- 6 - De voorzitter ontkent dit.Deze reserve is een kapitaal. Dit zou wel met de winst van 14-000,-- kunnen, maar dan is dit nog maar een klein stukje weg,wat geen rol speelt. De "behoefte aan wegen is trouwens niet zo groot meer. Wel moeten er nog een aantal verbindingsstukjes gelegd worden. De toestand in Achtmaal in aanmerking nemende,kan gesteld worden, dat practisch de meeste bedrijven aan harde wegen of dicht daarbij zijn gelegen. De heer Pellis heeft becijferd,dat de winst gekapita liseerd 200.000,-- beloopt. De voorzitter zegt, dat dit nog geen 4 km weg vertegen- woordigtjinet subsidie 6 km. Hij benadrukt echter,dat het om het principe gaat. In de toekomst zullen de grootverbruikers zoals ge stichten, industrieën,bakkerspatates-frites bereiders zoals in andere gemeenten toch een bepaalde reductie moeten krijgen,als de winsten blijven aanhouden,om op die wijze het verbruik te stimuleren. Met dit kleine beetje winst kunnen heus geen wonderen gedaan worden. Zou voor het gasbedrijf een ambtenaar aangetrokken moeten worden,dan resteert er maar een winst meer van 4"000,-- De heer Valk' vindt de gasvoorziening en de wegaan leg principieel hetzelfde liggen.Hij is er in beide gevallen tegen. Als er winst gemaakt wordt moet deze ten goede komen aan de verbruikers. De lage prijs van het aardgas,waar zoveel over geschreven en ge sproken wordt, zou ten goede komen aan de verbruikers. Hij zou het logisch vinden,dat als het gas naar bui ten moet,de aan te sluiten belanghebbenden iets meer betalen Hij vraagt wanneer het aardgas komt en welke inkoop- en verkoopprijzen zullen gelden. De voorzitter antwoordt dat in 1966 of mogelijk zelfs einde 1965 het aardgas er zal zijn. De inkoopprijs is nog niet bekend,dus vanzelfsprekend is dan ook de verkoopprijs niet te becijferen. Wel is bekend,dat in het noorden,waar het aardgas al in gebruik is, de levering goedkoper ligt.De kostprijs wordt altijd vergeleken met die van zware olie,welke voor verwarmingsdoeleinden gebruikt wordt. Bij de aanleg van verwarming in huizen stelt men zich reeds in op aardgas. Er wordt zelfs geadviseerd om voor dit jaar nog het risico te nemen en geen tank te leggen, zodat men te zijner tijd ineens kan over schakelen op aardgas door een andere brander aan te brengen Dit voorstel is helemaal gebaseerd op het huidige gas. - 7 - Persoonlijk kan hij niet met de heer Valk meegaan,wanneer deze zegt, laat de verderaf wonenden maar meer betalen. Dit gebeurt bij de waterleiding ook niet. Een onderscheid is er nog wel in de baatbelasting voor de electrificatiewelke hij toch eenmaal afgeschaft zou willen hebben. Tengevolge daarvan betalen deze mensen nu nog meer. De zienswijze van de heer Valk betekent de klok terug draaien. Al de baatbelastingen zouden afgeschaft moeten worden. Op zijn verzoek is dit al eens bekeken,maar gezien de financiën is het niet doenlijk deze inkomstenpost op dit moment te missen. Zodra er enige mogelijkheid zou zijn,dan zal het college van burgemeester en wethouders zeker overwegen voor te stellen deze baatbelastingen af te schaffen. Thans zou dit een zware verhoging van de straatbelasting geven. Deze buitenpercelen zijn toch wel goed behandeld ,waar er een grote bijdrage van het totaal verleend is cm de baatbelasting niet te hoog te doen zijn. De zwaarste is 150,-- en de laagste is 40,--. Dit dan wat de laatste tijd betreft.Van vroeger zijn er nog wel van 8,--. De zwaarste top zou er dan om te beginnen af moeten en b.v. op 100,-- gesteld moeten worden. Van de andere kant gelooft hij dat het deze mensen wel 10,-- per maand waard is, dat ze electrische machines kunnen gebruiken en electrisch licht hebben. In zijn opvatting van deze zaak zou spreker het jammer vinden om voor het gas iets dergelijks te gaan invoeren. De heer van Aert vindt het jammer deze opmerking van de heer Valk te hebben moeten horen .Het is zijn collega raadslid toch ongetwijfeld bekend,dat de .landbouwers en tuinders niet allemaal in de bebouwde kom kunnen wonen De heer Valk vraagt of voor een perceel,dat meer dan 40 meter van de weg is gelegen hogere aansluitkosten betaald moeten worden.Hij wil graag weten of dat ook hierin begrepen zit. De voorzitter zegt,dat 10 meter vrij zijn. Het bezwaar van de heer Valk is hiermee wel opgeheven. Hij dacht n.l. dat het onrendabele gelegen was in de afstand tot de weg. Tegenover de nadelen,die deze mensen wel zullen hebben, staan ook voordelen. Als men in de kom moet bouwen kost de bouwgrond 20,-- tot 30,-- per m2. Buitenaf is dit maar 1,-- a 2,-- per m2. Ergens ligt daar een voordeel. Dus deze inwoners worden niet altijd slecht behandeld. Sanaa®- 17.192 11

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1964 | | pagina 53