelfs geadviseerd om
voor dit jaar nog het risico te nemen en geen tank
te leggen, zodat men te zijner tijd ineens kan over
schakelen op aardgas door een andere brander aan te
brengen
Dit voorstel is helemaal gebaseerd op het huidige gas.
- 7 -
Persoonlijk kan hij niet met de heer Valk meegaan,wanneer
deze zegt, laat de verderaf wonenden maar meer betalen.
Dit gebeurt bij de waterleiding ook niet.
Een onderscheid is er nog wel in de baatbelasting voor
de electrificatiewelke hij toch eenmaal afgeschaft zou
willen hebben. Tengevolge daarvan betalen deze mensen
nu nog meer.
De zienswijze van de heer Valk betekent de klok terug
draaien. Al de baatbelastingen zouden afgeschaft moeten
worden.
Op zijn verzoek is dit al eens bekeken,maar gezien de
financiën is het niet doenlijk deze inkomstenpost op dit
moment te missen.
Zodra er enige mogelijkheid zou zijn,dan zal het college
van burgemeester en wethouders zeker overwegen voor te
stellen deze baatbelastingen af te schaffen.
Thans zou dit een zware verhoging van de straatbelasting
geven.
Deze buitenpercelen zijn toch wel goed behandeld ,waar
er een grote bijdrage van het totaal verleend is cm de
baatbelasting niet te hoog te doen zijn. De zwaarste is
150,-- en de laagste is 40,--. Dit dan wat de
laatste tijd betreft.Van vroeger zijn er nog wel van
8,--. De zwaarste top zou er dan om te beginnen af
moeten en b.v. op 100,-- gesteld moeten worden.
Van de andere kant gelooft hij dat het deze mensen wel
10,-- per maand waard is, dat ze electrische
machines kunnen gebruiken en electrisch licht hebben.
In zijn opvatting van deze zaak zou spreker het jammer
vinden om voor het gas iets dergelijks te gaan invoeren.
De heer van Aert vindt het jammer deze opmerking van
de heer Valk te hebben moeten horen .Het is zijn collega
raadslid toch ongetwijfeld bekend,dat de .landbouwers
en tuinders niet allemaal in de bebouwde kom kunnen
wonen
De heer Valk vraagt of voor een perceel,dat meer dan
40 meter van de weg is gelegen hogere aansluitkosten
betaald moeten worden.Hij wil graag weten of dat ook
hierin begrepen zit.
De voorzitter zegt,dat 10 meter vrij zijn.
Het bezwaar van de heer Valk is hiermee wel opgeheven.
Hij dacht n.l. dat het onrendabele gelegen was in de
afstand tot de weg.
Tegenover de nadelen,die deze mensen wel zullen hebben,
staan ook voordelen. Als men in de kom moet bouwen kost
de bouwgrond 20,-- tot 30,-- per m2. Buitenaf is
dit maar 1,-- a 2,-- per m2. Ergens ligt daar een
voordeel. Dus deze inwoners worden niet altijd slecht
behandeld.
Sanaa®- 17.192 11