- 2 -
IVVoorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling
van een verordening on het stallen en parkeren van voer
tuigen.
De Voorzitter zegt, dat alle leden wel bemerkt
hebben, dat het parkeren vooral van opleggers op sommige
pleinen zeer hinderlijk is. Daarom stellen Burgemeester
en Wethouders deze strafverordening voor, welke daaraan
wel een eind zal maken. Deze kwestie is in de kommissie
behandeld en daarin is de wens uitgesproken om artikel 4
te wijzigen in die zin, dat er komt te staan! 3UUR.
Burgemeester en Wethouders hebben daarop de wet nagezien,
maar deze bepaalt dat dit verbod alleen voor een aantal
dagen kan gelden, dus 2 of 3, zij hebben daarom het mini
mum genomen en willen dit ook houden op 24 uur, dit dan
in afwijking van het advies der kommissie.
De Heer Sprenkels vraagt of de bestrating der
pleinen berekend is op dit parkeren
De Voorzitter bevestigt dit,al wil dat dan niet
zeggen,dat er niets vernield wordt. Als het op- en af
rijden via de opritten plaats vindt, kan er naar weinig
gebeuren. Voor de omwonenden is het echter erg hinder
lijk, ook al worden de wagens mooi opgesteld,omdat het
uitzicht belemmerd wordt.
Pi'JRKEERVEROR-
DENING
De Heer Sprenkels merkt op, dat de ondernemingen
door de 5daagse werkweek veel tijd te kort komen. De
Rederij van Swieten heeft wel 100 wagens lopen maar die
staan overal verspreid.
De Voorzitter geeft toe, dat men de wagens wel
op andere plaatsen kan zetten.
De Heer Sprenkels wijst er op, dat de West Fries
land hier veel chauffeurs heeft
De Heer Valk merkt op, dat de konsekwenties ook
in de kommissie zijn bekeken. Nu is het: medegedeeld,dat
hier 7 of acht chauffeurs van een transportbedrijf woon
achtig zijn. Deze zullen voortaan hun wagen wel zetten
in een straat waar een nachtlantaarn braadt.
De bedoeling van deze verordening is hinder voor toekomsti
ge bewoners van de pleinen te voorkomen. De konsekwentie
is dat men nu zijn wagen ip de straten parkeert en daar
een zelfde of ergere last veroorzaakt,want in een straat
komen de wagens dichter bij de huizen en dit geeft dus
last aan de bewoners van die straten.
Spreker wil niet pleiten voor een of ander plein,
maar er zit voor hem onlogika in deze maatregel. Alleen
aan het Margriet van de Laerplein staan huizen,aan de
andere pleinen nog niet. Hij vraagt zich daarom af of het
niet heter is een besluit op dit punt een maand uit te
stellen om deze kwestie nog eens grondig te bekijken.
Hij blijft het niet logisch vinden dat men aan straten wel
en op pleinen niet mag parkeren. Hij vraagt aanhouding van
dit punt
De Voorzitter wijst er op, dat deze zaak in de kom
missie al uitvoerig is bestudeerd. De konsekwentie van
deze verordening kan zijn en niet is dat straks wa
gens in de straten konen; dat is dan minder plezierig.
Het is bekend, dat dit bedrijf voorheen elders zijn
wagens stalde en er enig geld voor over had. Nu er in de
kon gelegenheid is om kosteloos te stallen»izetten de chauf
feurs hun wagens liever op de pleinen.
Deze maatregel, aldus de Voorzitter, is een stap
in de goede richting. Komt er overlast op de wegen, dan
zullen daarvoor mogelijk ook maatregelen genomen moeten wor
den b.v. een wachtverbod.
Het zou zeer onaangenaam zijn ook de personen-auto's
te treffen,want dan zou men te ver gaan.
mis dit stallen van vrachtauto's een gemeentebelang
wordt,zo vervolgt Spreker, is het wenselijk een aparte par
keergelegenheid te kreëren. Hij vindt het typisch,dat het
hier hoofdzakelijk gaat om één bedrijf,dat slechts enkele
chauffeurs hier heeft wonen en verder geen enkele relatie
heeft met deze gemeente, want de kantoren staan elders en
de grensaffaires worden ook elders afgedaan. Met Zundert
bestaat er alzo geen enkele band.
Spreker herhaalt, dat, indien van een gemeentebelag
gesproken zou kunnen gaan worden»er een afzonderlijke par
keergelegenheid zou moeten komen.Dat is met de grond alleen
niet goedgemaakt, want voor dergelijke zware wagens zal er
een verharding moeten komen die daartegen bestand is, rant
bij opdooi b.v. is een sterke ondergrond nodig en dan is
dit een kostbare geschiedenis. Hij betwijfelt of de gemeente
voor dergelijke zaken deze voorzieningen moet treffen tenzij
nogmaals, dat het gemeentebelang zo groot is, dat het ver
antwoord is dat te doen.
Deze verordening zo besluit de Voorzitter, is de
eerste stap en nu moeten de reakties afgewacht worden
gaat het zó worden, dat er hinder in de straten komt,dan zal
eventueel verder gegaan worden. In prinsipe, en zo heeft
de kommissie het ook gesteld ,moet hot plaatsen van vracht
wagens op pleinen per se gekoupeerd worden.
De Heer Valk merkt op, dat in de kommissie ook nog
gesteld is de mogelijkheid, dat de chauffeurs die hier wonen
hun wagens kwijt willen. Nu blijken er hier 13 of 14 chauf
feurs te wonen en die moeten hun wagen kwijt, deze komen
positief in een straat te staan. De andere ziet h^j daar
niet zo gauw verschijnen,want die zullen mogelijk Sndere
plaats opzoeken. De chauffeurs die hier wonen,zullen hun
wagen zeker niet bij de steenpijp zetten,maar nemen ham
mee naar huis.