- 4 - Gas is zeer nut+ig, wegen zijn belangrijker.. Hij acht het dan de situatie waarin sommige wegen verkeren in aanmerking nemende, niet verantwoord gas aan te leggen en de wegen in die ellendige toestand te laten. De heer Yerheijen brengt in het midden,dat deze materie in de commissie van bijstand "Openbare werken" lang en breed besproken is,niet omdat de commissieleden het voorstel niet toejuichten,maar om het naadje van de kous te weten. Er bestond oorspronkelijk enige bezorgdheid over het bedoelde stukje in de kosten.Bij nadere beschouwing bleek, dat dit kleine tekort weldra overbrugd zal zijn. In de buitengebieden zal,zoals reeds opgemerkt het gas ook voor agrarische doeleinden gebruikt worden. Spreker wijst er op,dat ook: bij de veeverzorging de gas- afname niet onderschat moet worden. Langs de nieuwe uitbreiding zitten varkens- en kalverenmesterijen,waar voor kunstmelk gereed gemaakt moet worden,waarbij zeker het gas benut zal worden. Hij vindt dat de gasvoorziening en de wegenaanleg als 2 afzonderlijke zaken gezien moeten worden,waarbij het grote verschil ligt in het feit,dat 8oor aanleg van wegen de Cultuur TechnischeDienst wel,in de gas voorziening niet subsidieert. Voor gas is subsidie°niet nodig.Dit bedruipt zichzelf. Hij meent hiermede aangetoond te hebben, dat de heer Pellis zich geen zorgen behoeft te maken ten aanzien van de wegenaanleg. Het gasproject kan aan een ander object geen schade doen. De commissie is hierom en op grond van nog veel meer argumenten tot de conclusie gekomen,dat dit voorstel toe te juichen is. De voorzitter heeft uit het betoog van de heer Pellis opgemaaktdat deze principieel zijn opvatting, dat de winsten van het gasbedrijf ten behoeve van dat bedrijf moeten worden besteed,niet deelt. Dit houdt in,dat de gasgebruikers in de kom van de gemeente de aanleg van wegen buitenaf ten volle zouden moeten betalen. Hij merkt op,dat de winst overigens van bescheiden omvang is,waarvan niet veel meters weg gelegd zullen kunnen worden. Het zou wel zeer onjuist zijn om de kernbewoners de wegen buitenaf te laten betalen. Spreker is het met de leer Yerheijen eens,dat het hier om 2 afzonderlijke onderdelen gaat. Voortredenerende op de stelling van de heer Pellis zou men kunnen pleiten voor het opvoeren van de gas- tarieven om met de daardoor te kweken winst andere gemeentelijke zaken- en die zijn er beslist meer dan alleen de wegenaanleg - te financieren. Hij acht het voorstelbaar,dat geëist zou kunnen worden, dat voor de onrendabele aansluitingen een hoger tarief berekend wordt. Maar hij vindt het beslist onjuist,dat deze kleine winst besteed zou moeten worden voor weg aanleg. Overigens meent spreker,dat wat de wegen aangaat, het kerkdorp Achtmaal en trouwens de gehele gemeente,nog niet zo slecht zit. Er zullen altijd wel hoekjes blijven,- die minder ideaal zijn,maar er zullen altijd wensen onver vulbaar zyn. Dit zijn toch maar korte trajecten» De hoofd verbindingen zijn goed. Die wensen die er nog liggen,dienen verwezenlijkt te v/orden,wanneer zich daartoe de gelegenheid voordoet. Hij wijst in dit verband op de wegenuitkering,die in de pen is. Hij raadt beslist af de winst var het gasbedrijf hiervoor te bestemmen. De heer Pellis repliceertdat wanneer de voorzitter stelt,dat hij de wegen buitenaf door de kernbewoners wil laten betalen, dit evenzeer voor de gasuitbreiding in de onrendabele gebieden geldt. Dit is dezelfde rede nering. De voorzitter werpt tegen,dat dit in een iets andere verhouding ligt. De heer Pellis heeft absoluut geen werwijt aan het adres van burgemeester en wethouders met betrekking tot de zorg voor de wegen willen maken. Integendeel zelfs. Er zijn al vele wegen tot stand gekomen.Hij wil dit zij het in een lager tempo gecontinueerd zien. De heer Verheijen heeft het over 2 zaken.Spreker ziet maar een zaak en wel de gelden van de gemeente en die gelden moeten besteed worden waarvoor ze het beste bestemd kunnen worden. Hij acht de wegenaanleg belangrijker dan de gasvoor ziening,hoewel hij dit laatste zeker niet onderschat. De voorzitter heeft de opmerkingen van de heer Pellis niet als een verwijt opgevat-.Hy heeft er alben op willen wijzen,dat het er met de wegen goed voorstaat ook in verge lijking met andere gemeenten van deze uitgestrektheid. Met deze winst kan nog niet één kilometer weg aangelegd worden.De situatie zou heel anders liggen,als er een winst van 300.000,gemaakt zou worden. In al die jaren is er echter slechts een reserve van 50.000,gevormd kunnen worden,wat 1 kilometer weg zou betekenen na aftrek van de subsidie van ƒ.20.000,--. De heer Pellis vindt deze redenering niet juist. Dit bedrag moet gekapitaliseerd worden.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1964 | | pagina 52