2 - De gemeente heeft als stedebouwkundige de heer van Dael van het architectenbureau Siebers en van Dael, dat op dit ge bied een zeer goede naam heeft. Vroeger werden voor vele gemeenten de uitbreidingsplan nen ontworpen door de Provinciale Planologische Dienst, Provinciale Staten hebben het beter gevonden, dat dit niet meer gebeurde, omdat a.) deze dienst daardoor teveel werk kreeg en b.) het niet juist is, dat een instantie, die over uitbreidingsplannen aan Gedeputeerde Staten advies moet uitbrengen, zelf plannen ontwerpt. Spreker wijst er op, dat bij een uitbreidingsplan de belangen van vele instanties meespreken, zoals van rijks- en provinciale waterstaat, van de buurgemeenten, van de spoorwegen, van de waterschappen enz. De stedebouwkundige pleegt daarom tevoren overleg, temeer ook omdat de meeste van deze openbare diensten vertegenwoordigt zijn in de provinciale commissie voor de gemeentelijke uitbreidings plannen. In zoverre ligt het dan in zijn algemeenheid wel rond. Het plan gaat dan ter beoordeling naar de Provin ciale Planologische Dienst, Het kan dan voorkomen in verband met omstandigheden die eerst niet bekend waren b.v. tengevolge van nadien ont worpen plannen van de provincie, dat er inzichten komen, die verschillen van de opzet zoals de stedebouwkundige die oorspronkelijk heeft daargesteld. Ook bij de toetsing door de le afdeling van de Griffie aan de wetten en verordeningen, gebeurt het wel dat er afwijkingen ontstaan. Tengevolge daarvan komen cle blauwe strepen in het plan ter aanduiding van de onderdelen, waaraan goedkeuring is onthouden. De gemeente heeft dan de verplichting het plan te herzien met inachtneming van de beslissing van Gedeputeerde Staten. Wanneer de redelijkheid van de bezwaren van Gede puteerde Staten wordt ingezien is het op grond daarvan aannemenlijk, dat een beroep geen kans van slagen biedt. Bovendien zou dat weer een geweldig groot uitstel be tekenen, voordat goedkeuring aan het plan in hoofdzaken zou verkregen zijn. Spreker merkt op, dat Zundert de laatste gemeente is in de gehele provincie Noord-Brabant, welke nog geen plan in hoofdzaak heeft. Dit vindt zijn oorzaak in het steeds ingenomen standpunt, dat de oppervlakte voor een tuindersbedrijf kleiner meest zijn dan door vele andere instanties werd geëist. De voorzitter concludeert, dat het geen tekortkoming is van de stedebouwkundige, dat op een aantal onderdelen goedkeuring is onthouden. De planoloog doet er wel goed aan zoveel mogelijk met alle betrokken instanties contact te houden. Hij betwijfelt of het practisch voorkomt, dat een hoofdzakenplan meteen volledig goedgekeurd wordt. - 3 - De heer Valk heeft zijn betoog niet als een persoonlijk verwijt aan de heer van Dael bedoeld. Hij stelt zich voor, dat door de grootheid van een bepaald bureau en door de drukte daar het kan voorkomen, dat de deskundige afhankelijk, is van zijn personeel en dat daardoor fouten gemaakt worden. Het is hem bekend, dat enkele gemeenten het bureau Siebers en van Dael hebben verlaten. Dat zal toch zijn reden gehad hebben. Als men ergens goed behandeld wordt, verbreekt men het contact niet. Hij meent zich ook te herinneren, dat alles altijd nogal lang duurde bij dit bureau. De veronderstelling ligt daarom voor de hand, dat het onderbezet is en het plan niet voldoende bekeken is. Spreker wijst er op, dat ook uitbreidingsplannen moesten ge wijzigd worden omdat deze niet helemaal efficiënt van opzet waren en soms radicaal door een of ander gebouw geprojecteerd waren. Hij ziet daarin toch blijken van tekortkomingen. De voorzitter kan met een en ander ten dele instemmen. Hij heeft nog deze ochtend een belangrijke vergadering gehad waarin ongeveer een zelfde geluid ten aanzien van een zeer bekend architect te be luisteren viel. Deze bouwkundige werd ook nogal wat in de schoenen geschoven. Naar de mening is dit niet volledig voor rekening van deze man. Die heeft ook gebrek aan personeel; het is nu eenmaal erg moeilijk ook in deze categorie, om aan deskundig personeel te komen. Het ligt voor het werk van stedebouwkundige aard nog veel moeilijker. Het wordt dan roeien met de riemen, die men heeft. Ook spreker vindt het enorm vervelend, dat deze zaken voorkomen. Hij wijst er op, dat zoiets de aanbesteder nog wel eens veel geld kan kosten, vooral als het om grote bouwerken gaat. Naar zijn mening loopt men echter ook het gevaar van de regen in de drup te komen. Hij is echter wel van opvatting, dat wanneer een bureau zonder met personeelstekort te kampen te hebben, grote tekortkomingen heeft, men moet overwegen naar een ander over te stappen. Als nadeel van verandering noemt hij ook nog de lange inwerk- periode, die een nieuwe deskundige nodig zou hebben. Zolang de even gesignaleerde oorzaken de reden zijn van de tekortkomingen, dan moet men maar een beetje water bij de wijn doen en trachten deze te helpen opheffen. Daar tenslotte geen der leden stemming verlangt wordt het voor stel geacht te zijn aangenomen, 4, Alsvoor tot vaststelling van een nieuwe "Verordening op de heffing en invordering van leges en rechten wegens verrich tingen van de ambtenaren van de burgerlijke stand. De voorzitter zegt, dat dit voorstel in een vorige raadsvergadering ter nadere bestudering is aangehouden. De heer Valk geeft toe, dat hij misschien in de ver gadering van 22 januari 1963 is tekort geschoten toen de bouw- leges werden vastgesteld. Hij heeft toen niet nagegaan hoe dit in andere en in gelijksoortige gemeenten lag.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1963 | | pagina 59