O Deze kwestie.is in de kommissie behandeld en deze is in afwijking, van het advies van uur tenslotte gekomen op -j uur, hetgeen toch wel zijn reden had. De bedoeling de parkeerbeperking alleen op werkdagen te doen geldegt. In 2e instantie merkt de He ar:; Valk op, dat men winkelen niet moet zien zoals de Heren Pellis en Buijs dit doen; dat winkelen duurt wei enkele uren.Spreker be doelt het gauw even de auto pakken cm een boodschap te doen. Als hij bij Haest brood wil halen,dan moet hij - als daar b.v. 10 mensen in de winkel staan - terug omda.t anders de auto te lang geparkeerd staat. Ook voor Zun- dertse mensen is de tijdsduur van een kwartier te kort. Bovendien zullen er ve}.e overtredingen komen en de kon- trole voor de politie is moeilijk,als men aan.dit kwar tier tenminste sterk de hand wil hcuden Z.i. geven de wagens van de eigen bewoners "de doorslag vai de parkeerdrukteAls nu een 4" uur °Pge~ legd wordt zijn z.i. de hoofdzaken weg gewerkt. Hij komt daarom terug op de beslissing van de kommissie en stelt voor een beperking tot een half uur. Aacg&acdo de oversteekplaatsen is Spreker het met de noodzaak ervan eens. De gedachte plaatsen zijn z.i. verkeerstechnisch niet juist en daarom ziet hij die liever ergens anders. De Heer Verheijen wil van de zakelijke overwe gingen eerst de veiligheid beschouwen. De statistiek geeft de ongevallen in de Molenstraat juist aan; als wij alle parkeermogelijkheid uit de Molenstraat verbannen, zal z.i. het lijstje van de Voorzitter verdubbelen,want juist door het parkeren wordt het verkeer afgeremd en hij vindt het zelfs prettig als die grote vrachtwagens soms moeite hebben om er door te komen en hun snelheid dermate wordt afgeremd dat ieder een veilig heenkomen kan vinden. Het parkeren is een ongerief voor het zwa re verkeer,maar als er geen auto meer in de weg staat, is er geen afremming meer en zal het noodzaak worden scherp te letten op de maksimum,snelheid. Wat betreft, zo vervolgt de Heer Verheijen,het belang van de middenstand, blijft hij bij zijn mening, dat deze gedupeerd wordt door de bepaling van het kwartier; voor diverse branches immers is de belang stelling zo groot, dat men al een kwartier voor de ra men staat en dan pas tot koop overgaat. Z.i. moet het vreemdelingenverkeer het toeris me bevorderen en daardoor de middenstand en de veilig heid in aanmerking genomen worden; als wij de weg niet vrij laten dan moet men langzamer rijden en door afrem ming wordt de veiligheid groter. Al zo dikwijls, zo be sluit Spreker, hebben wij ons hart vastgehouden van wege de gevreesde rondweg; beperking van parkeren tot een kwartier is praktisch gelijk aan een algeheel par keerverbod. WACHTVERBOD ACHTMAALSEWEG SUBSIDIE JONGEREN- AFPEL 1951 V. VI. De Voorzitter wijst de.Heer Verheijen op een re- sent krantenartikel,houdende dat die rondweg op zijn vroegst in 1965 komt; dit hangt af van het Belgische Ministerie van Verkeerswezen,anders wordt er"pas in 1970 aan begonnen. Ontegenzeglijk kcmt die rondweg er het is dringend nood zakelijk. Spreker konstateert, dat de raad met het prinsi- pe van parkeerbeperking akkoord gaat en ook met de zebra's, op voorwaarde dat de plaats ervan technisch bekeken wordt door de A.N.W.B. Over de parkeerbeperking tussen 7 en 20 uur op werkdagen is men het ook eens,maar over de tijdsduur 15 of 30 minuten is verschil van mening en daarom wil hij alleen dit punt in stemming brengen. Vo'o'r het voorstel is beperking tot een kwartier. De Heer Buijs merkt nog op, dat het voorstel spreekt vanaf het plein tot de Wildertsedijk; dit is evenwel niet voldoende het gaat immers over de gehele Molenstraat. De Voorzitter bevestigt dit. Overeenkomstig arti kel 27 van het Reglement wordt bij no. 2 van de presentie lijst aangevangen bij de omvraag. Achtereenvolgens stemmen de heren van Aert,L,J. van Hassel, Buijs en Damen voor, stemt de Heer L.F. van Hasselt tegen, de Heren Sprenkels en Pellis voor, de Heren Valk,Verheijen en Jochems tegen, de HerenC.Matthijssen van Bedaf en A.J.Mathijssen voor, de Heer Leeuw tegen en de Heer Koeken voor zodat het voorstel is aangenomen met 10 tegen 5 stemmen. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het opleggen van een wachtverbod op het nabij de Molenstraat gelegen deel van de Achtmaalseweg. Zonder diskussie of hoofdelijke stemming wordt dit voorstel aangenomen. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verlenen van een subsidie van 250.aan de organisatie van het Jongeren Appèl 1961 De Voorzitter licht nog toe,dat dit een subsidie is voor 1961 en niet inhoudt een jaarlijks subsidie. Wie de aktiviteiten van het Jongeren Appèl heeft gezien,weet dat er vruchtbaar werk gedaan is. Van nabij weet Spreker dat men alle moeite heeft om de touwtjes aan elkaar te kno pen; daarom menen Burgemeester en Wethouders dat door do overheid aan deze organisatie het voorgestelde, subsidie mag worden gegeven,waartoe zonder hoofdelijke stemming besloten wordt. De Heer Leeuw dankt namens de organisatie hartelijk voor deze geste,welke de overtuiging weer sterkt om met dit werk voort te gaan. gamsotn 17192 II

Raadsnotulen

Zundert: 1934-1996 | 1961 | | pagina 22