De heer Pellis spreekt zich, mede op grond van zijn ervaringen als wethouder uit voor onderhandse aanbe steding. Hij doet nogmaals een beroep op de voorzitter om te bekijken of het wel juist gezien is, dat het niet mogelijk zou zijn een Zundertse aannemer het gemeen tehuis te laten bouwen. Als het inderdaad niet mogelijk is - en hij rekent daarbij op het college van burgemeester en wethouders dat het voor 100$ in orde is - dan zegt hij besteedt het onderling aan en zo spoedig mogelijk. De heer Valk gaat in op het plan 1954 Hij kan het niet met de veronderstelling van de voor zitter, dat de raad dit beter zou vinden, eens zijn. Hij vindt het even slecht. Dat gebouw kon evengoed een theater zijn als een gemeentehuis De eerste elementaire eis van de architectuur is, dat men aan de buitenkant van een bouwwerk kan zien, wat het behelst. Spreker kan er inkomen, dat het woord restauratie gebruikt is om een spoedige goedkeuring en eventueel een subsidie te verkrijgen. Maar het hoort niet thuis in deze toelichting,want daerin is gesteld, dat voor deze restauratie spe cialisten nodig zijn. Dat is ten enemale positief onnodig vindt de heer Valk. Al heeft het college van burgemeester en wethouders veel vertrouwen in de architectdat neemt niet weg, dat het woord hier helaas belachelijk gebruikt i$* en wel om tot een restauratie-aannemer te komen,en niet om rijksgoedkeuring te -krijgen. Het vertrouwen in een architect vindt spreker nor maal. Dat hoeft niet te ontaarden in een houding van laat hem zijn gang maar gaan". Als er altijd volledig vertrouwen was,dan zouden er nooit geen commissies van controle op rekeningen zijn,wat toch in elke gemeenschap en vereniging gebeurt.Dat is niet omdat een penningmeester niet wordt vertrouwdmaar zo hoort het. Een architect maakt een plan en een begroting en bespreekt dan met de opdrachtgever de wijze van aanbesteding. Spreker wijst er op, dat grote architectenbureaux meestal grote werken hebben en dat grote werken grote aannemers vragen. In de practijk is het he laas zo, dat grote aannemers niet meer tevreden zijn of zij moeten minstens een paar miljoen per jaar verdienen. Hij benadrukt nogmaals, dat dit geen loze bewerin gen zijn. Hij kan het bewijzen en aantonen met wer ken van 25 miljoen en zelfs met kleinere werken. Er komen inderdaad winsten voor van 25 - 40$. - 19 - Als de raad meent,dat spreker ongelijk heeft en het col lege van burgemeester en wethouders terecht het advies van de architect volgt,dan wil hij toch verzoeken om even de moeite te nemen de zaak nader te onderzoeken. Er kan dan mogelijk tegengeworpen worden,dat dit weer uitstel betekent en dat het weer zo hard dringt. Hij heeft echter nooit anders gehoord dat er spoed bij is als er om uitstel gevraagd werd. Als deze haast inder daad geboden is, dan is het alleen maar jammer,dat dit voorstel niet een maand eerder ter tafel is gebracht. Het onderzoek behoeft geen langer uitstel dan een week te betekenen.Wanneer men dit serieus wil bekijken,dan is het binnen een week opgelost. Hij stelt nogmaals, dat grote architectenbureaux met gro te aannemers werken en dat deze laatsten grote winsten berekenen.Winsten tot 40Wanneer zij het hard kunnen ge bruiken nemen ze ook wel eens genoegen met 25$. Naar zijn overtuiging moet ook een Zundertse aannemer, die daarvoor beslist bekwaam geacht moet worden, de kans krijgen zelfs dit restauratiewerk te maken. Hij wijst er nogmaals op, dat dit woord restauratie alleen gebruikt is om subsidie en rijksgoedkeuring te krijgen,maar niet in de werkelyke zin, zodat van restauratiewerk in de eigenlijke betekenis geen sprake is. Het motief om op grond daarvan alleen aannemers van restauratiewerken uit te nodigen is daarmede positief van de baan. Hiervan uitgaande blijft de vraag over of dit werk uitge voerd moet worden door een grote aannemer. Hy vermoedt dat hij al weet,wie het zal moeten maken. Hij heeft de naam tegenover de wethouder genoemd.Dit vindt hij heel erg,dat men kan suggereren,welke aannemer genomen wordt. Hij ontkent niet,dat deze aannemers goed werk leveren,maar zijns inziens mag dat dan ook wel als ze 25 - 4G$ winst willen hebben. Daarnaast is het in ieder geval een aan nemer van buiten Zundert. Dit betekent, dat deze met zijn personeel naar Zundert zal moeten reizen gedurende onge veer 2 jaar en dat dus altijd het verschil in de reis kosten er bij komt. Wat de opzetten en de meldingsplicht betreft merkt spreker op, dat wei vergelijking van de begrotingen zal plaatsvinden en correcties zullen worden aangebracht. Maar de architect zal,wetende met een grote aannemer te doen te krijgen, in zijn begröting in de richting van 25$ winst liggen. Bij het overleg worden, zoals 'de voorzitter volgens de heer Yalk zeer juist heeft aangegeven,wel de hoeveelhe den van de materialen vergeleken,maar niet de prijzen. Om een voorbeeld te noemen van een onderdeel van een begroting gaat hij uit van de veronderstelling dat b.v. aan het werk 150 m3 beton zit.De aannemer neemt daar voor een totale verwerkprijs op. De architect heeft moge lijk ook 150 m3 of mogelijk 145 ni3,wat een verschil van 5-^3 is, waarover niet veel woorden vuilgemaakt zullen worden. Maar de verwerkingsprijsvoor beton is 150per m3 inclusief bewapening,bekisting enz. Samsoln 17192 11

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1964 | | pagina 47