- 2 - IVVoorstel van Burgemeester en Wethouders tot vaststelling van een verordening on het stallen en parkeren van voer tuigen. De Voorzitter zegt, dat alle leden wel bemerkt hebben, dat het parkeren vooral van opleggers op sommige pleinen zeer hinderlijk is. Daarom stellen Burgemeester en Wethouders deze strafverordening voor, welke daaraan wel een eind zal maken. Deze kwestie is in de kommissie behandeld en daarin is de wens uitgesproken om artikel 4 te wijzigen in die zin, dat er komt te staan! 3UUR. Burgemeester en Wethouders hebben daarop de wet nagezien, maar deze bepaalt dat dit verbod alleen voor een aantal dagen kan gelden, dus 2 of 3, zij hebben daarom het mini mum genomen en willen dit ook houden op 24 uur, dit dan in afwijking van het advies der kommissie. De Heer Sprenkels vraagt of de bestrating der pleinen berekend is op dit parkeren De Voorzitter bevestigt dit,al wil dat dan niet zeggen,dat er niets vernield wordt. Als het op- en af rijden via de opritten plaats vindt, kan er naar weinig gebeuren. Voor de omwonenden is het echter erg hinder lijk, ook al worden de wagens mooi opgesteld,omdat het uitzicht belemmerd wordt. Pi'JRKEERVEROR- DENING De Heer Sprenkels merkt op, dat de ondernemingen door de 5daagse werkweek veel tijd te kort komen. De Rederij van Swieten heeft wel 100 wagens lopen maar die staan overal verspreid. De Voorzitter geeft toe, dat men de wagens wel op andere plaatsen kan zetten. De Heer Sprenkels wijst er op, dat de West Fries land hier veel chauffeurs heeft De Heer Valk merkt op, dat de konsekwenties ook in de kommissie zijn bekeken. Nu is het: medegedeeld,dat hier 7 of acht chauffeurs van een transportbedrijf woon achtig zijn. Deze zullen voortaan hun wagen wel zetten in een straat waar een nachtlantaarn braadt. De bedoeling van deze verordening is hinder voor toekomsti ge bewoners van de pleinen te voorkomen. De konsekwentie is dat men nu zijn wagen ip de straten parkeert en daar een zelfde of ergere last veroorzaakt,want in een straat komen de wagens dichter bij de huizen en dit geeft dus last aan de bewoners van die straten. Spreker wil niet pleiten voor een of ander plein, maar er zit voor hem onlogika in deze maatregel. Alleen aan het Margriet van de Laerplein staan huizen,aan de andere pleinen nog niet. Hij vraagt zich daarom af of het niet heter is een besluit op dit punt een maand uit te stellen om deze kwestie nog eens grondig te bekijken. Hij blijft het niet logisch vinden dat men aan straten wel en op pleinen niet mag parkeren. Hij vraagt aanhouding van dit punt De Voorzitter wijst er op, dat deze zaak in de kom missie al uitvoerig is bestudeerd. De konsekwentie van deze verordening kan zijn en niet is dat straks wa gens in de straten konen; dat is dan minder plezierig. Het is bekend, dat dit bedrijf voorheen elders zijn wagens stalde en er enig geld voor over had. Nu er in de kon gelegenheid is om kosteloos te stallen»izetten de chauf feurs hun wagens liever op de pleinen. Deze maatregel, aldus de Voorzitter, is een stap in de goede richting. Komt er overlast op de wegen, dan zullen daarvoor mogelijk ook maatregelen genomen moeten wor den b.v. een wachtverbod. Het zou zeer onaangenaam zijn ook de personen-auto's te treffen,want dan zou men te ver gaan. mis dit stallen van vrachtauto's een gemeentebelang wordt,zo vervolgt Spreker, is het wenselijk een aparte par keergelegenheid te kreëren. Hij vindt het typisch,dat het hier hoofdzakelijk gaat om één bedrijf,dat slechts enkele chauffeurs hier heeft wonen en verder geen enkele relatie heeft met deze gemeente, want de kantoren staan elders en de grensaffaires worden ook elders afgedaan. Met Zundert bestaat er alzo geen enkele band. Spreker herhaalt, dat, indien van een gemeentebelag gesproken zou kunnen gaan worden»er een afzonderlijke par keergelegenheid zou moeten komen.Dat is met de grond alleen niet goedgemaakt, want voor dergelijke zware wagens zal er een verharding moeten komen die daartegen bestand is, rant bij opdooi b.v. is een sterke ondergrond nodig en dan is dit een kostbare geschiedenis. Hij betwijfelt of de gemeente voor dergelijke zaken deze voorzieningen moet treffen tenzij nogmaals, dat het gemeentebelang zo groot is, dat het ver antwoord is dat te doen. Deze verordening zo besluit de Voorzitter, is de eerste stap en nu moeten de reakties afgewacht worden gaat het zó worden, dat er hinder in de straten komt,dan zal eventueel verder gegaan worden. In prinsipe, en zo heeft de kommissie het ook gesteld ,moet hot plaatsen van vracht wagens op pleinen per se gekoupeerd worden. De Heer Valk merkt op, dat in de kommissie ook nog gesteld is de mogelijkheid, dat de chauffeurs die hier wonen hun wagens kwijt willen. Nu blijken er hier 13 of 14 chauf feurs te wonen en die moeten hun wagen kwijt, deze komen positief in een straat te staan. De andere ziet h^j daar niet zo gauw verschijnen,want die zullen mogelijk Sndere plaats opzoeken. De chauffeurs die hier wonen,zullen hun wagen zeker niet bij de steenpijp zetten,maar nemen ham mee naar huis.

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1962 | | pagina 14