- 12 - Hoewel enkele onderdelen uit de oude voorgevel moge lijk weer in de nieuwe voorgevel geplaatst zullen worden vinden wij toch dat dit woord er met de haren is bijgesleept. Over bijslepen gesproken is het mis schien zó, dat dit woord is gebruikt, om bepaaxde grote aannemers, ook Zundertse eventueel, uit te schakelen omdat ze niet op restauratie werken kunnen bogen. Haar zijn wij vierkant tegen. Het is geen restauratiewerk mijnheer de voorzitter. Verder wordt er in de toelichting gesteld Ook het utiliteitsgedeelte van het gebouw, de z.g. werkruimte vraagt door het representatieve karakter, de omvang en de daaraan kwalitatief te stellen eisen een uitermate kundige uitvoering,waarbij de bouwer de beschikking dient te hebben over een uitgebreide schaal van technische hulpmiddelen om een doelmatige en vlotte gang van zaken te garanderen. Maar mijnheer de voorzitter, het zou een diskwalifi catie zijn voor onze Zundertse aannemers indien ge steld zou worden dat deze geen kwalitatief werk zouden kunnen maken. Om de grote bouwwerken in Zundertdoor Zundertse aannemers uitgevoerd,niet allemaal bij name te noemen, die toch wel zeer degelijk en kwalitatief zijn uitgevoerd,waarnaast nog enkele bouwwerken in een dergelijk snel tempo,dat het ongeloofwaardig was. En derhalve kan de gemeente zich gelukkig prijzen en willen wij er nog speciaal op attenderen,dat er ook nog Zundertse aannemers zijn die naast kwaliteits werk ook nog zo goed geoutilleerd zijn zeer snel te kunnen bouwen. Gelet op het misbruikte woord "restauratie als ook dat Zundert over goede gegadigden beschiktwil len wij bijzonder sterk pleiten voor kansen voor Zundertse aannemers. Het geven van kansen aan Zundertse aannemers is niet ons grootste argument om af te komen van de voorgestelde éénhoofdige aanbesteding; maar wij zijn er van overtuigd, dat het vragen van 2, des noods 3 aannemers de aanbestedingssom aanmerke lijk zal drukken. Ondanks de veel besproken opzetgelden, gebonden overigens aan spelregels, zal de concurrentie- factor meer voordelen bieden dan de eenhoofdige aanbesteding. Hoewel het overigens geen geheim is, hoe de spelregels geregeld zijn,veronderstellen wij dat noch de architect, noch burgemeester en wet houders precies op de hoogte zijn, want anders zouden zij ook tot de conclusie komen, dat het vragen van b.v. 2 aannemers (natuurlijk vraagt men dan alleen die aannemers die werkelijk dit werk zouden willen maken en ook qua kapaciteit kunnen voor vrijwel 999° zekerheid aanzienlijk voordeliger zal uitvallen. Een voorbeeld zal U dit hopelijk duidelijk maken. Stellen we een werk van 1 miljoen, dus dat een aanne mer A zijn kostprijs heeft berekend op 1 miljoen. Hij weet, dat hij alleen is. Ook een aannemer moet zich melden.Hij weet vanuit die melding,dat er geen concur rentie is-.- En dan is de practijk zo, mijnheer de voor zitter, dat een aannemer wanneer hij dat weetrekening houdt met minstens 25en in de practijk komt het zelfs wel eens voor tot 409° winst. Bit is niet zo maar een losse bewering,maar valt uit de practijk te bewijzen. Verschillende voorbeelden kan ik U aanhalenmaar dit vraagt een vergadering met gesloten deuren en opgelegde geheimhouding,aangezien hiermede verschillende namen gemoeid zouden zijn. Voorbeelden zonder aard der gebou wen en namen zou op losse beweringen kunnen wijzen. Indien de raad voorbeelden wenst,zal ik dat doen,waar bij geheimhouding uiteraard der zaak tevoren verzekerd dient te zijn. Stel dat aannemer A alleen gevraagd wordt, stelt hij de werkelijke kostprijs vast exclusief de winst. We stellen voor het gemak deze op 1.000.000,--. Zoals reeds gezegd, zal deze aannemer zonder concurrentiezijn winst zeker op minstens 25stellen. Be prijs wordt dan 1.250.000,--. Beze is zich verplicht te melden en 2°fo voor prijzèn boven 1 miljoen en 3voor prijzen daar beneden, bij de prijs te doen. Be prijsopgave wordt dan 127.5.000",r-. Worden er b.v. twee aannemers gevraagd A en B waarbij zij dus weten, uit de meldingsplichtdat zij in concur rentie staan, zal A zijn winst b.v. stellen op 15$ en wordt de prijs van A 1.150 >000»-- B berekend b.v. 10$ winst en komt derhalve op een prijs van 1.100.000,--. Met deze prijzen komen zij dan onder toezicht bijelkaar en wordt de middenprijs vastgesteld op 1 1 25-.000-- Himmer hoger,met het gevolg dat de winst op het werk 12,5 bedraagt. Het verschil in aanbesteding levert 150.000,-- voor de gemeente op. Is het verschil tussen twee aannemers groter dan 20$ b.v, A. 1.000.000,-- en B 800.000,-- moet de laagste zonder verhoging voor 800.000,-- inschrijven, of moet zich terugtrekken .Maar mag zijn prijs niet ver hogen. Ook dit weer mijnheer de voorzitter ,is meer dan een ge argumenteerde reden om op de eerste plaats niet een éénhoofdige onderhandse aanbesteding te houden,maar daarnaast Zundert ook een kans te bieden. Maar zoals gezegd,mijnheer de voorzitterprimair is niet voor mij een Zundertse aannemer. Ik vindt het leuk en zou het bijzonder prettig vinden wanneer de Zundertse daarvoor de kans kregen en we zouden dat natuurlijk moeten toejuichen Ik weet wel mijnheer de voorzitter, we moeten geen aanbesteding houden onder 6 of 10 aanne mers, dan is de gemeente nadeliger uit. Maar wanneer men mag stellen,dat de Zundertse aannemer een kans zou krijgen tegen een grote aannemer buiten Zundert,dan ben ik er van overtuigd,dat het misschien wel een kwart miljoen voor de gemeente zou kunnen schelen.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1964 | | pagina 44