O
Deze kwestie.is in de kommissie behandeld en
deze is in afwijking, van het advies van uur tenslotte
gekomen op -j uur, hetgeen toch wel zijn reden had.
De bedoeling de parkeerbeperking alleen op werkdagen
te doen geldegt.
In 2e instantie merkt de He ar:; Valk op, dat men
winkelen niet moet zien zoals de Heren Pellis en Buijs
dit doen; dat winkelen duurt wei enkele uren.Spreker be
doelt het gauw even de auto pakken cm een boodschap te
doen. Als hij bij Haest brood wil halen,dan moet hij -
als daar b.v. 10 mensen in de winkel staan - terug omda.t
anders de auto te lang geparkeerd staat. Ook voor Zun-
dertse mensen is de tijdsduur van een kwartier te kort.
Bovendien zullen er ve}.e overtredingen komen en de kon-
trole voor de politie is moeilijk,als men aan.dit kwar
tier tenminste sterk de hand wil hcuden
Z.i. geven de wagens van de eigen bewoners "de
doorslag vai de parkeerdrukteAls nu een 4" uur °Pge~
legd wordt zijn z.i. de hoofdzaken weg gewerkt. Hij
komt daarom terug op de beslissing van de kommissie en
stelt voor een beperking tot een half uur.
Aacg&acdo de oversteekplaatsen is Spreker het
met de noodzaak ervan eens. De gedachte plaatsen zijn
z.i. verkeerstechnisch niet juist en daarom ziet hij
die liever ergens anders.
De Heer Verheijen wil van de zakelijke overwe
gingen eerst de veiligheid beschouwen. De statistiek
geeft de ongevallen in de Molenstraat juist aan; als wij
alle parkeermogelijkheid uit de Molenstraat verbannen,
zal z.i. het lijstje van de Voorzitter verdubbelen,want
juist door het parkeren wordt het verkeer afgeremd en
hij vindt het zelfs prettig als die grote vrachtwagens
soms moeite hebben om er door te komen en hun snelheid
dermate wordt afgeremd dat ieder een veilig heenkomen
kan vinden. Het parkeren is een ongerief voor het zwa
re verkeer,maar als er geen auto meer in de weg staat,
is er geen afremming meer en zal het noodzaak worden
scherp te letten op de maksimum,snelheid.
Wat betreft, zo vervolgt de Heer Verheijen,het
belang van de middenstand, blijft hij bij zijn mening,
dat deze gedupeerd wordt door de bepaling van het
kwartier; voor diverse branches immers is de belang
stelling zo groot, dat men al een kwartier voor de ra
men staat en dan pas tot koop overgaat.
Z.i. moet het vreemdelingenverkeer het toeris
me bevorderen en daardoor de middenstand en de veilig
heid in aanmerking genomen worden; als wij de weg niet
vrij laten dan moet men langzamer rijden en door afrem
ming wordt de veiligheid groter. Al zo dikwijls, zo be
sluit Spreker, hebben wij ons hart vastgehouden van
wege de gevreesde rondweg; beperking van parkeren tot
een kwartier is praktisch gelijk aan een algeheel par
keerverbod.
WACHTVERBOD
ACHTMAALSEWEG
SUBSIDIE JONGEREN-
AFPEL 1951
V.
VI.
De Voorzitter wijst de.Heer Verheijen op een re-
sent krantenartikel,houdende dat die rondweg op zijn vroegst
in 1965 komt; dit hangt af van het Belgische Ministerie
van Verkeerswezen,anders wordt er"pas in 1970 aan begonnen.
Ontegenzeglijk kcmt die rondweg er het is dringend nood
zakelijk.
Spreker konstateert, dat de raad met het prinsi-
pe van parkeerbeperking akkoord gaat en ook met de zebra's,
op voorwaarde dat de plaats ervan technisch bekeken wordt
door de A.N.W.B. Over de parkeerbeperking tussen 7 en 20
uur op werkdagen is men het ook eens,maar over de tijdsduur
15 of 30 minuten is verschil van mening en daarom wil hij
alleen dit punt in stemming brengen. Vo'o'r het voorstel is
beperking tot een kwartier.
De Heer Buijs merkt nog op, dat het voorstel spreekt
vanaf het plein tot de Wildertsedijk; dit is evenwel niet
voldoende het gaat immers over de gehele Molenstraat.
De Voorzitter bevestigt dit. Overeenkomstig arti
kel 27 van het Reglement wordt bij no. 2 van de presentie
lijst aangevangen bij de omvraag.
Achtereenvolgens stemmen de heren van Aert,L,J.
van Hassel, Buijs en Damen voor, stemt de Heer L.F. van
Hasselt tegen, de Heren Sprenkels en Pellis voor, de Heren
Valk,Verheijen en Jochems tegen, de HerenC.Matthijssen
van Bedaf en A.J.Mathijssen voor, de Heer Leeuw tegen en de
Heer Koeken voor zodat het voorstel is aangenomen met 10
tegen 5 stemmen.
Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het opleggen
van een wachtverbod op het nabij de Molenstraat gelegen
deel van de Achtmaalseweg.
Zonder diskussie of hoofdelijke stemming wordt dit
voorstel aangenomen.
Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verlenen
van een subsidie van 250.aan de organisatie van het
Jongeren Appèl 1961
De Voorzitter licht nog toe,dat dit een subsidie
is voor 1961 en niet inhoudt een jaarlijks subsidie. Wie de
aktiviteiten van het Jongeren Appèl heeft gezien,weet dat
er vruchtbaar werk gedaan is. Van nabij weet Spreker dat
men alle moeite heeft om de touwtjes aan elkaar te kno
pen; daarom menen Burgemeester en Wethouders dat door do overheid
aan deze organisatie het voorgestelde, subsidie mag worden
gegeven,waartoe zonder hoofdelijke stemming besloten wordt.
De Heer Leeuw dankt namens de organisatie hartelijk
voor deze geste,welke de overtuiging weer sterkt om met
dit werk voort te gaan.
gamsotn 17192 II